כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

המוּרָה לשירה

מופע השקת אלבום ל"מוּרָה" – אלון לוטרינגר, עומר קליין ושחר ברברש, תאטרון תמונע, רביעי, 29.04.2015. אורחת – יודית רביץ. נכח תיעד ומדווח  – יובל אראל.

אלון לוטרינגר, מורה, תמונע. צילום: יובל אראל
אלון לוטרינגר, מורה, תמונע. צילום: יובל אראל

אם תרשו לי לפתוח בחפירה אספר לכם שאת אלון לוטרינגר והמוזיקה שהוא יוצר ראיתי לראשונה בתאטרון תמונע בקיץ 2012 עת קיים מופע לכבוד אלבומו האישי הראשון "ביער של טורקיז אפור", אז כתבתי אודותיו את המשפטים הבאים "…אחד האלבומים היפים ביותר ששמעתי מזה זמן רב, המציג שפה מוזיקלית עשירה וייחודית, אלטרנטיב אמביינט ישראלי מרתק…", "… אפשר לאמר במפורש כי כל השירים כולם הם מצוינים, הם נעימים לשמיעה וכאשר מתעמקים בהם ניתן למצוא את העיבוד, ההפקה, האיזון הנכון בין הכלים, המחשבה שהושקעה ביצירה הסופית, אחד אחד הם יכולים להתמודד באיכויות, פשוט אלבום מעולה…".

עם הסופרלטיבים האלו אני פוגש באלון פה ושם בהופעות כאלו ואחרות עד שלפני כשבועיים, כאשר הגעתי להוסטל 51 של האדונים אלישע ואיתמר, פגשתי את אלון בכניסה, יושב על אבן שפה, הוא קצת בקטע של ביישן, מחייך ולוחץ את היד, או אז ניגשת אלי רותם אור ואומרת לי – "עוד מעט השקה לאלבום החדש של אלון, של "מוּרָה", תבוא, אתה חייב!".

עומר קליין, מורה, השקה. צילום: יובל אראל
עומר קליין, מורה, השקה. צילום: יובל אראל

אז באתי, בטח שבאתי, לא לפני שדאגתי מראש להאזין לחומרים הללו לאחר המאסטרינג, וזה היה בום אמיתי, כאילו פלאש בק שהעיף אותי לשני כיוונים, הראשון, החזק, למפגש עם אחד המאסטרים של המוזיקה משנות השבעים, שהגעתו לארץ מלאה את היכל נוקיה באלפי אוהדים, אני מתכוון לאלן פרסונס, מי שהחל כטכנאי הקלטות לפינק פלויד וענקים אחרים והפך בעצמו ליוצר עם שורת אלבומים המספרים סיפור במלואו, קונספט קוראים לכך. ובעוצמה נוספת אני חוזר למופע של לוטרינגר כאן, בתאטרון תמונע, עם היער של טורקיז אפור, הסגנון המחושב, המכושף, הפעם עם פסנתר הרודס הענתיק שמביא את הגוונים הנכונים ויוצר אווירה סמי גותית סמי פרוגית, עוטפת את הטקסטים במעין בד עדין חצי שקוף המתנופף לכל איוושת רוח…

 

וכי למה ככה? אלון, יחד עם שני חברים, עומר קליין (הוא הוא על הקלידים של הפנדר רודס) ושחר ברבש (כלי הקשה), לקטו אסופה של שירי משוררים, דמויות מיוחדות כדוד אבידן, יונה וולך, חנוך לוין, חיברו תמלילים של משוררים כיהודה עמיחי ואברהם חלפי, פרקו אותם לגורמים והדביקו אותם מחדש עם צלילים, מוזיקה, כזו שנותנת משמעות אמיתית לטקסטים, משמעות הנגזרת מהמוזיקה, לא רק מהאזנה לטקסטים כשהם מוקראים בהתאמה, הפעם מדובר בשירים, שירה, מנגינה, יצירה.

יודית, אורחת וותיקה. צילום: יובל אראל
יודית, אורחת וותיקה. צילום: יובל אראל

הקטע, זה בכלל התרחש לפני עשור, תחילת שנות האלפיים, השלושה נהגו להיפגש, להלחין ולבצע משירי המשוררים, והקטע קטע השני, הם הופיעו מעת לעת עם החומרים הללו, בדיוק כאן, בתמונע, שהיה תאטרון אינדי צעיר, אולם מאז השנים עברו, העניינים השתנו, איש איש פנה לעיסוקיו, כאן שם ומעבר לים, עד שלאחרונה החליטו לחזור ולהוריד מהם את כל הנודניקים ששאלו מתי הם יוציאו אלבום…

אז אמש יצא אלבום, קוראים לו "מוּרָה", הוא עדין, מנסה לגעת במאזין בעדינות, לתת לו לטעום כפית כפית, לא במכה ולא בזלילה מהירה ומוטרפת, זו שירה מולחנת, לא להיטי אינסטנס…ולכן האלבום מורכב משתי מדיות, דיסק ראשון ודיסק שני, בכל אחד בין  שבעה לשמונה שירים, כאילו וחוברו להם שני אי.פי יחדיו, אך זו יצירה מיוחדת, מצויינת, שלושתם נוטלים חלק בהלחנה.

מורה ויודית, תמונע. צילום: יובל אראל
מורה ויודית, תמונע. צילום: יובל אראל

בכלל, אמש, אולם ההופעות בתאטרון תמונע היה מלא, מישהו הכריז על סולד אאוט, האמת, גם הערב כבר סולד אאוט, שני לילות, שני מופעים, אלבום אחד עם שני דיסקים, שני אורחים, אמש יודית רביץ, הערב יוני רכטר. מי שהצליח להניח יד על כרטיס הוא בר מזל, לכו תדעו מתי הם יחזרו על כך שוב…

דרך אגב, אני מניח כאן שלושה קטעי וידאו מההופעה, אל תבקשו יותר כי לא אשחרר, חפשו את האלבום או שפשוט תציקו לאלון, עומר ושחר לקבוע בוקינג לעוד הופעות.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

3 תגובות

  1. ההופעה אתמול באמת היתה משהו. חבל שלא יכולתי להגיע שוב היום.

    ותיקון קטן: בפסקה הרביעית צריך להיות "עומר קליין", ולא "עופר קליין".

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא