מחזות זמר בתאטרוןסיקור הופעות

החבדניקים – סיפור של גאווה וחסידות

המחזמר החדש של תיאטרון הקאמרי ממנף את היציאה מהארון בחברה החסידית, היינו בהצגת הבכורה

בתחילת החודש צפיתי בפרזנטציה של התיאטרון הקאמרי לקראת עלייתו של המחזמר החדש "החבדניקים", לכאורה סיפורם של שני אחים תאומים מכפר חב"ד, יהודה הבכור הוא עילוי בתורה ושידוך מצוין, השני חיים הוא הטלה התמים ולא הכי מחודד בחבילה. במטרה לארגן לחיים בכל זאת שידוך יוצאים השניים למסע מכפר חב"ד אל הדאון טאון של תל אביב הנגלית בזווית הראייה שלהם כעיר חטאים, ממש סדום העכשווית.

סיפור העלילה נמשך לאורך יותר משעתיים ואף מתפצל עם הפסקה לאחר שעה וקצת. המתח שנבנה לאורך החלק הראשון כאשר הצופים מצפים לקליימקס הנישואין הכפול של שני האחים הופך בחלקו השני לעיסוק ברמת הניתוח הכירורגי לנטייה המינית וההעדפה המגדרית המודחקת מהשורש בקרב הקהילייה החרדית שאנשיה חיים בהסללה מינקותם. לצד תופעות כמהגרי עבודה זרים, פשיעה ואנשים החיים בשולי החברה הולכת ונחשפת הבעיה האמיתית במחזמר – יהודה, הבן המוצלח, העילוי בתורה שאמור לבא בברית הנישואין עם ביתו של רב הקהילה, השידוך הכי מוצלח שאפשר לארגן בעולם שלהם, בכלל לא מעוניין בכך, הוא מתאהב במעצב שמלות כלה, הומו מוצהר שאינו מתבייש במי שהוא ואף חושף את האמת בתוך נשמתו של יהודה.

החבדניקים, מחזמר אלוהי
החבדניקים, מחזמר אלוהי
החבדניקים, מחזמר אלוהי
החבדניקים, מחזמר אלוהי
החבדניקים, מחזמר אלוהי
החבדניקים, מחזמר אלוהי

לכאורה, מתוך הקלילות של המחזמר, השירה, הריקודים, אנחנו צוללים לבעיית זהות מול חברה שאיננה מוכנה לקבל זאת. המעטפת של תחילת המחזמר לוקחת את הצופים בערמומיות תוך מאפיינים קלאסיים של שירה וריקודים (עם תזמורת המהפכה בליווי חי על הבמה, עם כוריאוגרפיה משובחת) למקום שאינו מצוי בדרך כלל במחזות שכאלו, אקטואליה ושאלות קיומיות בוקעות אל פרצופם של הצופים שחשבו לבטח כ הגיעו לערב של בידור והנה נפלו על מחזה המחדד את הבעיות האנושיות.

בליל שישי האחרון עלה המחזמר בהצגת בכורה באולם 3 בתיאטרון הקאמרי בתל אביב בפני אולם שהוכרז כסולד אאוט. אחת מנקודות המפתח במופע הייתה העובדה שאת הצד המוזיקלי מלווה תזמורת המהפכה בניצוחו של רועי אופנהיים אשר נכחה במלא עוצמתה על הבמה לאורך כל המחזה.

תזמורת-המהפכה-. צילום יח"צ
תזמורת-המהפכה-. צילום יח"צ

בין השחקנים במחזמר החדש מצאנו את טלי אורן בתפקיד כפול, בדמות השדכנית בכפר חב"ד חנה חיה ואחותה התאומה בסניף חב"ד בעיר תל אביב חיה חנה, יניב סוויסה (נסים מ"קופה ראשית") (ובחילופין שלומי קוריאט) בתפקיד אבאל'ה ראש ארגון הפשע, אוראל צברי (שב"בניקים) בתפקיד העסקן "משה רבינו", אוראל גם לקח על עצמו את תפקיד הכרוז של התיאטרון בפתיח בניסוח לשוני יוצא דופן (ואמרו אמן על מחזמר העולה בליל שבת…מי אמר אבסורד?), עופרי ביטרמן בתפקיד האח יהודה, רפאל עבאס בתפקיד האח חיים, גלעד מרחבי בתפקיד כפול הן כנרקומן והן בדמותו של הרב מנחם, דניאל סטיופין (אנטולי מ"קופה ראשית") כנסים, מתן און ימי (אחיה של הזמרת והדוגמנית מובילת קמפיין העצמה לבנות הפלאס סייז דניאל טליה און ימי) בתפקיד אבבי העובד הזר מאפריקה, וכן אלעד אטרקצ'י, מאיה לבני, שני שאולי, ועוד שחקני משנה (לא זיהיתי את כולם…סורי), רקדנים וזמרים.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: