כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

המסע מהודו ליפו

שי בן צור ותזמורת הרג'אסטאן אקספרס פותחים את מסעם בישראל, האחד במאי, בית מזרח ומערב, יפו, מחצלות, כריות, צא'י מסאללה, נינוחות תת היבשת ההודית, נכח, צילם תיעד ומדווח יובל אראל, בום שנקר.

שי בן צור, בדרך מהודו ליפו. צילום: יובל אראל
שי בן צור, בדרך מהודו ליפו. צילום: יובל אראל

האחד במאי, לחלק הוא חגם של הפועלים, לחלק הוא אחד הימים המרכזיים באביב, אביב היא עונת הפריחה, פריחה בעיצומה, גם השושנים פורחים באביב, שושן הוא שמו של אחד מהשירים המוכרים יותר שכתב, יצר והלחין שי בן צור עם ההרכב המלווה אותו רג'אסטאן אקספרס בו חברים מוסיקאים מתת היבשת ההודית.

שי בן צור הוא מוסיקאי ישראלי שנדד לעבר תת היבשת ההודית במסע אחר צלילי המוסיקה הפולקלוריסטית המקומית, מסע שהחל בחיפוש מורה ומנטור למוסיקה ההודית הקלאסית, לאחר שנים של לימוד חש שי דחף להלחין אותה מוסיקה תוך שימוש בשפתו שלו.

אלבום הבכורה שלו Heeyam (אהבה העליונה), שהושק בשנת 2003 כולל שילובי פעולה עם זמרים סופיים מסורתיים בסגנון הקוואלי, מעין מוסיקה דתית מוסלמית באקסטזה.

בשנת 2010 השיק שי בן צור את אלבומו השני "שושן" המהווה מעין שילוב חוצה תרבויות של תשוקות, סגנונות, שפות ומקצבים שלא ניתן להישאר אדישים בפניהם. האלבום זכה לפופולאריות רבה בעולם הרחב ואף הוביל לסבב הופעות ברחבי הגלובוס.

בשנה האחרונה חזר שי בן צור לכור מחצבתו המקומי בד בבד עם עבודה לקראת השקת אלבום נוסף בו משתף שי פעולה עם תמיר מוסקט מההרכב הישראלי הגלובאלי "בלקן ביט בוקס".

שי בן צור והרג'אסטאן אקספרס. צילום: יובל אראל
שי בן צור והרג'אסטאן אקספרס. צילום: יובל אראל

אמש פתח שי בן צור את מסע ההופעות הישראלי יחד עם ההרכב הרג'אסטאן אקספרס שיכלול אף כיתות אמן. מופע הפתיחה התקיים בחצר הגדולה של בית מזרח מערב ביפו (דר' ארליך 16) המהווה אכסניה למופעי פולקלור אתניים, ונערך במעמד שגריר הודו בישראל מר ג'אידיפ סארקאר.

הייתה זו הזדמנות לכל ההודופיליים המקומיים, כאלו שחוו את מסעותיהם בתת היבשת, כאלו שנחשפו ליצירה של בן צור, וכאלו (כמוני למשל..) שבאו לטעום צלילים אקזוטיים ואווירה אחרת (שאנטי באנטי…).

בחצר הרחבה הוצבו בצד אחד דוכנים עם אוכל הודי מסורתי מדיף ניחוחות תבלינים ושעועית מבושלת לצד צ'אי מסאללה, מגזינים, ספרים ואלבומי מוסיקה ובצדה השני במה גדולה וגבוהה עליה הוצבו משטחי רביצה עבור הנגנים, בין לבין שורות שורות של כסאות הסובבים רחבת מחצלות גדולה עם כריות, הכל כדי להביא את האווירה ההודית הסטלבטנית ללב ליבה של העיר הגדולה.

שי והאחים זאקי וזאקיר עלי קוואל. צילום: יובל אראל
שי והאחים זאקי וזאקיר עלי קוואל. צילום: יובל אראל

לאחר כמה דברי ברכה מפי השגריר עלו לבמה האורחים הראשונים שהזמין שי בן צור – מארק אליהו עם הקמנצ'ה. את מארק ראיתי לראשונה במסגרת מסיבת עיתונאים שהתקיימה לרגל השקת אלבומה הפרסי של ריטה "השמחות שלי", צלילי כלי הנגינה שלו הוסיפו את הנופף הכל כך אתני למוסיקה. הצלילים של מארק שבקעו מהחצר הגדולה של בית מזרח ומערב נשפכו לחלל הערב ברחובה של יפו בו התקבצו תושבים רבים שנהנו מהצלילים, מאוחר יותר, כאשר המופע הסתיים ועשיתי דרכי החוצה קראו לעברי מהמדרכות אותם מאזינים מזדמנים – "תעלה את השירים ליוטיוב, שנוכל גם לראות", ונחזור פנימה, לאחר הפתיחה המקסימה של מארק תפסו שי בן צור וארבעת נגניו ההודים – זאקי עלי וזאקיר עלי קוואל, צ'וגי וניהאל חאן יחד עם הגיטריסט אודי בן כנען את מקומם על פינות המרבץ בבמה והמופע המלהיב, מדהים, עשיר בצלילים, אקזוטיים, מרעננים, מקפיצים, מזיזים, מעלים חיוך ותחושת הנאה יצא לדרך, הנגנים כפי ששמתם לב הם זוגות אחים, צמד אחד עם כלי הקשה שונים ומשונים כקירטאל ודולאק והצמד השני עם קולות שירה ונגינה בהרמוניום, דרך אגב, הם גם שרים בעברית, שלא תטעו, המוסיקה של שי בן צור משלבת את הצלילים האקזוטיים של המזרח עם תמלילים השואלים את מילותיהם ממקורות יהודיים עמוקים, רמיזות של שיר השירים והשפה העשירה של תורת ישראל נחשפו בשירים, מסתבר שהחיבור עם עולמות מרוחקים, כל כך מנוגדים אינו מנתק לחלוטין את השורשים…

הקונצרט הכל כך שאנטי באנטי של שי ונגניו איננו פוסק, השעון מורה על השעה אחת עשרה בלילה, זמן התוחם על פי חוק את האפשרות לנגן תחת כיפת השמיים בתוככי העיר, אין שום רמז כי המופע עומד להסתיים, שיר רודף שיר, אני קולט גם כמה מהשירים היותר מוכרים של שי, "שושן" כמובן, "שחר" החדש. לקראת רגע הסיום מצטרף זוהר פרסקו עם אוסף כלי הקשה לסשן חזק ביותר ומרתק עם האחים צ'וגי וניהאל חאן, אשפי המקצבים, חגיגה, בקהל כבר יש הקמים ורוקדים, האמת, מאוד קשה לעמוד בפני הקצב הסוחף הזה, חוויה, מארק אליהו חוזר לבמה ומצטרף לדואט מוסיקלי עם שי.

האחים צ'וגי וניהאל חאן. צילום: יובל אראל
האחים צ'וגי וניהאל חאן. צילום: יובל אראל

המופע מגיע לסופו אולם הסבב הישראלי רק מתחיל, שי בן צור ונגניו יערכו בימים הקורבים מספר הופעות, חלקן אקוסטיות וחלקן חשמליות שילוו עם המוסיקאיים יוסי פיין, אודי בן כנען ורן לב ארי, הנה, לנוחיותם של המבקשים להגיע ולהאזין – כל הפרטים:

בתאריך 2.5 (היום) בפסטיבל הסופי – אשראם במדבר

יום ו' 3.5.13 בשעה 22:30 – רג'אסטאן אקספרס – אקוסטי בקיבוץ צאלים

מוצ"ש 4.5.13 דלתות בשעה 20:00 מופע בשעה 22:00 מופע חשמלי במועדון הברל'ה – קיבוץ להבות חביבה

יום ג' 7.5.13 דלתות בשעה 20:30 מופע בשעה 21:00 – אקוסטי בתיאטרון החאן – החאן הקטן, רח' דוד רמז 2 ירושלים

יום ו' 10.5.13 מופע כפול – 17:30 ו-22:00 – אקוסטי בחמדת ימים, מעל מושב שפר

מוצ"ש 11.5.13 דלתות בשעה 21:00 מופע בשעה 22:00 מופע חשמלי במועדון זאפה, ראול ולנברג 24 תל אביב – המופע בעמידה

יום א' 12.5.13 בשעה 20:30 – רג'אסטאן אקספרס – כיתת אמן באוזן בר, קינג ג'ורג' 48 תל אביב

רכישת כרטיסים למופעים דרך האתר  – www.shyebentzur.com

ועכשיו – לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

והנה גם וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא