כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

הופעות בינלאומיותסיקור הופעות
כולל וידאו

דודו טסה וג'וני גרינווד – Jarak Qaribak – המופע

דודו טסה וג'וני גרינווד במופע השקת האלבום הבינלאומי המשותף - Jarak Qaribak בהאנגר 11 בנמל תל אביב, היינו שם.

רגע לפני השנה החדשה חגגו אמש המוזיקאים היוצרים דודו טסה וג'וני גרינווד מלהקת רדיוהד את יציאת האלבום המשותף – Jarak Qaribak בהופעה חגיגית עם אורחים מרתקים לפני אולם מלא בקהל אוהד ושמח בהאנגר 11 בנמל תל אביב.

החיבור המוזיקלי בין דודו לג'וני גרינווד החל לפני מספר שנים כאשר דודו טסה והכוויתים יחד עם נסרין קדרי נטלו חלק בסבב הופעות בינלאומי של להקת 'Radiohead סבב שאף הגיע לישראל ונחת בפארק הירקון בתל אביב . גרינווד גם התארח בהופעתו של דודו טסה באמפי שוני לפני שנתיים והשניים בצעו יחדיו את השיר של הכוויתים – " אשרב כאסכ ותהנא".

לפני כחצי שנה הכריז דודו טסה כי הם עובדים על פרויקט משותף ממנו יצא לאור האלבום – Jarak Qariba שתרגומו לעברית הוא – "שכנך הוא קרובך". האלבום מוקסס בידי המפיק הבינלאומי נייג׳ל גודריץ׳ כולל תשעה שירים המגיעים כל אחד ממולדת ערבית אחרת ובכל אחד מהם מתארח זמר או זמרת מארץ ערבית אחרת, פרויקט לוגיסטי ודיפלומטי לא פשוט, בתכלס מדובר בהמסת גבולות לא רק כמטפורה אלא כמשמעותה תוך הליכה בדרך המציעה התבוננות אחרת לעולם הקרוב המקיף אותנו.

ריימונד אבקסיס, חפלה מרוקאית. צילום יובל אראל
ריימונד אבקסיס, חפלה מרוקאית. צילום יובל אראל

את הערב פתחה הזמרת ריימונד אבקסיס, שהביאה יחד עם חבורת הנגנים שלה את הגרוב המרוקאי האמיתי בשירה, ריקוד והרמת האווירה לקהל הרב, היה זה המופע הנכון בזמן הנכון, המתאבן לקראת המנה העיקרית

דודו טסה. צילום יובל אראל
דודו טסה. צילום יובל אראל
ג'וני גרינווד. צילום יובל אראל
ג'וני גרינווד. צילום יובל אראל

קצת אחרי השעה עשר עלו דודו טסה וג'וני גרינווד מעל הבימה בהאנגר 11 בנמל תל אביב כאשר לצידם הרכב נגנים עשיר, בחלקו מוזיקאים שהולכים לצידו של דודו טסה גם בהופעות "הרגילות" וגם בהופעות במסגרת ההרכב "דודו טסה והכוויתים" – תמר שאווקי ואומרי קטן (אשתו הישראלית של גרינווד) בקולות שירה, עדן ג׳ָמְשִיד בצ'לו, יוֹהָנָה ריטמוּלר ותומר מוֹקד בכינור, יניב טייכמן בעוד וכינור, יצחק ונטורה בחליל, ספי ציזלינג בחצוצרה, מעיין מילוא בטרומבון ואריאל קסיס על הקאנון, בן דָגוֹביץ׳ ונור בר-גורן בכלי הקשה.

כ'אראר אלסעדי . צילום יובל אראל
כ'אראר אלסעדי . צילום יובל אראל
נור פרייתח . צילום יובל אראל
נור פרייתח . צילום יובל אראל

במהלך המופע הצטרפו להרכב כמוזיקאים ונגנים אורחים שרונה קטן בקלידים ובס והגיטריסט ניר מימון בגיטרת בס. אולם האורחים הכי חשובים במופע היו הזמרים כ'אראר אלסעדי (Karrar Alsaadi) מבגדד, עירק. ונור פרייתח (Nour Freteikh) מראמללה, השניים מהווים חלק מרשימת הזמרים שנטלו חלק בהקלטות השירים באלבום.

את המופע פתח דווקא קטע שאינו מתוך האלבום המשותף אלא מתוך אלבומו של דודו טסה והכוויתים – "אל הג'ר" כאשר דודו שר ומנגן בגיטרה ואילו ג'וני מנסר על גיטרת הבס שלו הזקופה אל על בקשת של כלי מיתר כאילו והייתה צ'לו או קמנצ'ה. לא היה זה השיר היחיד מחוץ לאלבום שבצעו דודו ג'וני והנגנים, כך גם קטע הפתיחה של סדרת הפעולה הטלוויזיונית "פאודה" שבוצע על ידם, בהמשך בצע טסה עוד שיר שאינו באלבום וכך גם ההדרן – "הגולה", אחת היצירות הקלאסיות שלו.

במהלך המופע שרתה האווירה המוכרת של הופעותיו של טסה, קהל ששר ומתנועע, תאורה המשרה אווירה אינטימית, וי ארט מצויין במסגרתו הוקרנו בלייב דמויותיהם של האמנים על מסכי ענק ותחושה כללית של אסקפיזם למקום יותר טוב במזרח התיכון. בכלל גרינווד כהרגלו די מצטנע על הבמה, בד"כ בעמידת שוגייזינג אופיינית לו כמעט ולא מישיר מבט לקהל וממוקד בנגינתו בין עם בבס ובין עם במיקסר הדיגיטלי, טסה לעומתו הוא פרפורמר שיודע לקחת את הקהל בשבי, בשירה, בנגינה, בנוכחות. אבל בתכלס, מי ש"גנבו את ההצגה" אמש היו שני האורחים שמלאו את תפקיד הווקליסטים ברובם של השירים שמבצעיהם המקוריים באלבום לא הגיעו לישראל מסיבות כאלו ואחרות.

לסיכום – חגיגת סיום שנה בול לטעמי. תודה רבה.
לחצו לצפייה בגלריית התמונות המלאה

הנה טעימות קטנות מההתרחשויות על הבמה

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא