דיווח מהשטח

רוק בחלל המוזיאון…

מפגש מוזיקלי במסגרת תערוכת ShowTime בביתן ע"ש הלנה רובינשטיין (מוזיאון תל אביב לאמנות), ארבעה מוזיקאים מנגנים אל תוך קירות בחלל. בלה טאר (אור אדרי, אור רימר ,איילון אליקה , זואי פולנסקי) מפעילים את "התפשטות (אופס 2)", פרפורמנס על עבודתה של נעמה צבר. 12.09.2013. נכח, שוטט במיצג, צילם ומדווח – יובל אראל.

אור רימר ואיילון אליקה, התפשטות. צילום: יובל אראל
אור רימר ואיילון אליקה, התפשטות. צילום: יובל אראל

כחלק מתערוכת האאודיו Showtime הנערכת בביתן הלנה רובינשטיין, מוזיאון תל אביב לאומנות, מוצבת בקומת הכניסה העבודה "התפשטות (אופוס 2)" 2013  של האמנית הישראלית נעמה צבר החיה ופועלת בניו יורק.

מדובר במיצב מותאם לחלל הבנוי מקירות פנימיים, חלולים, מנותקים, עצמאיים, המפוזרים בחלל האולם. בכל אחד מהקירות הללו מוטמע חלק אחר מציוד במה מוזיקלי (מגבר, רמקולים, מוניטור במה ועוד), כאשר הצד המגביר של אותו חלק פונה אל הצד הפנימי, החלול, של הקיר.

פרסומת
נעמה צבר, התפשטות. צילום: יובל אראל
נעמה צבר, התפשטות. צילום: יובל אראל

כמו חדר שהתפרק לרכיביו, הקירות מפוזרים בחלל התצוגה, נתמכים על ידי רכיבי ציוד הבמה, מוגבהים מן הרצפה ונדמים כצפים במרחב. כל אחד מן הקירות מתפקד הן כפסל עצמאי והן כאמצעי הגברה שימושי ומהדהד סאונד עמום הבוקע מן החלל הפנימי – סאונד שהוא תולדה של פעולה מוזיקלית המתרחשת במרחק, לכאורה במנותק ממנו.

הבחירה במוזיקאים שונים מהסצנה העצמאית הפועלת בתל אביב הובילה לקיומם של כמה מופעים בחלל המיצג במהלך החודש האחרון, ביניהם אבישג כהן רודריגס ומיה פרי (הדואו Laila) רם אוריון, הילה רוח (כלבי, יהוא ירון), ג'ילברט ברויד (שעלת נפוצה) מאיה דוניץ (הבילויים, ) אדם שפלן, ירון שראל ואחרים.

אור אדרי, התפשטות. צילום: יובל אראל
אור אדרי, התפשטות. צילום: יובל אראל

אמש התקיים ערב נוסף בסדרה בו נטלו חלק חברי להקת בלה טאר (Bela Tar), זואי פולנסקי (לשעבר להקות "קטמין" ו"אקס ליון טיימר"), אור אדרי (הבסיסטית של אסף אמדורסקי ושל להקת "מונטיפיורי"), אור רימר (להקת "השקרנים") ואיילון אליקה אשר בצעו מספר קטעי מוסיקה אותה אגדיר בין אקספרימנטלית לאוונגרד אלקטרו חללי…

פרסומת

ההתרחשות המוזיקלית במהלך הפעלת המיצג הנה זמנית, ייחודית וחד פעמית, הקהל שהגיע למוזיאון נע בין חללי הקירות שהועמדו באולם, מאזינים לנגנים המבצעים את היצירות המושמעות מבעד לקירות הפזורים, הטכניקה בה השתמשו הייתה פיזור הצלילים על ידי העברתם מהרמקולים לתוך הקירות לאו דווקא בסמוך לאמן מסויים המבצע את חלקו ביצירות אלא ניתן היה להיצמד (!) לאחד הקירות מול מוזיקאי אחד ולהאזין לצלילים שנוצרו בידי מוזיקאי אחר מצידו השני של האולם, הפיזור הטוני לקח את היצירות בהרמוניה מעבר לאפקט הקוואד ועירבל את החומרים לכדי חוויה מאתגרת.

ההתרחשות הזו מתפרסמת מפה לאוזן וצוברת קהל מתעניין משבוע לשבוע (הכניסה חופשית), כל יום חמישי במהלך החודשים הקרובים – אוקטובר עד נובמבר יערך סשן חדש ומאתגר, ממליץ לעקוב באתר הבית.

זואי פולנסקי, התפשטות. צילום: יובל אראל
זואי פולנסקי, התפשטות. צילום: יובל אראל

רגעים וצלילים מההתרחשות מונצחים בגלרייות תמונות וקטעי וידיאו שצילמתי באמצעות שתי מצלמות DLSR (ניקון 5100 ו- 7000), סמארטפון אחד (Galaxy S4) וכוללים מעבר להתרחשות המרכזית גם הצצה אל שני מיצבים מקבילים (ללא נגנים חיים) שנמצאים באולמות הנוספים בביתן הלנה רובינשטיין.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע (ניקון)

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע (סמסונג)

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: