כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיות
כולל וידאו

יצחק "צ'רצ'יל" קלפטר הלך לעולמו

המוזיקאי וגיבור התרבות יצחק "צ'רצ'יל" קלפטר הלך הערב לעולמו בביתו בגיל 72

המוזיקאי, המלחין, הגיטריסט והיוצר יצחק קלפטר הלך הערב לעולמו בביתו. בן 72 במותו. בשנים האחרונות סבל קלפטר ממחלות שונות. בשנת 2000 התגלה גידול סרטני בראשו והוא נזקק לניתוח. חברי "כוורת" ארגנו עבורו מופע התרמה. הניתוח עבר בהצלחה, ולאחר שהחלים, שב קלפטר לפעילות, ואף חזר להופיע. בפברואר 2911 אושפז שוב בעקבות סיבוכי מחלת ריאות חסימתית כרונית, בקיץ הוא שוחרר מבית החולים, והחל תהליך שיקום ארוך. בסוף מרץ 2018 שוב אושפז במצב קשה, עקב מחלת הריאות ממנה הוא סובל.

קלפטר נולד בחיפה אולם נעוריו עברו עליו בתל אביב. בגיל  15 הקים יחד עם חיים רומנו, מיקי גבריאלוב ואחרים את להקתו הראשונה, "הצ'רצ'ילים" שנחשבה לאחת מחלוצות מוזיקת הרוק בארץ. הלהקה נקראה על שם כינויו של קלפטר מימי בית הספר.

לאחר שחרורו מצה"ל השתתף במספר הקלטות כנגן, כן ניגן בלהקת הליווי של אריק איינשטיין, ועיבד עבור אלבומו "יסמין" מספר שירים. הקטע המפורסם ביותר בהשתתפותו מאותה תקופה הוא "שיר סתיו" של אריק לביא. לביא, כמו אמנים נוספים אז, רצה להשתעשע בביצוע קטע רוק חדשני. קלפטר תרם לו סולו חשמלי, שהפך לאבן דרך בתולדות הרוק הישראלי.

בין ההרכבים עימם ניגן ופעל להקת "אחרית הימים", יחד עם זהר לוי, גבי שושן, אלי מגן ומירי אלוני. בשנת 1973 הוזמן קלפטר להצטרף ללהקת "כוורת". הלהקה סימנה מפנה בדרכו המוזיקלית והמקצועית. רוב חברי "כוורת" באו מלהקת הנח"ל ולא מלהקות קצב, והרפרטואר, הגם שעדיין היה מבוסס על רוק, פנה לכיוונים נגישים יותר מאלה של "אחרית הימים" ועשה שימוש רב בהומור. קלפטר השתלב במהירות ב"כוורת", וכתב עבורה כמה מלחניו הראשונים. לאלבומה הראשון, "סיפורי פוגי", הלחין את השיר "יו יה" יחד עם דני סנדרסון. באלבומה השלישי, "צפוף באוזן", קיבל לראשונה תפקיד שירה סולו, ב"שיר הטמבל", שאותו גם הלחין. שיר אחר שהלחין לאלבום הוא "היא כל כך יפה". בכמה שירים אחרים היה חתום על הלחן לצד חברי להקה אחרים: "טנגו צפרדעים", "ככה היא באמצע" ו"לך ספר לסבתא".

אחרי פירוקה של להקת כוורת השתתף קלפטר בהקלטת אלבומי אמנים רבים ביניהם אריק איינשטיין ויוני רכטר, יעל לוי דיויד ברוזה, גידי גוב. בהמשך חבר לשלמה יידוב ושם טוב לוי, ליצירת השלישייה "צליל מכוון". לאלבום של "צליל מכוון" תרם קלפטר את לחניו לשירים "לוקח ת'זמן" ו"צליל מכוון", שכתב בעצמו.

בשנת 2009 הוענק לו פרס מפעל חיים למלחין בתחום הזמר העברי על שם נעמי שמר מטעם אקו"ם. בנימוקי השופטים למתן הפרס נכתב בין השאר: "יצחק קלפטר הינו מוזיקאי מחונן שכותב רק מהלב. הוא יוצר שלא רדף מעולם אחר אופנות. לחניו מאוד פשוטים, מקוריים ומרגשים. הם על גבול הנאיביות וזה למעשה כל הקסם כי רק דרך הנאיביות ניתן לחדור באמת ללבם של אנשים. הגיטרה של קלפטר נשמעת ממש כמו אדם ששר. הוא אמן בלוז אמיתי ויצירותיו לא ממצות עצמן לעולם. כל שיר שלו אפשר לשמוע שוב ושוב ולהנות בכל פעם מחדש". לאורך כל השנים ועד לאחרונה המשיך קלפטר ליצור ולנגן עם אמנים רבים. בשנת 2019 נערך ערב מחווה לקלפטר  בהיכל התרבות בתל אביב בו נטלו חלק אמנים רבים אותם הוא ליווה במהלך השנים. לאחרונה יצא לאור ספר "צליל מכוון״ – המאגד בתוכו 42 שירים שכתב לו ולאחרים.

את צ'רצ'יל תיעדנו במסגרת מופע איחוד של להקת הצ'רצ'ילים המיתולוגית

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא