כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות בינלאומיותחדשות הסצנהפס קול שבועי

ישי שוורץ, מונה מור ואניה הווה – Clouds Of War

שיתוף פעולה חוצה עמים ויבשות באלבום שירים וטקסטים המנציח את חייו ומורשתו של הפרטיזן משה שניצקי. האזנה ומידע נוסף

שיתוף פעולה ראשון וייחודי מסוגו בין אמן ישראלי (ישי שוורץ) לשתי יוצרות מגרמניה ( מונה מור ואניה הווה) יצר אלבום המנציח את חייו ומורשתו של הפרטיזן משה שניצקי (1924-2019). יומניו של משה שניצקי שנכתבו בין השנים 1946 ל- 1988 הפכו לקינה מוסיקלית משותפת של יוצרים ישראלים וגרמנים כאחד וסיפור מופלא של הישרדות וגבורה.

בסיס היצירה היה יומניו של משה שניצקי, סבו של שוורץ, יליד ברנוביץ` שאיבד את כל משפחתו בשואה וברח לבד ליערות של בלרוסיה בגיל 17 ושרד במעבה היער 5 שנים, עלה לארץ, נלחם בכל מלחמות ישראל ונפטר בשיבה טובה בגיל 95.

ביומניו מתאר משה בפרטי פרטים את מעשי האכזריות שהיה עד להם, את צהלת תושבי העיירה עת צפו בשמחה במעשי הרצח, מחכים לבזוז את רכוש היהודים שניות לאחר שנורו למוות, התיאורים קשים ולא חוסכים בפרטים, מציאות של תופת. בגיל 17, בודד בעולם וחסר כל, החליט לצאת לבדו עם אקדח גנוב ותאוות חיים ליערות הקפואים של בלרוסיה והצטרף לפלוגות פרטיזנים. חזותו האירופאית אפשרה לו לפרוץ לבסיסי צבא הנאצים תוך כדי שהוא מתחזה לחייל גרמני, לפעולות תגמול ונקמה רבות, הנחת מטענים על מסילות רכבת ועוד. היומן שופך אור על התקופה החשוכה ביותר ומספר מזווית אישית את "סיפורי היער": חיי המין הפרועים שהתנהלו ביער, הפולקלור החברתי, השירים, ההיררכיה, ובעיקר הדיסוננס בין נאמנות מוחלטת לחוסר נאמנות ואי הידיעה מי אויב ומי חבר.

היומנים תורגמו לאנגלית וגרמנית ובוצעו באלבום בשלוש שפות ע"י יוצריו, ההקלטות נעשו במקביל בברלין ובישראל. ניתן לתאר אותו כמיצג אמנותי שמשקף בצלילים ורגשות את סיפור חייו מלא ההשראה של שניצקי, Clouds Of War אינו אלבום קל לעיכול אך בעל חשיבות רבה להנצחת השואה ושימור הזיכרון וההכרה בתודעה הבינלאומית.

האלבום המלא אמור לצאת בהפצה בינלאומית בחברת התקליטים האמריקאית Soleilmoon Records (בה חתומים Legendary Pink Dots, Death In June, Coil ועוד)

נכון להבוקר שוחררו שתי רצועות ראשונות מתוך האלבום להאזנה ברשתות החברתיות, בנדקמפ ויוטיוב

למאזינים המעוניינים לרכוש את האלבום המלא (ניתן בבנדקמפ) ולהאזין לכל הרצועות מתוך האלבום לחצו כאן

כך ישי שוורץ, נכדו של משה שניצקי ומי שעומד מאחורי היצירה המוזיקלית בצד הישראלי – "מה זו בעצם חירות? ולמה לומדים להעריך אותה רק כשחוש ההישרדות הוא הדבר האחרון שנשאר? בחרתי ביום הסמלי הזה כדי לצאת החוצה עם מה שמעסיק אותי כבר 3 שנים בלי שאף אחד ידע. ב 1/5 יתחיל המסע הזה, 82 שנה לאחור ל 1942 ולמילים שנכתבו אז, ויוצאות לאור עכשיו. אני חושב שזה שיתוף פעולה מוזיקלי ראשון בין אמן ישראלי לאמניות מגרמניה באלבום שעוסק ישירות בשואה (מנציח את חייו ומורשתו של הפרטיזן משה שניצקי (1924-2019) כפי שסופרו לי) יומנו של משה שניצקי שנכתב בין 1946 ל 1988 הפך לקינה מוסיקלית ובאותה העת לסיפור מופלא של הישרדות וגבורה. בקיץ 2021 יצא לדרך שיתוף פעולה יחיד מסוגו בין המוזיקאית הגרמניה מונה מור, המוזיקאית הגרמניה אניה הווה (Xmal Deutschland) וביני. בסיס היצירה היה יומנו של משה שניצקי, סבא שלי, יליד ברנוביץ` שאיבד את כל משפחתו בשואה וברח לבד ליערות של בלרוסיה בגיל 17 ושרד במעבה היער 5 שנים, עלה לישראל, נלחם בכל מלחמות ישראל ונפטר בשיבה טובה בגיל 95. יומניו של סבי תורגמו לאנגלית וגרמנית ובוצעו באלבום ב 3 שפות ע"י יוצריו, ביומניו מתאר משה בפרטי פרטים את מעשי האכזריות שהיה עד להם, את צהלת תושבי העיירה עת צפו בשמחה במעשי הרצח, מחכים לבזוז את רכוש היהודים שניות לאחר שנורו למוות, התיאורים קשים ולא חוסכים בפרטים, מציאות של תופת. אך ביומנו הוא מספר גם על ההחלטה לקום ולצאת לבד, חסר כל, למעבה היער הקפוא, בודד בעולם בגיל 17, עם אקדח גנוב ותאוות חיים ברח ליערות הקפואים של בלרוסיה והצטרף לפלוגות פרטיזנים, עקב חזותו האירופאית נשלח וביצע פעולות תגמול ונקמה רבות, הנחת מטענים על מסילות רכבת, פריצות לבסיסים נאצים תוך שהוא לבוש מדי חייל גרמני וכיו"ב. היומן שופך אור על התקופה החשוכה ביותר ומספר מזווית אישית את "סיפורי היער": חיי המין הפרועים שהתנהלו ביער, הפולקלור החברתי, שירי היער, ההיררכיה, ובעיקר הדיסוננס בין נאמנות מוחלטת לחוסר נאמנות ואי הידיעה מי אויב ומי חבר. ההקלטות נעשו במקביל בברלין ובישראל. קשה לתאר את המוזיקה של Clouds Of War, ניתן לתאר אותה כמיצג אמנותי שמשקף בצלילים ורגשות את סיפור חייו מלא ההשראה של שניצקי, Clouds Of War אינו אלבום קל לעיכול אך בעל חשיבות רבה."

כמה מילים על האמנים והיוצרים מאחורי האלבום

ישי שוורץ: מפיק מופעי מטאל ורוק בינלאומיים מהמוכרים והפעילים בארץ, מוזיקאי, סולן וכותב בלהקת Tomorrow's Rain, באלבום הבכורה שהוציאו מתארחים בין היתר ריקי גל, מיכה שטרית, שלומי ברכה (משינה), ערן צור, אבי בללי ומוזיקאים מוכרים מהעולם, שוורץ פעיל במוזיקה הישראלית מ 1992, הקליט אלבומים והופיע על במות כל מועדוני התקופה (פינגווין, רוקסן, זמן אמיתי, סיטי הול, ועד לבארבי), ספרו הראשון "נביא זעם" יצא בשנת 1993 כשהיה בן 17 ומאז הוציא 7 אלבומים בהרכבים שונים כש Tomorrow's Rain הוא העיקרי שבהם, במהלך ההקלטות קעקע שוורץ על ידו את פניו של סבו משה שניצקי כפי שהיה נראה בתקופת המלחמה, לאחר ההקלטות לקה באירוע לב חמור וטופל למרבה ההפתעה ע"י אותו מנתח ש 40 שנה קודם לכן ניתח והציל את משה שניצקי שזכה לחיות חיים ארוכים לאחר מכן.

מונה מור: מפיקה, זמרת, את הקריירה פתחה ב 1982 עת שיתפה פעולה עם אלכס האקה מ Einstürzende Neubauten והחלה לשחרר חומרים, ב 1986 החלה לעבוד עם דיטר מייר מהצמד Yellow ונגנים מ "הסטרנגלרס" והוציאה את אלבומה Mona Mur ב 1988, מונה בעלת דאן 3 בטקוונדו ונכנסה לנבחרת גרמניה, בסטודיו שלה בברלין מקליטה מור את אלבומיה וכן פסקולים לסרטים והצגות.
אניה הווה: מקימת וסולנית ההרכב הגרמני המוערך Xmal Deutschland (1980-1989) ההרכב שנחשב לתשובה הגרמנית לסוזי והבנשיז הוציא את אלבומיו בחברת 4AD האגדית (קוקטו טווינס, הפיקסיז, דיס מורטל קויל, באוהאוס) ושיריו התנגנו ללא הפסקה במועדוני תל אביב של שנות ה 80 (הפינגווין, הליקוויד וקולנוע דן), אניה היא אוצרת אמנות וזו לה החוויה המוזיקלית הראשונה מאז פירוק הלהקה בתחילת שנות ה 90.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא