כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

עוזי נבון – למה לא עכשיו?

אלבום המחווה האולטימטיבי לשיריו של אריק איינשטיין מוגש בפיו של עוזי נבון, החברים, המכרים והחוויות, יש גם מופע השקה, האזינו, כתבתי גם כמה מילים המחוברות למשפטים, כדאי לקרא

רבות כתבתי ולא אחת אודות התופעה המוזיקלית ששמה עוזי נבון, הדמות העטויה מסתורין של זמר, פרפורמר ויוצר מוזיקלי המגיח מהערפילית הפסיכדלית של אי שם בשנות השבעים במאה שעברה מחיפה של הר הכרמל ומצליח לכבוש כמה עשורים מאוחר יותר את הסצנה התל אביבית המפונקת עם פסי קול המשמרים את הרוח של שנות השבעים.

ראיון ורעיון

לפני תריסר שנים, בעוד רבים מאמצעי התקשורת מנסים לפצח את חידת עוזי נבון, הצלחתי להשיג ראיון בלעדי עימו לכבוד הופעתו באוזן בר לציון סיומה של השנה האזרחית, זה הלך כך –

מהו סוד קסמך השרמנטי המפיל לרגליך נערות מכל קצווי הארץ?

עוזי – תודה.

בתור הרץ השומר על שלהבת שנות השבעים המיוחדות, השנים בהן צצו בארצנו כפטריות אחר הגשם שלל להקות, מהו העתיד הצפון לנו כמאזינים הממתינים ללהיטים חדשים ונושנים כאחת?

עוזי – המכרים ואנוכי כאן כדי לשמור על הגחלת ולהביא בפני הקהל הישראלי שאוהב את זה גרובי, קצבי, מפתיע ומוזר את המילה האחרונה במוסיקה כיום. מי שמקשיב היטב יכול לשמוע בשירים שלנו את הצלילים החדישים שמצאנו באמצעות משחקים חדשים עם הסליל והתמחות במקלדות הסינתסייזר. תמיד אהיה כאן כדי להגיד את המילה האחרונה במוסיקה, אם מתוך התפתחותי האישית ואם מתוך פיתוחי הטכנולוגיה.

שמועות רבות נפוצו אודות מאבקים ממושכים בין חברי הלהקה המקורית שביקשו להצטרף למסע ההופעות המתוכנן עתה, האם ניתן להפריכן? או שמא אמת בדבר…

עוזי – הלהקה שלנו עברה תהפוכות מכף רגל עד ראש, כך שהיום ישנם מכרים ספורים שהיו איתי מההתחלה. ישנה ערגה מצידם של אותם חברי עבר לשוב לשורות המכרים ולנגן עימנו כמו בימים עברו, וגם אני, מוכרח להודות, מתגעגע לנגן לצד מוסיקאים רבים וטובים מהתקופות שהיו – ציון צנעני, איתן וקס ויוסי כץ הם רק כמה מהשמות שעולים בראשי. אך הזמנים משתנים, המכרים באים והולכים, ולא לכל אדם יש את האנרגיה להיות חרוץ, זמין ומדוייק, שהם מצרכים קריטיים כדי להישאר במקצוע הזה. מי שאיתנו היום הם חבורה מוכשרת ומהודקת של מוסיקאים משכמם ומעלה, ומי שעזב – עשה זאת על אחריותו בלבד.

מהפכת הנוסטלגיה ושרשרת הקאמבק של כמה מטובי האמנים בארצנו מחזירים לתודעה הן למבוגרים והן לצעירים את אותו זוהר בתולי של מופעי שנות השבעים, האם בפיך בשורה מרעננת לתחום זה לקראת מסע ההופעות המתוכנן, האם צפויים לצופים מראות אקסטראווגנזים יוצאי דופן?

עוזי – אינני מעוניין להרוס את ההפתעות. בינתיים, כדאי לצפות בתשדיר ההסברה שהכנו לקראת המסע…

וכך הערפל הקוסמי סביב דמותו של עוזי נבון נותר בעינו עד היום. אלא אם חדי עין, אוזן ותובנה היטיבו לזהות כי עוזי נבון הוא בעצם שם במה בדיוני המורכב מהלחם בין עוזי פוקס, כוכב להקת הסגנונות שפרחה בשנות השבעים עם להיטי ענק כ"רכבת הבוקר" ו"חברים", בהמשך בעקבות מלחמת יום הכיפורים גם עם להיט הענק כזמר עצמאי – "תחתונים וגופיות" לבין הזמרת יוצאת להקת צוות הווי פיקוד והדרכה בתקופת פריחת ההרכבים המוזיקליים בצבא ההגנה לישראל רותי נבון שהייתה חלוצת הארנ'בי הישראלית ואף כיכבה במחזמר של אותה תקופה "אל תקרא לי שחור"…

יוני "שוזין" לוין

אז מי הוא המוזיקאי המאוד מוכשר הניצב מאחורי הדמות אפופת הילת המסתורין? זהו יונתן "יוני" לוין, מוזיקאי יליד חיפה, מי שהקים יחד עם חברים נוספים שורה של הרכבים ניסיוניים ומאתגרים ביניהם "3421" שרק אשתקד יצא אלבומם המלא, "GESHEM", ואפילו נטל חלק בהרכב "Layerz" אחרי שנפרדו מהזמרת מרינה מקסימיליאן ויצאו לדרך עצמאית, פרויקט מוזיקלי נוסף שלו הוא ההרכב האלקטרוני "Makot" על שום עשרת המכות שהנחית משה רבינו עם אלוהים על פרעה ועמו. יוני המוכר גם בטייטל הבימתי הבדיוני "שוזין" אף שיתף פעולה עם המוזיקאי היוצר שלומי שבן כאשר שניהם עמלו יחדיו על יצירת שירי פס קול הסדרה הטלוויזיונית "הד קולך" שעסקה באופן מקרי לחלוטין בדמות של זמר ומוזיקאי משנות השבעים… חיבור מפתיע לעובדה שמרכז יצירתו מצוי מאחורי אותה דמות של שנות השבעים עוזי נבון.

עוזי נבון, המכרים, החברים והחוויות

אחרי הפריצה הגדולה של נבון והרכב הליווי המכרים באמצע העשור הראשון של המאה הנוכחית ומה שהוביל להפקת האלבום הצהוב "עוזי נבון ומכרים" שכלל תשעה שירים שהצליחו לנסוך את רוח שנות השבעים עם הרבה גרוב שניזון מההשפעות של הרכבי הנשמה האפרו אמריקאים שפרחו אז לצד מאפיינים לוקליים של הפופ הישראלי בראשית דרכו ברווח שבין הלהקות הצבאיות וההשפעה של תופעת הפריצה הבריטית…

עם ההצלחה הגיעה התיאבון האמנותי ואלבום נוסף הושק עשר שנים לאחר מכן, פרק זמן סביר ביותר בהתחשב בעומס העבודה והיצירה שנפל על כתפיו של יוני לוין כל אותה עת. האלבום "בזמנו" בלייבל של חברת התקליטים "נואיבה" שהמשיך את הקו המוזיקלי שנטווה כבר, מאלבום זה יצא ופרח לו להיט ענק בכל מובן ומושג ושמו "נסיכה", מעין שיר אהבה הנתמך במעטפת מוזיקלית של בלוז מתערסל.

לפני שנתיים נעשה שינוי ארגוני וניהולי בלהקה, מה שהובילה להתייצב בשערי חברת התקליטים "קמע" ולהוציא באמצעותה את האלבום השלישי – "לכל החיים" שרוחש ובוחש צלילים המושפעים מהעת בה להקות הרוק הכבד החלו להתבסס ברחבי העולם יותר ויותר לצד הפסיכדליה המוכרת.

אולם מבחינתי ואני נוטה לחשוב שגם מבחינתכם אחד הצעדים הכי חשובים שעוזי נבון עשה במסגרת עבודתו המוזיקלית היא המחווה! לא סתם מחווה אלא מחווה בחרדת קודשן הקודשים, דרך שהחלה באמת לפני שנים רבות כאשר נבון נטל על עצמו לבצע מחדש ובאופן חי ומרגש את שיריו המופלאים של הזמר והיוצר אריק אייינשטיין המנוח. את החיבור הזה זכיתי לראות בלייב במסגרת ההופעות שרדיו התדר הפיק כחלק מסבב אירועים עוד בטרם השתקע בבניין בית רומנו, היה זה ברחבה של התיאטרון היהודי ערבי ביפו העתיקה, מופע שסימן אבן דרך בעולם המוזיקלי בתל אביב. מופע נוסף בו כיכב עוזי נבון עם חברי להקתו במחווה לאריק איינשטיין היה במחווה לאלבומו המיתולוגי ממש של אריק איינשטיין "במזל גדי" האלבום שהציבו על המפה כאמן חשוב מאוד בעולם הפזמונאות והשירה הישראלי, אז נבון הופיע לצידם של אמנים רבים וחשובים ביניהם שלומי שבן, שלום חנוך ועוד… בעתיד יהוו שירי האלבום חומר מקודש הקודשים עבור נבון באלבום הבא שלו.

כאמור החיבור בין עוזי נבון לבין שיריו של אריק איינשטיין הוא לא רק מחווה, הערצה וכבוד, הוא חיבור הכי נכון לתקופה, למנגינה ובמיוחד לטקסטים שעצבו דורות בארץ, אין כיום אף הרכב, זמר או זמרת שמגיעים לקצה הקרסוליים של עוזי נבון בכבוד המוזיקלי שהוא חולק למי שבאמת ובתמים היה הזמר, יוצר, כוכב, שחקן, הכי ארצישראלי, הכי תל אביבי, הכי אמיתי שנכח כאן.

בשנה האחרונה שיחרר עוזי נבון מעת לעת ביצועים מרגשים וחדשים לשיריו האלמותיים של איינשטיין כשהוא עושה את דרכו לקראת השקת אלבום שלם ומלא. בסוף השבוע הזה הוא שיחרר לרשתות שירותי הסטרימינג את האלבום המלא – "למה לא עכשיו" – שם השאול מתוך השורה "למה לא, למה לא עכשיו, מה שבטח יבוא רק מחר" מתוך השיר "אבשלום", הכולל עשרה שירים ממבחרו של אריק איינשטיין בעיבוד והפקה מוזיקלית הנותנת כבוד מלא למקור ומעבר לכך. לא מעט משירי האלבום החדש הם גרסאות מדוייקות לכמה מהשירים מהאלבום "במזל גדי" של אריק. באחד משירי האלבום – "מה איתי" אשר במקור בוצע בידי אריק איינשטיין המנוח וגו'זי כ"ץ תיבדל"א מארח עוזי נבון את הזמרת אנט פרנסיס או בשמה האמיתי ענת מושקובסקי, ענת או אנט לפי הטייטל הבימתי שיתפה פעולה עם נבון גם בחומרים המוקדמים שלו.

והנה גם גרסת היוטיוב לאיכות האזנה משובחת יותר…

וכאן תוכלו לרכוש עותק אמיתי ש ניתן לגעת בו באצבעות, להריח ולקרא את כל המידע האינפורמטיבי בעודו מסתובב על המקולית..

וכעת אחרי שהסרתי את הלוט מעל הדמויות הפועלות, לפחות בחלקן, אפשר לומר כי יציאתו של האלבום תלווה כמנהג הנהוג בארץ מזה שנים רבות במופע "השקה" חגיגי, לא אחד כי אם שניים באשר לראשון אזלו הכרטיסים. החגיגות יתקיימו במועדון בארבי נמל יפו בתאריכים 8 במאי ו- 9 במאי, כאן כרטיסים. אנא הזדרזו וזכרו! יש להיכנס לחוויה עוד בטרם תחילת המופע, עוזי נבון הוא האיש, האמן והיוצר המגיש את המחווה הכי אמיתית.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא