כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות בינלאומיותחדשות הסצנהמוזיקה בצל מגיפת הקורונה
כולל וידאו

ניסוי הקורונה הגדול -אירועים יכולים להתקיים

לידיעת שר התרבות וקבינט הקורונה - מדענים גרמנים ערכו ניסוי בהשתתפות 1,500 איש שנכחו במופע באולם. הניסוי הוכתר בהצלחה, יש גם תוכנית פרלמנטרית לטיפול במשבר בעולם המופעים. כל הפרטים.

הקיץ הסתיים וגם עונת הסתיו לא תישאר איתנו עוד זמן רב, אנחנו צועדים לעבר הימים בהם המושג אירועים באוויר הפתוח הם אסוציאציה של מעילים כפפות במקרה הטוב, גוף רטוב במקרה הרע. המשמעות כיום היא כניסה לתקופה במהלכה מופעים ואירועי תרבות לא יצאו לפועל בשל המגבלות של ועדת הקורונה. מבחינת מדינת ישראל המשמעות שגם האירועים המתקיימים כיום בגגות, חצרות ומול קהל מצומצם ביותר של עשרים איש לא יוכלו לצאת לפועל על פי ההנחיות הקיימות.

איך פותרים את הבעיה, איך מוצאים מוצא, כבר הוצגו כאן כמה פתרונות, החל מעקירת כסאות באולמות כדי לדלל את כמות הקהל ואף ליצור מרווח בטיחותי, החלטה כוללת על הורדת אחוזי התפוסה לחצי, "הטבות" שבוטלו באבחת קולמוס מבלי שהוצגו נתונים אפידמיולוגים על כך שקיימת הדבקה בהופעות. אז מסתבר שבעולם המערבי יש כאלו שכבר עוסקים בכך באופן רציני.

images © moritz haase, courtesy of berliner ensemble
images © moritz haase, courtesy of berliner ensemble

אווררו, שימו לב למרחק, להיגיינה ולמסכה – ואז אירועים עם קהל אפשריים גם באולמות סגורים. לפחות זה מה שמציע ניסוי מיוחד.

צוות מדענים במרכז הרפואי של אוניברסיטת האלה בגרמניה ערך ניסוי מדעי ב Quarterback Immobilien Arena בלייפציג, במהלך הקיץ על מנת לאסוף נתונים כדי למצוא את הפיתרון הנכון לניהול מופעים חיים עם קהל באולמות מקורים גם לצד מגיפת הקורונה מבלי לגרום להפצה.

הזמר והיוצר הגרמני טים בנדצקו קיים מופע חי במהלכו דימו תרחישים שונים של התנהגות הקהל. 1,500 משתתפים, שנרשמו והתייצבו לניסוי, הועברו ונלבשו באמצעי מעקב אחר מגע, שאספו נתונים שהוערכו, נותחו ויצרו מודל במהלך החודשיים האחרונים מאז התקיים הקונצרט.

כך טים על המופע – ניסוי למחרת האירוע – "יום הלימוד של אתמול זכה להצלחה מוחלטת. תודה לכל מי שאיפשר זאת, במיוחד לכל הנושאים! הכל כמובן מאליו שהקרבתם יום שלם למחקר הזה והיית כאן עד השנייה האחרונה. תודה תודה תודה. עכשיו רק יש לקוות שתוצאות המחקר יסייעו להבטיח שבקרוב יהיו אירועי קונצרט וספורט נורמליים, אך בעיקר בטוחים. 🙏🏼"

הזמר טים בנדצקו במהלך מופע הניסוי בקיץ, צילום פייסבוק האמן
הזמר טים בנדצקו במהלך מופע הניסוי בקיץ, צילום פייסבוק האמן

מארגני הניסוי ערכו סימולציה מוחשית לזרימת האוויר במתחם. באמצעות מכונות ערפל ניתן היה להיווכח במדוייק איך התאמת פתחי מיזוג האוויר עשוייה לשנות את כיווני זרימת האוויר באופן שלא תיגרם העברת נגיפים מצופה לצופה. אוורור טוב הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר באירוע בטוח.

יוזמי הניסוי ביניהם צוות המכון לאפידמיולוגיה רפואית, ביומטריה ואינפורמטיקה, חוקרים מאוניברסיטת הל ועוד, בחרו להדגיש כמה נקודות עיקריות מהממצאים שלהם.

הם מצאו כי מספר המגעים הכללי שנמשך מספר דקות, שהם המגעים הקריטיים על פי המדענים, לא היה כה גבוה, וניתן לצמצם אותו באופן משמעותי בעזרת אמצעי ההיגיינה הנכונים. מרבית הקשר בין הצופים מתקיים במהלך הכניסה לאולם וההפסקות, ועל כן התכנון צריך למקד את ההיבטים הללו בכל מופע נתון. אוורור לקוי עשוי להגדיל את מספר האנשים שנחשפים לסיכון לזיהום.

אחד הסיכונים ליצירת הצטופפות גבוה במיוחד ליד דוכני המזון והשתיה ועל נקבע כי הקהל יצרוך את המזון והמשקאות במקומות הישיבה באולם.

1,500 אי נוטלים חלק בניסוי. צילום מטעם אוניברסיטת האללה גרמניה.
1,500 אי נוטלים חלק בניסוי. צילום מטעם אוניברסיטת האללה גרמניה.

בסיכום הממצאים מהניסוי עלה כי אם מפיקי המופעים יצמדו למושגי היגיינה, לאירועים שלהם לא תהיה כמעט השפעה על המגיפה. מקומות לאירועים דורשים טכנולוגיית אוורור המאפשרת חילופי אוויר טובים וסדירים בחדר. על פי החוקרים, מושגי היגיינה יהיו צריכים להישאר במקומם. זה כולל חובת עטיית מסכות בתוך האולם, כמו גם נוכחות סדרנים שידאגו להקפיד על קיום הכללים. בין היתר דאגה למספר נקודות כניסה כדי שניתן יהיה לשלוט בזרם הנכנסים, עדיף שהדבר יעשה כבר מחוץ לאולם על מנת למנוע צפיפות.

צפו בכתבת הוידאו – סיקור תקשורתי של מגזין החדשות הגרמני – WELT אודות מופע הניסוי, מומלץ לסמן כתוביות לאנגלית בגוף הוידאו

תיעוד נוסף מטעם צוות וולוג התרבות הגרמני – Red Curtain Show עם כמה רגעים מהמופע והניסוי.

לצד הניסוי שכעת התפרסמו תוצאותיו הוכרזה בידי צמד חברי פרלמנט מטעם המפלגה הירוקה של גרמניה, חלק מהאופוזיציה הלא-ממשלתית בפרלמנט במדינה, תוכנית 10 נקודות להצלת מגזר האירועים במדינה.

עשר הנקודות הן:

1) תוכנית סיוע פיננסי זמנית לתחום האירועים, המעניקה לכל החברות המאוימות סבסוד חודשי של 2% מהמחזור אשתקד.

2) לנהל דיאלוגים משבריים קבועים עם מומחי התעשייה בפרלמנט, כדי ליצור תמונת מצב מלאה על המשבר בענף.

3) יצירת שמיכת מגן על ידי קביעת מסגרת הכנסה בסיסית של 1,200 אירו (1,400 דולר, או 4,800 ₪) לאנשי מקצוע עצמאיים בודדים בתחום.

4) יצירת תוכנית ביטחון כלכלי המבטיחה לפצות באופן לא ביורוקרטי על הפסדים שנגרמו ממופעים שיש לבטל בעתיד.

5) התאמת תנאי תוכניות ההלוואות הממשלתיות כך שיתאימו לענף המופעים.

6) התאמת היקף מענקי האיחוד האירופי, המוגבלים כיום ל -800,000 אירו לחברה. לא היה די בכך בכדי לפצות את הפסדיה של אפילו חברה קטנה, לאור קריסת המכירות העצומה.

7) המקומות, במיוחד, צריכים להיות מוגנים – משפטית וכלכלית.

8) יצירת נקודת קשר לשעת חירום שתיידע את כולם על תוכניות העזרה הרבות והשונות לתרבות שהוצגו על ידי הממשלה הפדרלית הגרמנית, כמו גם על 16 המדינות הבודדות שלה – מה שעלול להיות מבלבל למדי.

9) הרחבת ותמיכה במחקר מדעי בנושא הגנה מפני זיהומים באירועים חיים.

10) הפיכת ענף האירועים למוגן ממשברים לפרק זמן גם אחרי הקורונה, על ידי יצירת "רשתות בטיחות חברתיות וכלכליות טובות יותר לכל היוצרים."

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא