כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות בינלאומיותחדשות הסצנה
כולל וידאו

הפסנתרן מוריס אל מדיוני הלך לעולמו

הפסנתרן, זמר ומלחין מוריס אל מדיוני, יליד אלג'יר הלך היום לעולמו בגיל 95

מוריס אל מדיוני, המוזיקאי והפסנתרן יליד אורן שבאלג'יר החל את מסלולו המוזיקלי בגיל 9 כאשר פסנתר ישן שאחיו רכש בשוק הפשפשים העירוני פתח בפניו את העולם המוזיקלי כשהוא מלמד את עצמו ללא מורה לנגן עליו, בגיל 14 פגש בחיילי הצבא הבריטי שהגיעו לארצו ומהם למד לנגן שלל סגנונות מוזיקליים החל ממוזיקת ג'אז, מוזיקה שחורה ומוזיקה לטינית.

מדיוני שהיה מהיר קליטה הצטרף למוזיקאי ראי מקומיים ואף חבר לתזמורות אנדלוסיות והיווה חלוץ בדרכו כאשר שילב את צלילי הפסנתר במוזיקת הראי הצפון אפריקאית ויצר למעשה צליל ייחודי ואופייני.

עם קום המדינה עזב מדיוני את אלג'יר ועלה לארץ, קליטתו לא צלחה והוא עבר לחיות בפריז ובהמשך במרסיי כשהוא הופך אט אט לפסנתרן מוכר המצליח לשלב בנגינתו שלל סגנונות שונים למשל מוזיקה אנדלוסית יחד עם מוזיקה קובנית, אלג'יראית וג'אז.

אלבומו הראשון – Café Oran שיצא לאור בשנת 1996 היווה פריצה משמעותית והתוויית סגנון מוזיקלי חדש שאפיין את האווירה בין צפון אפריקה לדרום צרפת. את ההכרה הבינלאומית כיוצר בינלאומי קיבל רק בשנת 2007 כאשר זכה בפרס ה-BBC למוזיקת עולם.

בשנת 2011 עלה מוריס אל מדיוני שוב לישראל והשתקע בנתניה. סיפור חייו לצד חיי הקהילה היהודית באלג'יר תועד בסרט דוקומנטרי בטייטל – Notes of Exile

הנה כמה דקות מתוכו

באופן אישי נחשפתי ליצירותיו ונגינתו של מוריס אל מדיוני בהזדמנויות שונות, לראשונה בחורף 2014 כאשר התקיימה הופעה חגיגית לציון יום הולדתו ה- 85 במועדון רדינג 3 בנמל תל אביב בהשתתפות התזמורת האנדלוסית  הים תיכונית של אשקלון בניצוחו של המאסטרו תום כהן ועם הזמרים נטע אלקיים ואמיל זריהן. אני פשוט נדלקתי על צלילי הפסנתר הייחודיים שלו שקסמו לי כמו צבעי פסטל רכים וצבעוניים.

על אותם רגעים כתבתי את רשמי כדלקמן – "אין ספק שמדובר באירוע מיוחד, לראות אמן כה מוכר וחשוב עושה חייל על הבמה, עם אצבעותיו המלהטות ונוקשות בקלידי הפסנתר, שירתו החמה, בעברית, צרפתית וערבית אלג'יראית היטיב לשלב בין היצירות השונות שהן מעין שקשוקה ימתיכונית עם קורטוב אירופאי הנע בין הראי הצפון אפריקאי, הסווינג האמריקאי והקאברט האירופאי."

באותה שנה בשלהי הקיץ פגשתי את מוריס אל מדיוני פעם נוספת, זה היה במסגרת פסטיבל גלוקאלי שערך אופיר טובול מנהל הבלוג "קפה גיברלטר" במועדון בארבי הישן בו הופיעה בין היתר הזמרת הצפון אפריקאית נטע אלקיים שאירחה לצידה את מוריס על הפסנתר במספר שירים.

מוריס אל מדיוני ונטע אלקיים בבארבי צילום יובל אראל
מוריס אל מדיוני ונטע אלקיים בבארבי צילום יובל אראל

שנה לאחר מכן פגשתי את מוריס על הבמה ליד הפסנתר במסגרת פסטיבל הפסנתר של עיריית תל אביב- יפו כאשר לצידו התארחו נטע אלקיים וקובי אוז סולנה של להקת טיפקס, הייתה זו להערכתי הפעם הראשונה שרוח צפון אפריקאית נשבה בפסטיבל העירוני. הופעתו של מוריס בפסטיבל לא הושגה בקלות, הוא זומן להשתלב במופעי הפסטיבל לאחר שקובי אוז העלה עצומה חברתית בה קראו לפרנסי הפסטיבל לתת למוזיקאי החשוב במה בפסטיבל – "…אנו קוראים למנהלים האמנותיים של פסטיבל הפסנתר לדלג מעל משוכת הבורות ולתת למוסיקאי החשוב הזה את הבמה המכובדת ביותר, יש קהל רב שישמח לשמוע אותו מנגן בסגנון המיוחד שלו. הפסנתר בעצמו ישמח – והרי בכל פסנתר יש קלידים בשחור ולבן…מתי לאחרונה זכיתם לשמוע ולפגוש את אחד מהאבות המייסדים של הבלוז, של הרוק או של הג'ז? מוריס אל מדיוני הוא אחד האבות המייסדים של מוסיקת הראי – מהפכת הקצב הצפון אפריקאית – מוסיקה ובה אלמנטים של מוסיקה לטינית, סלונית והמון המון אפריקה הצפונית. המוסיקה הזאת מלווה במילים לעיתים פוליטיות, לעיתים מצחיקות ותמיד רלוונטיות – מצליחה מאוד כמוסיקת עולם והנציג המוכר ביותר שלה הוא הזמר חאלד…לדחות את מוריס אל מדיוני, אחד מהפסנתרנים המשפיעים באירופה, צפון אפריקה וישראל – זוכה פרס מוסיקת העולם של BBC, ממיסדי מוסיקת הראיי האלג'יראית דומה קצת לשערוריה שהיתה מתעוררת אם לא היו מקבלים את BB קינג לפסטיבל הגיטרה או את פאריד אל אטראש לפסטיבל העוד…"

זה היה ברור שהמופע ינחל הצלחה גדולה בקרב הקהל שמילא את האולם במרכז ענב לתרבות בצהרי שישי עד אפס מקום.

מוריס אל מדיוני וחברים בפסטיבל הפסנתר צילום יובל אראל
מוריס אל מדיוני וחברים בפסטיבל הפסנתר צילום יובל אראל

המפגש האחרון שלי עם מוריס אל מדיוני התקיים לפני כשש שנים במופע חצתי אינטימי ובאווירה קאמרית בבית היוצר של אקו"ם בנמל תל אביב, האמת לא רחוק ממועדון רדינג 3 בו פגשתי את הפסנתרן לראשונה…

הפעם סיבת המופע הייתה ציון חגיגי ליום הולדתו התשעים של מוריס, כשהוא מוקף עשרות חברים, מכרים ומוזיקאים שהלכו עימו כברת דרך, ביום ההולדת המוזיקלי של מוריס הופיעו לצידו מגוון אמנים שהכירו אותו וכשרונו המוזיקלי החל מקובי אוז, נטע אלקיים, גוסטו, שי צברי והשחקנית גלית גיאת, פסנתרן הג'אז הבינלאומי עומרי מור חלק עימו את הבמה בנגינה לא לפני שמוריס הכתירו כ"מוריס אל מדיוני הבא" אחרי שילך לעולמו…

מוריס אל מדיוני ועומרי מור צילום יובל אראל
מוריס אל מדיוני ועומרי מור צילום יובל אראל

כאמור בשנים האחרונות ובגיל מתקדם מאוד מוריס כבר לא היה בקו הבריאות והיום הלך לעולמו לאחר דלקת ריאות ממנה סבל. יהי זכרו ברוך.

מניח כאן את שלל תיעודי הוידאו שלי עם מוריס המנוח

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא