כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיותמאמרים חמים

חיפושיות הקצב של נעם רפפורט

עבודת מחקר ארכיונית מדהימה מובילה ליציאת הספר "ביטלמאניה" מאת חוקר המוזיקה נעם רפפורט. רשמי עיון.

את הזיכרון הראשון שלי מלהקת החיפושיות אני חוויתי בגיל מאוד צעיר, ילד בגן, המושג ששמעתי אז היה "חיפושיות הקצב", אז בתחילת שנות השישים, דודתי שהייתה נערה בעצמה צחקה על השם המוזר ושיבשה אותו ל"חיפושיות הקצף" וכך הם נחרטו בזיכרוני אז עם שירים שהושמעו ברדיו המנורות הביתי ברשת ב' של קול ישראל שהייתה התחנה היותר פופולארית ששידרה שירים לצד דיבורים של אנשים מאוד מבוגרים מזוויתו של ילד בגן..

עם השנים גדלתי וכך גם הלהקה שהפכה ללהקה הכי מפורסמת בעולם ובפס הקול המוזיקלי שהיא הותירה אחרי כמעט עשר שנות פעילות אפשר להבחין בשכבות ההסטוריות של הסגנונות החל מהפופ הכי קליל ורקיד ועד מוזיקת רוק ואפילו פרוגרסיב בימיה האחרונים כאשר הפסיכדליה הייתה באופנה.

מכל מקום לא זכיתי להיות נוכח בהופעה של הביטלס, מעבר לצפייה בסרטי הקולנוע בכיכובם, המעט שהספקתי היה מופעו של סר פול מקרטני בפארק הירקון, אירוע שגם לגביו יש לי אנקדוטות הכוללות מרדף של המאבטח האישי אחרי אחרי שצילמתי אותו בבאלנס, חיפושית נוספת שזכיתי לשמוע ולראות בלייב הוא המתופף רינגו סטאר שהופיע בהיכל הספורט ביד אליהו.

מה אפשר לכתוב על הלהקה הכי מפורסמת בעולם? מה אפשר כבר לחדש? ישנם בישראל מאות אם לא מעבר לכך מעריצי חיפושיות משובעים המלקטים ואוספים כל פריט החל מתקליטוני שדרים, אלבומים בגרסאות השונות כפי שהודפסו ברחבי העולם, פריטי אספנות שונים ועוד.

אולם מי שהגדיל עשות ונשאב כל כולו לתוככי עבודת מחקר יסודית על הביטלס הוא נעם רפפורט המגדיר עצמו בתואר המורכב הבא – "היסטוריון מוזיקה, מרצה, סופר, מוזיקאי, מורה בביה"ס 'רימון', יוצר תוכן תרבותי נוסטלגי, שדרן רדיו". נעם, שכבר הספיק להוציא לאור שני ספרים המהווים מעין אנתולוגיה או יותר מדוייק, מסעות בזמן לעולמות המוזיקה, הפופ והרוק העולמי והמקומי – "רוק מסביב לשעון" בשנת 2016 ו"רוק ישראלי 1967 – 1973" בשנת 2018 השיק בימים אלו פרויקט מוזיקלי תיעודי נוסף וחדש, הספר "ביטלמאניה!".

מדובר בספר בכריכה רכה הכולל מעל ל – 400 עמודים המאגדים בסדר כרונולוגי את ההיסטוריה של להקת הביטלס באמצעות הצגת מידע היסטורי די אקזוטי המתתפרש על פני טקסט עשיר ומפורט הכתוב בשפה קולחת ושוטפת (עניין חשוב כשאתה מבקש ללמוד על היסטוריה) ולצידו צילומי קטעי עיתונות מקומיים מאותה תקופה והכל שזור באנקדוטות מרתקות.

למרות שהצהרתי על רשמי עיון אני לא אפול במלכודת ציטוט קטעים מרגשים ומרתקים מתוך העלילה המתמשכת כי זה לא יסתיים ביום אחד, אולם אשחרר כאן אזהרת מסע – הספר לא ניתן לקריאה חד פעמית, כדאי ואף רצוי לחלק את זמן הקריאה והעיון בו על פי הפרקים הראשיים, דהיינו לפי התקופות, האלבומים. מבטיח לכם שלא תדרשו לעמוד למבחן בסופו של התהליך אך תצאו עם עושר של מידע מרתק אודות ארבעת המופלאים מליברפול ששינו את פני עולם המוזיקה. בעיקרון הסיפור מתחיל עם לידתו של ג'ון ווינסטון לנון בליברפול בתאריך 9 אוקטובר 1940 ונחתם בתאריך 8 בדצמבר 1980 בניו יורק עת לנון נרצח.

הספר מיוחד לא רק בשל היקף העבודה והנושא אלא גם בדרך שיווקו, אין להשיגו בחנויות או רשתות הספרים, אם ברצונכם להניח יד על אחד מאלף וחמש מאות העותקים הבלעדיים שיצאו בהוצאת "מרום – תרבות ישראלית" תוכלו להתקשר לנעם ישירות לטלפון 0505616459 ולתאם רכישה ומשלוחה. המחיר – 120 ₪. נעם גם מקיים הרצאות בית על מוזיקה וביטלס.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא