כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

של מי השירים האלו?…

הכותרות במדורי המוסיקה ברחבי העולם יוצאות ברעש וצלצולים בשל האפשרות המסתמנת שחברי להקת רדיוהד יתבעו את הזמרת יוצרת לנה דל ריי בעקבות האשמתם כי היא גנבה מהם אקט מוזיקלי ופארט מתוך שיר ונכסה אותו אליה, הם בעצמם הואשמו בגניבה של הפארט מלהקת ההוליס ושילמו על כך בכסף ובקרדיטציה, הזדמנות לפשפש בכיסי המעתיקים המוזיקליים בכלל, עניין מרתק.

פעם, במאה שעברה עסקתי בחקירות פליליות, שודדים, אנסים, רוצחים וסתם עברייני רכוש פשוטים, פעם בפעם נקלעתי לעסוק גם בגנבי זכויות, כאלו שעסקו בזיוף מותגים, בגדים, אביזרים, קלטות ודיסקים. כיום אני כל כך רחוק מהתחום הזה, אבל כשנופלת לידי ההזדמנות לדון ולחפור בתחום אני מתניע ויוצא לדרך, נראה כמה דוגמאות לגניבות או העתקות מוזיקליות כאן ומעבר לים.

בכלל מהי גניבה מוזיקלית? האם תרגום שיר משפה לשפה או שימוש בלחן עם מילים בנרטיב אחר הם פעולות גניבה או שאולי הכוונה להעתקת אקורד, מבנה מוזיקלי, הפקה מוזיקלית, פזמון, פארט או בכלל? ואולי הכוונה לחיתוך והדבקה, כמו הצמדת פזמון משיר אחד אל תוך שיר אחר כמות שהוא בלי להסתיר בכלל?..

הדוגמה הבסיסית ביותר והקלאסית היא השימוש כאמור שנעשה בפזמון מתוך השיר "אם ננעלו" המבוצע בידי עפרה חזה המנוחה, השיר במקור נכתב והולחן לפני כמה מאות בשנים בידיו של רבי שלום שבזי שצרפו לסדר הדיוואן המסורתי התימני כפיוט של אמונה, צמד הראפרים  Eric B. & Rakim מניו יורק השתמשו בפזמון של השיר לרי מיקס שלהם לשיר Paid In Full, גם הראפר Snoop Dogg עשה שימוש במשפט הפזמון של עפרה חזה לשיר Papperd Up. זה כבר הפך לעניין שבמסורת כאשר ראפרים חותכים ומדביקים פיסות של קלאסיקות אל תוך מלמולי הראפ הלוהטים שלהם, קטע של מחווה? יש כאלו שמצודדים בעניין וטוענים שזה חלק מתרבות חדשה שהתהוותה, יש אחרים שטוענים כי ללא קבלת היתר מראש מבעלי הזכויות מדובר בגניבה ופגיעה בזכויות יוצרים לכל דבר ודבר.

 

 

אבל אם נלך יותר אחורה בזמן ובסגנונות נמצא העתקות ואו השפעות שלמות של אמנים חשובים ומוכרים שנטלו מאחרים קטעים בשלמותם והעבירו אותם באינטרפרטציה משלהם בלי לתת קרדיט. הנה חברי להקת דיפ פרפל עם היצירה המיתולוגית שלהם Child in Time, בלי להניד עפעף, המקור מגיע מיצירה של להקת It's a Beautiful Day  בשם – Bombay Calling. גם להקת לד זפלין, הנחשבת לאחת מאבות המזון של הרוק, בלוז ופסיכדליה לא טמנה ידה בצלחת, הדוגמא הקלאסית היא לשיר Stairway to Heaven שאקורד הפתיחה שלו מתבסס כמעט במאה אחוז על אקורד הפתיחה של השיר Taurus של להקת ספיריט, הנושא נדון בבתי משפט בארצות הברית.

כמובן שיש להבדיל הבדלה ברורה בין קטע שנגזר ומודבק, או לחילופין מבוצע בידי המבצע החדש וכל נושא הקרדיטציה משובץ כחוק באינפורמציה המלווה את השיר עם שחרורו לעולם, לבין העתקה או שינוי קל מבלי לאזכר או לקרדט את היוצרים המקוריים, במקרים האחרונים מדובר כמובן בגניבה מוזיקלית, הפרת זכויות יוצרים, פלגיאט ועוד שמות תואר.

מעניין להיכן תגיע התביעה של חברי להקת רדיוהד מול לנה דל ריי אחרי שכבר הכריזה בטוויטר כי לא הושפעה מהם אך מוכנה לפצותם…

 

https://twitter.com/LanaDelRey/status/950065789549166592

בעולם הציוצים מזכירים לרדיוהד כי כאן מדובר למעשה ב"גונב מגנב פטור"…

ובכלל, הם כמעט ולא מבצעים את השיר שלהם, אלא אם הם מגיעים לביקור חוזר בתל אביב..

כאן תוכלו לבחון ולשפוט בעצמכם..

ובנימה זו אפשר להביא דוגמא מאוד טרייה מהנעשה בארצנו, שירה החדש של ספיר סבן, זמרת צעירה מהסצנה הימתיכונית שחררה לאחרונה שיר חדש בשם "כל המדינה" שאת הלחן שלו כתב אסף צרויה, אחד מהמובילים בהלחנות בז'אנר, אולם בתוך השיר משובץ קטע של נעימה שנשמע ממש כמו קטע מתוך השיר של להקת משינה "למה לי פוליטיקה עכשיו", הנעימה המלווה את הבית הזה – " למה אבן ברמאללה סוטה ממסלולה לולה? למה אבן ברמאללה סוטה ממסלולה לולה? את וגם אני בתוך ארגז, שר ואת רוקדת במרכז". האם זה פלגיאט? האם זו העתקה והדבקה בנוסח עדות הראפרים? האם זו השפעה מוזיקלית, לאלוהי זכויות היוצרים הפתרונים…

פנייה אישית שנעשתה אל אסף צרויה נותרה ללא מענה עד עתה. האזינו להלחם (מאש אפ) משני השירים.

 

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא