כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

חמי רודנר וחברים – יהומה

חמי רודנר משחרר אלבום חדש - "יהומה", פרויקט במסגרתו שיתף פעולה עם שורת אמנים מצויינים בהפקתו של איתי צוק.

באמת שאין צורך להרבות במילים אודות חמי רודנר, סולנה של להקת הרוק ילידת שנות התשעים "איפה הילד", אבל אפשר וגם רצוי לשפוך ערימות של סופרלטיבים לאלבום הסולו החדש שלו "יהומה" שהוא בעצם איננו אלבום סולו כמשמעותו אלא פרויקט מוזיקלי במסגרתו משתף חמי רודנר פעולה עם עשרה אמנים חשובים, מוערכים ואיכותיים, כולל אמן אחד שחותם את האלבום ומגיע מעבר לאור שבקצה המנהרה – מאיר אריאל המנוח שקולו ושירתו מאומצים בידי חמי רודנר לדואט, הסיפור מאחורי החיבור הקסום והמופלא הזה מתחיל ביום הולדתו ה- 50 של בוב דילן , מאי 1991, מאיר אריאל כתב שיר לכבודו, מה ששרד מאותה הקלטה הוא הפזמון, חמי שאותה הקלטה נדירה הגיעה לידיו מהארכיון של אריאל, נטל על עצמו את תפקיד השירה בבתי השיר.

אולם לא רק מאיר אריאל מגיח כאן מהאוב, גם מילותיו של ג'ון לנון מככבות בשיר "גיבור מעמד פועלים – Working Class Hero" אשר בוצע במקור באלבום להקת פלסטיק אונו, וזכה לביצועים של שורה אמיצה של אמנים ביניהם מריאן פיית'פול, מרילין מנסון, אוזי אוסבורן, גרין דיי ואחרים, שתורגם והותאם למקום ולזמן בידי חמי רודנר ומבוצע במשותף עם תומר ישעיהו – כי אין חדש תחת השמש ומשחק החיים, המעמדות והניצול היה, הווה ויהיה.

אין אלו הסיפורים היחידים באלבום, כל שיר טומן בחובו סיפור שמעבר למילים והמנגינות, למשל שיר הנושא – "וירוס ויהומה" אותו שר חמי רודנר ביחד עם יובל בנאי, חמי אומר שעבורו יובל הוא סוג של גיבור נעורים, על השיר עצמו הוא מספר – "אין מילה כזאת "יהומה" במילון. המצאתי את המילה כדי לכנות את הבלתי ניתן לתיאור – העידן הפסיכי שאנחנו חיים בו. לכל אחד ואחד ואחד ואחד אלוהים אחר. לאנשים יש כל כך הרבה במשותף היום-טכנולוגיה שכולנו עבדים שלה, ובמקום שתקרב אותנו אחד לשני היא חופרת ביננו תהום של פחד ואיבה".

בכלל יש כאן שיתופי פעולה מפתיעים ומיוחדים – אלון עדר, יובל בנאי, רונה קינן, אביב בכר, בנימין "בנג'י" גולדשטיין, הדס קליינמן, ג'ין בורדו, יאיר הררי…

משתתפים באלבום. צילום אלדד רפאלי
משתתפים באלבום. צילום אלדד רפאלי

אל האלבום צירף חמי רודנר הצהרה המובאת כאן כלשונה – "פרוייקט יהומה הוא יצירה פגומה של אדם פגום על עולם פגום. תגובה רפלקסיבית להתרופפות ברגים כללית והתחושה כאילו אתה חי במטריקס שמכתיב לך מה לחשוב ואיך לחיות. הטכנולוגיה בעטה אותנו חזרה למערות והלייקים חיסלו את היכולת שלנו לאינטימיות. רובוטים משקללים וממיינים ללא הרף את ההעדפות שלנו ויש איזו תחושה שמישהו מנצל אותנו. אנחנו סחורה לראווה. השירים הם ניסיון לתפוס משהו מרוח התקופה מהזווית של המצלמה הפרטית שלי. הסאונד אלקטרוני, אבל זה הדבר הכי צועק שעשיתי זה מכבר. כן, בשבילי זה רק רוקנרול ואני אוהב את זה.
בשנים האחרונות אני נהנה מאד לשיר ולנגן עם עוד אנשים ולכתוב עם עוד יוצרים. לנו המוזיקאים יש את הפריווילגיה להתחבר כל הזמן ולמעשה להציג אופוזיציה של שלום ואחווה אל מול היהומה הזה. התארחו פה אנשים שאני מעריץ ואוהב. באלבום משתתפים יובל בנאי, רונה קינן, ג׳יין בורדו, אלון עדר , אביב בכר והדס קליינמן ,תומר ישעיהו ,איפה הילד , בנימין גולדשטיין ויאיר הררי ( שני האחרונים תלמידים שלי לשעבר ב״ מזמור״). באלבום ״מתארחים ״ גם ג׳ון לנון ומאיר אריאל, שניים מהאנשים שעיצבו את חיי והוסיפו לעולם תועפות של יופי. חברי הטוב ערן וייץ מנגן כאן על מיתרי הקסמים שלו. את האלבום הפיק איתי צוק שתרומתו מלאת השראה והחזון כאן הוא כמובן משותף לשנינו."

ואני יכול להוסיף על דבריו של חמי רודנר את המשפט הבא – בתקופה שחינו של האלבום השלם סר ואנו ניזונים מסינגלים, קליפים ופלטפורמות האזנה אינטרנטיות, "יהומה" הוא יוצא דופן באשר הוא מאתגר את האינטליגנציה האישית והרגשית, מנגיש ומדגיש מחדש את ערכו של הנרטיב השלם, את ערכה של מחשבה המתעלת מעל הממוסחר ומעל הכעת והרגע והמכה בקופה, "יהומה" הוא בדיוק המתכון האודיופאלי הנכון לעצור את הזמן מלנוע ולתת לאוזניים להחדיר את המילים עם המנגינות אל תוך מסדרונות השכל, המוח והנשמה, תאמינו לי, זה יעשה לכם טוב, ניסיתי את זה.

חמי רודנר יחגוג את השקת האלבום במופע חגיגי שיתקיים בתאריך 20 בספטמבר במועדון בארבי בת"א עם כל האורחים המיוחדים המשתתפים באלבום. במופע יבצע חמי את שירי הפרוייקט לצד שיריו המוכרים והאהובים – גאולה, רק בשביל לקבל חיבוק, לבן בחלום שחור, בואי ניפרד, מישהו שומע אותי, מלנכוליה אהובתי, נפלת חזק, ועוד רבים וטובים.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא