כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

קליפים חדשים

הביטלס – Now And Then

הכל אודות אקורד הסיום של הרביעייה המופלאה

זהו!…נחתם סופית הפרק האחרון בהחלט באנתולוגיה המפוארת של הרביעייה המופלאה, שנמשכה 60 שנים ע״י ג׳ון לנון, פול מקרטני, ג׳ורג׳ האריסון ורינגו סטאר, ביחד ולחוד.

לא הייתה להקה משפיעה בהיסטוריה של הרונקרול והמוזיקה בכלל יותר מאשר הביטלס. ההופעות האייקוניות בתוכניות הטלוויזיה המפורסמות של הסיקסטיז ובאצטדיונים ברחבי העולם, נתנו השראה להמון אומנים שגדלנו עליהם ויצרו גל של להקות רוקנרול שחלקם קיימות איתנו עד היום. בסופו של דבר, בשנים האחרונות נחתמו סופית הסיפורים של אגדות המוזיקה בז׳אנרים השונים ולצערינו זה יקרה גם בשנים הבאות.

אך אם יש טיפה נחמה בתקופה הזו, גם אם היא הקטנה ביותר, זה ששלשום שוחרר השיר האחרון בהחלט של הביטלס, "Now And Then"
שהפך מסקיצה לא גמורה של ג׳ון לנון לאפוס הסופי בבלדה קלאסית שהיא הכי ביטלס שאפשר.

הסיפור ליציאת השיר, יותר דומה לסאגה של יציאת מצרים שאפילו נמשכה קצת יותר מ-40 שנה.

במהלך שיא קריירת הסולו של ג׳ון לנון, הוא הקליט ב-1977 קטע קצר בפסנתר שהיווה את השלד ל-"Now And Then", אך לא יצא לו לסיים את הסקיצה והקריירה נגדעה ב-1980 בגלל אותו רצח ארור.

כשחברי הביטלס הנותרים (פול, ג׳ורג׳ ורינגו), עבדו על פרוייקט האנתולוגיה המפורסם ב-1994, הם קיבלו מיוקו אונו את הקסטות בהן יש את הסקיצות לשירים שג׳ון לנון עבד עליהם אך לא הספיק להשלים.

מההקלטות הללו יצא לאור ״Free As A Bird״ בדצמבר 1995 (לרגל 15 שנים לזכרו של לנון) ו-״Real Love״,
כשאל לנון, הצטרפו השלישייה עם טכנולוגיות שיחזור והקלטה, שנחשבו לפורצות דרך בזמנו.

על ההפקה באנתולוגיה היו אמונים המפיק הותיק והאגדי של הביטלס ג׳ורג מרטין, ומפיק העל ג׳ף לין, מנהיג להקת ״Electric Light Orchestra״,
ששיתף פעולה עם ג׳ורג׳ האריסון במסגרת הסופר-גרופ המצליח ״The Traveling Wilburys״.

אך הבעיה הייתה דווקא עם "Now And Then". ההקלטה של לנון הייתה כזו שהיה קשה עד בלתי אפשרי לעבוד עליה. לא רק שהאיכות הייתה גרועה, אלא היו חלקים בהם השירה עלתה על הפסנתר והפוך ובסופו של דבר, לשלישייה הנותרת נגמר הזמן שהקציבו (וגם הסבלנות) ולמרות שניסו, הם תרמו את חלקם. לפחות ג׳ורג׳ האריסון הספיק להקליט את קטעי הגיטרה שלו לפני שהצטרף ללנון למעלה בשנת 2001.

כך הפרוייקט על השיר האחרון בהחלט של הביטלס נשאר על המדף במשך 28 שנים עד שעידן ה-AI נכנס לחיינו בשנה האחרונה.

למרות ההשלכות הגדולות של ה-AI, שהיום מנסים בתעשיות השונות לרסן אותו, הוא הביא איתו הרבה בונוסים. כשהבמאי האגדי, פיטר ג׳קסון, עבד בשנה שעברה על הפרוייקט הדוקומנטרי שלו על הביטלס ״Get Back״,
היה צורך לעשות הפרדה בין הקולות למוזיקה שברקע ולשם כך הוא השתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית ייחודית פורצת דרך.

כשפול מקטרני נחשף לזה, הוא ביקש מפיטר ג׳קסון שינסה לקחת את הסקיצה של לנון עם בית נוסף שכתב ולראות אם תצא שירה חלקה של לנון, כך שניתן יהיה להקליט מחדש את הפסנתר ולשלב את זה עם החלקים ששאר הביטלס עשו בפרוייקט האנתולוגיה…

והשאר…היסטוריה כמו שאומרים.

מקרטני השלים את השיר כשהוסיף בס ואף הוסיף עוד קצת ריפים לגיטרות של האריסון, כשחיקה את התנועה המפורסמת שלו עם הסליידר על האצבע, טכניקת בלוז/קאנטרי אותה האריסון אהב להשתמש, ורינגו סטאר הצטרף לחלקים הנותרים של התופים.

תוסיפו לכך שלאורקסטרה של כלי הקשת, ניצח עליהם לא פחות מאשר גיילס מרטין, בנו של ג׳ורג׳ מרטין עם הטאץ׳ הנוסף של ג׳ף לין בהפקה ובכך נסגר מעגל שלם של חבורת המופלאים. והתוצאה…להיט ביטלס קלאסי.

נכון, זה לא המנון כמו ״Here Comes The Sun” או ״Let It Be״ אבל זו בלדה נעימה וקליטה וברגע שתראו את הקליפ בבימויו של פיטר ג׳קסון אתם לא תוכלו שלא להתרגש, 
לראות את הרביעייה המופלאה במהלך כל השנים אם זה כשהביטלס היו בשיאם, כשהשלישייה הנותרת מנסים לעבוד על השיר הזה בשנות ה-90 ולראות איך פול ורינגו משתפים פעולה בהקלטות האחרונות. 55 שנים של בילד-אפ וציפייה ארוכה היה לשיר הזה החל מההקלטות הראשוניות של 1977 עד לשלבי הסיום בקיץ 2022, עם החדשות מפי פול מקרטני, ש-"Now And Then", יהיה השיר האחרון בהחלט של הביטלס ויצא בתקופה הקרובה.

ואכן, הרגע המיוחל הגיע שלשום. אם יש לפחות משהו טוב שיצא מאקורד הסיום של הרביעייה המופלאה, שליוו אותנו מאז ועד היום במשך 60 שנה, זה שהוא עושה משהו טוב על הלב, במיוחד בתקופה הזו ולפחות זכינו לרגע היסטורי בו נחשפנו לשיר ביטלס נוסף שחותם פרק מופלא בהיסטוריה של הרוקנרול. נראה גם שהשיר הזה שהתחיל אז…ילווה אותנו מהיום והלאה.

 

אלי ואן רוק

אלי ואן רוק, נולד בשנת 1981, בתקופה שבה ז'אנר הרוק הפך להיות כחלק מהמיינסטרים. כפעוט הוא לא היה הולך לישון, אלא אם ההורים היו שמים ברדיו קונצרטים ברקע. בהמשך, נחשף יותר למוזיקה דרך התוכניות של הערוץ הראשון והקליפים המיתולוגיים של פיל קולינס ולהקת יס. ההתגלות לז'אנר הרוק הייתה בגיל 17 ומאז הוא חוקר אומנים ולהקות דרך אלבומים, כתבות, סרטים דוקומנטריים והיה כותב למגירה. באמצע שנות האלפיים נדבק בו חיידק ההופעות החיות, כשהסקורפיונס ופיל קולינס הופיעו לראשונה בישראל ומאז הוא הקפיד להיות נוכח בהופעות רוק של האומנים והלהקות שגדל עליהם, בארץ ובחו"ל ולכתוב על כך. ביום יום הוא הייטקיסט אך משנת 2015 הוא הפך גם לעורך ושדר רדיו. מ-2017 הוא מגיש בתחנת הרדיו "זה רוק" את התוכנית "המופע של ואן רוק", לצד פעילותו ככתב מוזיקה בבלוג.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא