כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

בנאת אל יאמן

המופע של שירן אברהם בקונטיינר, נמל יפו, חמישי, 24.08.2017. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

אזהרה – הפוסט כולל התעניינות המשלבת עדתיות, זהויות, והרבה חוסר רשמיות, אל תתפסו אותי בפוליטיקלי לא קורקט…

אין זה סוד כי ההשתלטות האתנית על סצנת הגרוב והדאנס המקומית הולכת ותופסת תאוצה רבה, די באזכור השמות של שלישיית A-WA, הזמרים לירון עמרם, שי צברי, YEMEN BLUES ההרכב חוצה העולמות של רביד כחלני, מגי היקרי, שירן קרני והרכב בינת אל Fאנק, הם והן הדוגמאות הקלאסיות להתערות המחודשת של הטעמים התימניים לעומקו של העולם הצעיר בתל אביב ובכלל, התערות הממוססת גבולות, סגנונות וז'אנרים, כבר לא גטו ימתיכוני של שנות השבעים, לבטח לא פופ סתמי מזרחי של המאה הנוכחית אלא בעצם הרבה קריצה של ביט אלקטרוני אפרו מזרחי המושך אחריו את המסורת ושירתה היישר אל רחבות הריקודים. שלא לשכוח דמויות מפתח נוספות כדודו טסה העירקי, לירז צ'רכי הפרסיה וליאורה יצחק ההודית המביאים כל אחד את טעמי המסורת ועדת אבותיהם היישר אל הגרוב והביט הזה שעושה את החיים שמחים יותר ולבטח צבעוניים יותר.

שירן אברהם היא דוגמא קלאסית למגמה הזו. שירן ששירותה הצבאי היה בלהקת חיל הים והיא סיימה את לימודיה בתחום המוסיקה בבית הספר רימון, החלה את מסלולה המקצועי לצידה של אהובה עוזרי המנוחה,  לצד לימודיה מהמנטורית שהלכה לעולמה, שימשה שירן הגרון והקול לשירתה של אהובה במהלך ההופעות, כזכור אהובה עברה ניתוח להסרת מיתרי קולה בעקבות גידול סרטני.

לצד העבודה עם ומול אהובה עוזרי, התגלתה שירן כזמרת יוצרת ומלחינה שהספיקה להשיק לפני מספר שנים אלבום בכורה בשם "השתקפות" הכולל 11 שירים אותם היא כתבה, הלחינה ובצעה, שירים שמביאים את המורשת מצד אחד, החיבור החזק למקום ולאדמה מהצד השני והקול היפה שמהווה דבק לחוויאג' החדש הזה.

 

בשנה האחרונה החליטה שירן לשנות כיוון ולעלות פאזה ולקחת את יכולותיה עם שורשיה וחקרה לאחור את שירת תימן, במיוחד שירת הנשים, דעסות, זאפות, כל השירים שמהווים חלק מהווי החיים התימני המסורתי, ליהודי תימן ולמקומיים, לא פחות מהעבודה שעשו האחיות חיים לשירה זו באלבומם חביב גלבי, שירן מביאה את האינטרפרטציה שלה לאותם שירים שעוברים מדור לדור. כבר שני סינגל קליפים שוחררו ממנו לרשתות החברתיות ושירן החלה בסבב הופעות שנפתח לפני מספר שבועות במועדון הפסאז' במרתף באלנבי. אמש היא נחתה בהאנגר של הקונטיינר בנמל יפו, לא לפני שהספיקה ליטול חלק בפסטיבל השלום בסקוטלנד. אז לקחתי את עצמי אמש אל נמל יפו כדי לטעום ולחוות את ההשתלבות של שירן אברהם בגל המוזיקלי הנוכחי, זה  שעשה פירוק, הרכבה מחדש ומיתוג מודרני למוזיקה שהייתה כל כך זקוקה לריענון מסוג זה. במאמר מוסגר ניתן לומר בביטחון כי הן שירן והן האחיות חיים הינן דור ההמשך לפעילותן של זמרות וותיקות מקרב העדה התימנית כברכה כהן ומלכה חג'בי, המצליחות להוציא את הטעם התימני מתוך הגטו העדתי אל הקהל הרחב והצעיר..

את העבודה החדשה של השירים והיצירה מלווה רון בקאל, בן זוגה והמפיק המוסיקלי המלווה את שירן גם בנגינה על קלידים ותופר עבורה את הביט המקפיץ יחד עם שלומי אלימלך בגיטרת בס ומחשב ושלומי כהן על התופים.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אז מה היו לנו אמש?

אחרי כוס יין אדום על הספסל מול הקונטיינר בינות לארגזי הדייגים המונחים על המזח וניסיון לטעום מעט בריזת ים באמצע הקיץ, כמה דקות לקראת השעה עשר בערב, הרגשתי שהגיעה העת לחגיגה, בעוד אני מבחין בשירן אברהם המתקרבת בנעלי עקב עבה כצבע כסף בוהק ושמלה פרחונית המזכירה מעין שילוב בין קימונו יפני לרקדנית פלמנקו ספרדייה, פוסעת לעבר האולם, זינקתי ממקום ישיבתי ותפסתי את הזווית הנכונה בטרם ינהרו עשרות אם לא מאות הבנות שהגיעו לחוות את המופע – מסיבה של שירן בקונטיינר, ערבוביה חיננית של בנות תימן ובנות שבא, לעטוף ולמלא את הרחבה שמול הבמה הפינתית שהייתה מוארת באור מתעתע, הלדים של הקונטיינר לא עושים חסד עם ציוד צילום.

עם נגינת קטע אינטרו עולה שירן מעל הבמה הקטנה והחגיגה מתחילה, קצב הביט של רון בקאל נותן את הטון והבון טון לחגיגת ריקודים, הנפת ידיים (בהמשך זה הפך ליצירת כמה מעגלי צעד תימני) בעוד שירן שרה, רוקדת ומתקשרת עם הקהל שמילא את המקום, האווירה חמה ולוהטת (כי אין מזגנים ורק מאוורר תעשייתי אחד פונה אל הבמה כדי לנסות ולקרר מעט את הזיעה), אבל האדרנלין כבר מפמפם, הכל לטובה, יאללה, מעבר לשירים שכבר שחררה שירן לרשתות היא מבצעת עוד כמה שכאלו בעלי שמות תימניים מלאים בשפה ועושר מקצבי, נעים להם בין טעם ערבי ימתיכוני לבין חוואייג' תימני היושבים על ביט עכשווי, בתוך כך היא גם נותנת כבוד למנטורית שלה אהובה עוזרי ומספרת על העבודה לצידה ומבצעת איך לא, את "צלצולי פעמונים", בהמשך לוקחת שירן את הקהל למסע מלא אנרגיות וריקודים עם כמה שירים חדשים, אני כבר מזהה את האלבום שבדרך, יכול לומר שהוא יהיה עשיר בקצב.

אם ממש בא לכם לטעום מהמופע החדש של שירן אברהם היא ממשיכה במסע ההופעות כדלקמן: בתאריך 30 באוגוסט שירן תופיע בספריה ב M הדרך, בתאריך 2 בספטמבר היא נוחתת בטיילור מייד באלנבי, בתאריך 7 בספטמבר בתו בר בירושלים, בתאריך 12 לספטמבר היא חוזרת לתל אביב היישר לרדיו EPGB ובתאריך 3 באוקטובר היא מדלגת מעבר לכביש לכולי עלמא, בתאריך 5 באוקטובר שירן מצפינה עד הג'אם בעכו, ובתאריך 28 באוקטובר היא מגיעה לפאב הפטריה בקיבוץ דן. באופן אישי אני מצפה לבארבי, רדינג 3 והלאה…

בקטנה – להערכתי השנה היא ככל הנראה החמיצה את הבוקינג לפסטיבל תימנה המתקיים מידי חול המועד סוכות באמפי פארק העירוני בראש העין, אך לשנה הבאה היא צריכה לכוון לשם.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

 

וידאו

 

 

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא