חדשות הסצנה

הסוד של אדם

אדם, או בשמו המלא חיים כהן, כבר לא ילד, 25 שנים חלפו מאז פרץ לתודעה ואלבומו "סוד" כלל שלל להיטים ששיגעו כמה דורות של בנות טפשעשרה, כעת הוא חוזר לבמה עם אותו אלבום, חגיגה, יש לו גם תשובות לדור הזמרים החדש, בדרך לתהילה. הכתבה מתפרסמת גם ב"מגפון" עיתון עצמאי ברשת.

אדם. צילום: קובי ריכטר
אדם. צילום: קובי ריכטר

בהגדרות של ימינו, אלבומו הראשון של אדם "סוד" היה מוכתר כאלבום פלטינה, מעל 45 אלף עותקים נחטפו לאחר צאתו לשוק חנויות התקליטים בשנת 1987, הפקה מצוינת של יזהר אשדות לתמליליה של זוגתו אלונה קמחי, הובילו את חיים כהן מעכו, העונה לשם הבימתי "אדם" להפוך בין לילה לכוכב נוצץ שנאלץ להחליף כתובות ומספרי טלפונים בשל רדיפותיהן של נערות מעריצות שבקשו לממש את הערצתן לאליל החדש של ישראל.

להיטי זהב כמו "אין מוצא", "נוסע רחוק" ו"סוד" כיכבו במצעדי ההשמעות של תחנות הרדיו, מקריירה כושלת בצרפת תחת השם כריס לייף, חוזר חיים כהן לישראל וכוכבו דורך אל פסגת ההצלחה.

פרסומת

בימים טרם תוכניות ריאליטי, בזמנים שלא היו קיצורי דרך לחשיפה ולפריים טיים הטלוויזיוני שמאחוריהם עומדים אנשי התעשייה של המיינסטרים המבטיח, היווה אדם תופעה יוצאת דופן, בעוד זמרים ומוזיקאים אחרים חורשים במות ומתדפקים על דלתות שדרני הרדיו, אדם קטף את השמיים במחי יד.

אולם כפי שההצלחה פרצה בתנופה, כך ההתמודדות מול המציאות הייתה לא קלה, תקופה קצרה לאחר מכן, למרות שהמשיך לפעול בתחום הבידור ולא רק בשירה אלא אף במשחק, בטלוויזיה, בתאטרון, הלכו החשיפה והתהילה ודעכו, אדם לא מרים ידיים ובמחשבה שכל עבודה מכבדת את בעליה הוא מוצא את פרנסתו בין היתר כמנהל בידור בספינת תענוגות לוועדי עובדים.

עם התובנות שנאספו במשך השנים, עם כוונות ורצון להמשיך עם האני מאמין האישי שלו עומד אדם לקראת עבודה על אלבום חדש, אלבום אולפן שביעי. כיום מבין אדם כי אלבום שלם הוא רק תהליך ביצירת שירים החשובים כשלעצמם, אחרי הסינגל הראשון "הדברים הכי פשוטים" שכתבו נועם חורב, תומר הדדי ורפי קריספין עיבד, השיר שוחרר להאזנה לא מכבר ואדם ממשיך לעבוד על שירים נוספים.

פרסומת

אך לפני כן הוא מבקש לאסוף את אותן מעריצות משנות השמונים ולחזור לשעה קלה אחורה בזמן, אל אותם ימים נוצצים, בחגיגה לכבוד מלאת חצי יובל לאלבומו הראשון "סוד".

אחרי שצפיתי בסרט הדוקומנטרי שביימה והפיקה מירי פרלמן עבור ערוץ הדוקו של חברת YES "חיים ואדם" החושף את הצדדים האחרים בדמותו המיוחדת של אדם, ביקשתי לשאול אותו שאלה אחת.

אדם, כמי שהגיע לפסגת התהילה כזמר בתחילת דרכו לפני חצי יובל, אך המציאות החזירה אותך למסלול המאבק היומיומי כאמן. כעת, עם החגיגה המלווה את המופע המיוחד לאלבום "סוד", ועם ניסיון העבר העשיר, מה אתה יכול לאמר לכל אותם מוזיקאים, זמרים, צעירים המבקשים להגיע לפסגת הפריים טיים באמצעות  החשיפה בתכניות הריאליטי המוזיקליות?

וזו הייתה תשובתו – הייתי מנסה להסביר להם שהאמת האמיתית ב"הצלחה" היא האמת הכי אינטימית שלהם. זאת שהם יכולים לחשוף מול עצמם, ברגעים הכי נטולי אגו שלהם. שהעשייה היא המקום הנכון וההצלחה היא תוצר לוואי רצוי . שהקיום המקצועי שלהם תלוי בנכונות לעבור דרך סיזיפית, נוקשה, חסרת פשרות ולא הוגנות ברובה. שרייטינג הוא תרבות קצרת טווח תמיד, האמת האומנותית שלהם נצחית. שמופעי פארק גדולים הם חוויה ממלאת(ומדהימה)אך מרוקנת בו זמנית. ואם הם באמת רוצים את המקצוע הזה ,הם צריכים לוודא שהם ממלאים את החלל לא בנתוני רייטינג אלא בעצמם.

כך חיים כהן "אדם", על תופעת הריאליטי, הרייטינג והשעבוד לחשיפת הרגע, מי שחווה זאת ללא הטכנולוגיה התקשורתית של ימינו מבקש לפנות לזמרים והזמרות הצעירים ולהאמין רק בעצמם ועבודתם ולא להפוך לעבדי המולך הטלוויזיוני.

ביום שני הבא, 23 לדצמבר, יופיע אדם עם שירי אלבומו "סוד" במועדון זאפה בהרצליה, אני הולך לגלות את הסוד.

אם את לא לבד, אז זה כואב פחות, אגלה לך את הסוד, שלעולם בעצם אין גבולות…

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

תגובה אחת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: