דיווח מהשטח

תעלולי חתולים בלילה קיצי – The Felidae Trick

ההרכב המבטיח של עמר ליכטנשטיין " Felidae trick" (תעלולי חתולים) במופע השקה לאלבום הבכורה הנושא את שם ההרכב, המקום – אי.פי.ג'י.בי ברחוב שד"ל ת"א, הזמן, יום ראשון 04.09.201123:00. האזין, שוחח, צילם וגם כתב –  יובל אראל.

פלידיי טריק באיפיג'יבי
פלידיי טריק באיפיג'יבי

 השם Felidae trick כבר מהבהב בראשי מזה עת ארוכה, הרכב שבין לבין הספיק להופיע בכמה וכמה מועדוני דקדנס תל אביבים כמיכטרוניקס, סלון ברלין ואברקסס. את המוסיקה הספקתי לקלוט בחשבוני בענן המוסיקה SoundCloud והתלהבתי מהאזנה ראשונה. ידעתי שאת ההרכב הזה אני חייב לראות.

העובדה שחזקה את העניין היתה עצם ההכרזה כי במסגרת פסטיבל ריפרבאהן למוסיקה שיערך החודש בהמבורג גרמניה, נבחרו חברי ההרכב ליטול חלק כמייצגים את ישראל יחד עם כמה שמות מהמבטיחים שבסצנה האלטרנטיבית בארץ, פוטוטקסיס, רומן אמפייר, עוזי רמירז, אומללה, לורנה בי ועוד רבים, פרוייקט מבטיח ומדהים כשלעצמו ביוזמת מכון הייצוא הישראלי.

וממש בתזמון מבריק, ימים ספורים טרם נסיעת הרכבו המוסיקלי של עמר ליכטנשטיין לפסטיבל בהמבורג, הוא השיק את אלבומו הראשון במופע במרתף האלכוהול אי.פי.ג'י.בי בתל אביב.

זהו לא סתם תזמון מבריק, זוהי מעין קריאת תיגר על הכללים, הלילה הוא ליל יום א', זמן קצת יוצא דופן להשקות ומופעים בכלל. אולם עמר עצמו הוא מעין קריאת תיגר, בחור צעיר מבית טוב, שבילדותו ספג את צלילי הניו אייג' של שנות השמונים, הספיק לרכוש השכלה בלתי פורמלית בכלי נגינה ולהתמקד במוסיקה קלאסית וכעת הוא יוצא במעין מניפסט מוסיקלי עצמאי ויוצא דופן, המכיל מוסיקה עכשווית, צלילים מיוחדים העוטפים בנאמנות מסרים וחשבונות נפש ביהדות, בחברה, במדינה, באגו העצמי, בנפש האדם.

מדובר כאן באלבום בכורה, שאת כולו כתב, הלחין ועיבד עמר מאוקטובר 2009 ועד פברואר השנה. באלבום שהוקלט למעשה בשנה האחרונה מצויות 12 רצועות מקוריות. במקביל התגבשה להקת Felidae Trick שאת שמה שאב עומר מאהבתו למשפחת החתוליים, סיפורו של החתול פרנסיס הבלש הפרטי העוסק בחקירת רציחות חתולים.

השירים באלבום מחזירים אותנו לשנות השמונים הטובות, לסגנון הניו-וייב. הקול, ההגשה, והלחן של עומר מייצרים חומר שבונה גשר משנות השמונים היישר לסצנת המוסיקה בתל אביב מודל 2011.


כשהגעתי אמש למועדון הספקתי לתפוס את חברי ההרכב לשיחה במטרה לתהות אחר הקו והמוטו העומד מאחורי המוסיקה המדהימה שהספקתי לשמוע באלבום שכבר רץ ברשת.  חברי ההרכב: עומר ליכטנשטיין – שירה, יהל דורון – גיטרה, רון שגיב – גיטרה, שי אורן – בס, נמרוד ליברמן – תופים.

שני נושאים תפסו אותי, דברי חבריו להרכב שהציגו את עמר כבעל חזון הרואה את התמונה הבאה ביצירה, כדקדקן מוסיקלי העומד על כל צליל ופירוש, לשאלתי האם חברי ההרכב רואים עצמם כשותפים ליצירה או כנגני ההרכב הם נתנו לי להבין שאכן, הם מביאים מנסיונם ופרשנותם לחזרות והעבודה על הצלילים אולם לבסוף המחליט, מי שיצר את היסוד הוא עמר עצמו.

עמר מספר לי קצת על ילדותו ואכן לדבריו קיימות השפעות מהגל החדש, בגיל צעיר מאוד האזין למוסיקת גל חדש, אלקטרוני, משם זה חדר אליו, רוב הלימוד המוסיקלי שלו היה עצמי, היתה לו מורה לפסנתר ומהר מאוד, כבר בכיתה ג' החל לנגן באך, גם ביטלס, ואז נחשף לג'אז ומוסיקת עולם, המחשבה המוסיקלית שלו הנה איזשהו תוצר של ההשפעות., לדבריו הוא מנסה ליצור שירים מאוד מוגדרים, מאוד אכילים, אבל אחר, איזשהו קו עצמי, עם אפייון מאוד חדש.

השירים מתעסקים בנושאים מיוחדים, הטקסט הוא משהו חדש, שנתיים שלוש אחרונות, לדברי עמר החל קודם ליצור את המנגינות, מסתבר כי בכל הופעה הם מכינים מעין תוכניה, עם מילות השיר והסברים, הרוב עוסק בשירים אישיים, חרדות, אכזבות וכאלה, עומר: "אני מאוד אוהב את ההתנגשות בין הנושא האישי לפוליטי, עוסק במוצא, בכיבוש, בדמויות, אמירה, נושא שמעסיק אותי מאוד הוא  הקטע שלהיות ישראלי, זה לשכוח את הגלות, ואני רוצה לחזור לזה, לא לחזור למוצא האישי שלי, אלא להתעסק בעדות, והמנהגים.

משיקים אלבום במרתף
משיקים אלבום במרתף

לקראת השעה אחת עשרה בלילה, המועדון כבר מתמלא, כמה עשרות צעירים, חברים ובני משפחה שהגיעו בערב יום ראשון כדי לחגוג עם ההרכב את מופע ההשקה של האלבום, אט אט עולים חברי ההרכב לבמה הקטנטנה של המועדון והמופע מתחיל.

עמר על הבמה איננו עמר איש השיחה השקול, המנוסח והרציני, האישיות הופכת לפרועה, נושמת רוקנ'רול, שולטת במנגינה שמבצעים חברי ההרכב, הוא שולט בשירה, מעצים ומרגיע בד בבד עם תחושה שהשירה היא בליבו, הוא יודע להוביל את ההתקדמות הרועשת לכלל יצירה מוסיקלית בעלת מסר.

מתוך שלל השירים שבצע ההרכב בהופעה תפס אותי דווקא השיר השני במופע "Lately"" עמר מתאר את השיר כ"דן בקבעון בנוחות כששולטים באדם אחר"

"Lately nothing goes right for me"/ you said, and I haven't told you why/ I could have lit you up/ and you would be so occupied/ But I'd love to see you sad/ You'll never change/ And I'm so grown// Reading books and watching tele/ Never let get yourself drifted away// So, should I keep you so tame?"

הבוקר, אחרי ליל המופע, הספקתי להאזין לאלבום עוד כמה פעמים, בכל האזנה מתגלים צלילים נוספים, נחשפת המורכבות והתחכום בשילוב כלי הנגינה, בפרשנות הטקטסטים. לכו על זה, תאזינו, תקנו את האלבום, תעקבו אחר ההופעה הבאה הקרובה למקום מגוריכם…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות ממופע ההשקה

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150297898374654.355392.721654653&l=d20b56f00f&type=1

lately – Felidae trick  פלידי טריק במופע השקת אלבום

 

תגים
הצג עוד

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

4 תגובות

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
Close