כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

אירועי ציון 400 שנה להולדת ר' שָׁלום שַבַּזִי

השנה (תשע"ט 2019) ימלאו ארבע מאות שנה להולדת הרב, המשורר, המקובל ואחד ממנהיגיה הרוחניים הבולטים של קהילת יהודי תימן והתרבות היהודית בכלל– הרב שָׁלום בן יוסף שבזי. לרגל כך יתקיימו ויערכו אירועים שונים ברובם מוזיקליים לציון הולדתו, כל הפרטים.

איור דמותו של רבי שלום שבזי

היקפה ואיכותה של יצירת שבזי ובראשה שירתו, הפכו אותו לדמות מכוננת עבור קהילת יהודי תימן. מיקומו של שבזי על התפר התרבותי שבין שירת תור הזהב מחד, והשירה הערבית בתימן מאידך, הופך אותו לאחד המשוררים הייחודיים שקמו לעם היהודי בשנות גלותו. שירתו מצטיינת בעזות ביטויה, גיוונה הסוגתי ועושרה הלשוני, בשלוש השפות ששימשו את המחבר – ערבית, עברית וארמית. לצד דמותו ההיסטורית והספרותית של שבזי הרב והמשורר, יצירת שבזי חיה בפיה של הקהילה התימנית בישראל כמסורת העממית, ושיריו מושרים עד היום בשבתות, מועדים ושמחות. כבר נכתב עליו כי היה מגדולי היוצרים בספרות העברית והיהודית לדורותיהם. ושמו מתנוסס ברחובותיהן של מספר ערים בישראל ועפרה חזה כבשה עם מילות שירו "אם ננעלו" מצעדים ברחבי העולם ויחד עם זאת, במלאות ארבע מאות שנה להולדת שבזי יוזמת האגודה לטיפוח חברה תרבות ומחקר שנת פעילות המתרכזת במורשת שבזי כדי להאיר את יצירתו, דמותו, השפעתו וחשיבותו, לא רק בקרב קהילת יהודי תימן, אלא בקרב הציבור הישראלי כולו כדי חהציב את דמותו של שבזי כנדבך חשוב בתרבות ישראל.

 

 

 

אירועי התרבות במסגרת שנת 400 להולדתו של ר' שלום שבזי : 

 

פסטיבל בסוד קולות רבים – הספריה הלאומית ירושלים

מופע מחווה לר' שלם שבזי, גדול משוררי תימן, לרגל פתיחת חגיגות 400 שנה להולדתו. בערב מיוחד לכבוד הפסטיבל  ננסה לפגוש מחדש את הסוד הנצחי של שיריו – נשוחח עם המילים והמנגינות וננוע בין הביצוע המסורתי לפרשנות אישית ועכשווית. בהשתתפות:  שולי רנד / אסתר רדא /  ציון גולן / S H I R A N / נרקיס / המשוררות עדי קיסר ובכל סרלואי. ניהול אמנותי: שי צברי וניצן זעירא

פסטיבל 'בסוד קולות רבים' – פיוט, תפילה ומוסיקה בספריה הלאומית ובשיתוף הזמנה לפיוט.  13.9 יום חמישי, הספריה הלאומית ירושלים, לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים – כאן.

 

פסטיבל מספרי סיפורים"דלתי מרום לא ננעלו" – סיפורי תימנים

400 שנה לשלום שבזי. ערב מרגש מיוחד וחגיגי לכבוד ההמשורר שחרט בשיריו על לבבות יהודיים. מנחה ומספר: יוסי אלפי, שירה: האחים צנחני, גילה בשארי. עם דר' יגאל בן שלום, ד"ר יהודה עמיר, דר' שרונה תם עמוסי, דר' אברהם בר עוז, לאה אברהם והרב דוקטור אהרון בן דוד.

25.9 יום שלישי, חוה"מ, תאטרון גבעתיים – לכרטיסים לחצו כאן.

 

פסטיבל אושפיזין – אגדת שלום שבזי

מיוחד לפסטיבל. המילים העתיקות של רבי שלום שבזי מקבלות פנים חדשות בערב שכולו עיבודים חדשים לשירים של גדול משוררי תימן. ערב מיוחד לציון 400 שנים להולדתו  משתתפים: גילה בשארי, סגיב כהן, שירן אברהם, עדי קיסר. להקה בניהול מוזיקלי של רון בקאל.

26.9 בית יד לבנים בשעה 20:30 אשדוד – לכרטיסים לחצו כאן.

 

פסטיבל העוד הבינלאומי ירושליםמופע מחווה לרבי שלום שבזי

הפקת מקור ישראלית של רביד כחלני מנהיג להקת "ימן בלוז".

המופע הוא שיאו של תהליך מחקר ויצירה של רביד כחלני אודות התרבות התימנית, ובמרכזו דמותו של הרב שבזי, מגדולי היוצרים היהודים והחשוב מבין משוררי יהודי תימן. כחלני וה"ימן בלוז" כבר הנגישו בעבר את התרבות התימנית לקהלים רבים ברחבי העולם, כשביצעו טקסטים מקוריים בערבית-תימנית עם השפעות ג׳אז, פאנק, מוסיקה לטינית ומקצבים ממערב וצפון אפריקה. במופע זה כחלני ולהקתו יבצעו לחנים מקוריים לשירת הקודש של הרב שבזי באופן המתכתב עם התרבות והשירה התימנית העתיקה."

במסגרת פסטיבל העוד הבינלאומי ירושלים בניהולו האמנותי של אפי בניה ובהפקת בית הקונפדרציה בירושלים.

מוצ"ש, 17.11.18, 21:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים – לכרטיסים לחצו כאן.

 

פסטיבל הסרטים חיפהסרט במסגרת מיזם העברים – מורי. חידת שבזי

רק ארבע פרטים ביוגרפיים ידועים על רבי שלום שבזי, גם איור של פניו, אבל שבזי הוא משורר פופולארי להפליא גם  400 שנה לאחר  מותו, הוא זורם בעורקי חיי קהילה שלמה ושיריו מושמעים בתחנות הרדיו. מי היה שבזי ? – במגרת מיזם "העברים", הבמאית ישראלה שעאר מעודד יוצאת למסע מרתק ומפתיע בעקבות גדול חכמי ומשוררי תימן ואחד מגדולי היוצרים בספרות העברית שכתב 850 שירים, ערבב בכתיבתו ערבית עברית וארמית, התאהב במשיח, התייסר בחשקים והפך לאגדה.

בימוי ותסריט: ישראלה שעאר מעודד | מפיק ראשי ויוצר "העברים": יאיר קדר | הפקה: איתי ברקן; עריכה: אורון אדר | צילום: דניאל קדם | מוזיקה: אבי בללי | תחקיר ויזואלי: חגית בן יעקב | אנימציה ועיצוב: ארז גביש
הסרט נעשה במסגרת 'העברים' נתמך על ידי 'כאן', שירות הסרטים, הקרן החדשה, קרן אביחי וגשר והאגודה לטיפוח חברה ותרבות מורשת יהודי תימן. למידע נוסף במסגרת הפסטיבל לחצו כאן.

 

ספר-דיסק מסדרת "גיבורי תרבות""אם ננעלו – שירי ר' שלום שבזי"

שיכלול הלחנות חדשות לשירים נבחרים מהרפרטואר העשיר של ר' שלום שבזי לצד שירים מוכרים.

שורה של מוזיקאים ומוזיקאיות מרכזיים בישראל קיבלו לידם מאות משיריו ובחרו מתוכם שיר אחד אותו ילחינו ויקליטו לטובת הפרויקט. האלבום ייצא במסגרת סדרת 'גיבורי תרבות' של הלייבל נענע דיסק. במסגרת סדרה זו יצאו "אדומי השפתות – משירי אבן גבירול" שעשה מהפך בחיבור בין פיוט ורוק, "היספיקו החיים – משירי של חנוך לוין", "רישומי פחם בצבע – מאיר אריאל".

קמפיין האלבום ייחתם במופע השקה חגיגי במיוחד בהשתתפות המוזיקאים והמוזיקאיות שהשתתפו באלבום. – לחצו לאלבומי נענע דיסק 

 

לצד כל אירועים אלו ראוי לציין כי גם במסגרת פסטיבל "תימנה" המתקיים זו השנה ה- 17 בחול המועד סוכות בראש העין יערכו שני אירועים בסימן ציון 400 שנה להולדתו של רבי שלום שבזי, כל הפרטים כאן.

במהלך מסיבת עיתונאים בה הוכרזו האירועים הופיעו האמנים גילה בשארי, סגיב כהן ושי צברי בפני התקשורת, קבלו הצצה…

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא