כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

גבריאל בלחסן הלך בטרם עת

לפני זמן קצר התפרסם כי המוזיקאי גבריאל בלחסן הלך לעולמו, בן 37 במותו. בלחסן, יליד מושב תלמי אליהו שבדרום, אשר התפרסם כגיטריסט בהרכבה המקורי של להקת אלג'יר, חתום על כמה מהיצירות היפות של המוזיקה הישראלית השורשית. פרסום מקביל גם "במגפון" עיתון עצמאי ברשת.

גבריאל בלחסן קרדיט צילום נעם נתן
גבריאל בלחסן קרדיט צילום נעם נתן

כן, היום אחר הצהריים התפרסם כי גבריאל בלחסן, מוזיקאי ישראלי, הלך לעולמו בטרם עת, מי היה גבריאל, אלו יצירות השאיר אחריו, הבלוג מנסה ללקט את המידע ולהגישו, בצער על האובדן לעולם המוזיקה.

ארבע שנים לאחר השקת אלבום הבכורה של אלג'יר "נאמנות ותשוקה", השיק גבריאל בלחסן את אלבומו הראשון "רכבות" (1999), אלבום יוצא דופן העוסק ברובו בתיאור אשפוזו במוסד סגור. בשנת 2002 הוציא את אלבומו השני, "השנים היפות של גבריאל".

לדברי גבריאל מצבו הנפשי המעורער נבע בשל שימוש בכדור אקסטזי שנטל בגיל 22. מצב שהוביל לאשפוזים רבים בבית החולים אברבנאל בשל התקפות מניה דפרסיה רבות. גם לאחר שחרורו מבית החולים המשיך בלחסן בהקלטות עם להקת אלגיר והשתתף באלבום השני "מנועים קדימה", בלחסן אף שר את אחד משיריה המפורסמים – "בתוך הצינורות". מעת לעת המשיך גבריאל לפעול במסגרת אלג'יר ואף להשיק אלבומי סולו נוספים "בשדות" בשנת 2006 והרביעי "עתיד" בשנת 2010.

בשנת 2009 זכה בפרס אקו"ם לעידוד פרסום היצירה למחבר. בשנת 2010 זכה הסרט "גם כשעיני פקוחות", המתעד את חייו של בלחסן בשלוש השנים האחרונות ואת תהליך העבודה על האלבום "עתיד", במקום הראשון בפסטיבל דוקאביב לסרטים תיעודיים. לפני שנתיים, בספטמבר 2011 יצא אלבום הסולו החמישי של בלחסן, "גם כשעיני פקוחות".

הרשת החברתית "פייסבוק" סערה היום בתגובות צער בעקבות הידיעה על מותו בטרם עת, אופיר טובול עורך "קפה גיברלטר" העוסק במוזיקה האוריינטלית הגיב  – "את גבריאל בלחסן לא הייתי מסוגל לשמוע. רק למעט שירים שלו העזתי לתת להיכנס אלי, וזה היה ברגעים קשים, או בימים כמו ערב יום כיפור. היתה בשירים שלו ובגיטרות שלו אמת שידעתי שיש לה פוטנציאל לשגע בן אדם, אותי לפחות. חכמינו אמרו שהנבואה (כלומר האמת) ניתנה למשוגעים ובמקרה של גבריאל (איזה שם יפה) הייתה שם אמת אינסופית. מאמין ומתפלל, האיש סבל מספיק בעולם הזה, שנשמתו תגיע לעולם שכולו טוב. "אולי אני איבדתי כל תחושה, חושב שאני עף ואני בעצם על הרצפה", ת.נ.צ.ב.ה

גם לאון פלדמן שדרן רדיו אלטרנטיבי שאף ארח את גבריאל בלחסן וחברי הרכבו הספידו היום ברשת בקטע מתוך אחד משיריו – "ושלום שלום לכל קרובי, ידידי, אחי, הורי, שונאי. ושלום, שלום אדמה חרבה. שלום אדמה חרבה", גבריאל בלחסן, ז"ל, ניפגש בתוך הצינורות".

גם במועדון אוזןבר, המקדש האלטרנטיבי למוזיקת שוליים איכותית הרכינו ראש – "על האבדן הפתאומי של חבר יקר, מוזיקאי מופלא ואדם אהוב ואוהב עם נשמה ענקית. יהיה זכרך ברוך גבריאל בלחסן" לפני שנה התקיים באוזןבר ערב מחווה לגבריאל, הוא נטל חלק, הנה וידיאו נדיר

כך גם גיא חגג מפיק מוזיקלי ומנהל הבלוג המפורסם בסצנה העצמאית עונג שבת הגיב "גבריאל בלחסן מת היום. אין לי את המילים הנכונות. לא רוצה להתחכם בציטוטי שירים. משאיר את התגובות פתוחות, כי צריך לפרוק את ההלם והבלבול והצער האלה. איזה חרא."

בלחסן עם לאון פלדמן ורוק בונקר. צילום: בונקר
בלחסן עם לאון פלדמן ורוק בונקר. צילום: בונקר

בחודש מרץ האחרון הושק אלבום משותף לגבריאל ואחיו ידידיה, אומרים שהוא המשכו של "גם כשעיני פקוחות"

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא