כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיות

פסטיבל השירה ה-26 במטולה יוצא לדרך

השנה יעמוד הפסטיבל מבית הקונפדרציה בסימן יום הולדתו ה -150 של חיים נחמן ביאליק, מביאליק, רחל, נתן אלתרמן ונתן יונתן ועד אלון אולארצ'יק - על החיבור לשירה המולחנת ושירי הזמר והילדים של מיטב המשוררות והמשוררים, שלושה ימים מרוכזים של מפגשים עם טובי המשוררים, סופרים, חוקרי ספרות ומלחינים, 3-1 ביוני 2023

בית הקונפדרציה בירושלים יציין השנה 26 שנים לפסטיבל השירה במטולה. מאז נוסד הפסטיבל, ביוזמתו ובניהולו של בית הקונפדרציה והעומד בראשו, אפי בניה, הפך הפסטיבל לאירוע השירה הגדול והחשוב בישראל.

הפסטיבל בניהולם האומנותי של בני ציפר ושירי לב ארי, יתקיים במטולה בסוף השבוע שלאחר חג השבועות, בתאריכים  3-1 ביוני, ויקדיש השנה חלק מתוכניתו לקשר ההדוק הקיים בתרבות העברית המודרנית בין השירה הכתובה לשירה המולחנת.

תחת הכותרת "ויתפוס עגבנית ויצא במחול" יוקדש אירוע הפתיחה לחיים נחמן ביאליק במלאת 150 למותו. אחד החלקים המרתקים ביותר ביצירתו הוא מה שכינה "שירי עם" ושירי הילדים, שם שיקע בין השאר משמעויות עמוקות ולפעמים גם אלמנטים מחייו האישיים, יותר מאשר בשיריו הלאומיים הרציניים. באירוע ישתתפו גדולי חוקרי ביאליק בימינו ובהם  פרופ' אריאל הירשפלד , הסופר חיים באר, המשורר זוכה פרס ישראל ארז ביטון והמשוררות אפרת מישורי וחדוה הרכבי יקראו משיריהם, שנכתבו בהשראה ישירה או עקיפה של ביאליק.  על החלק המוסיקלי: מוזיקה: ישראל ברייט, אושי מסלה

באירוע נוסף תחת הכותרת "בא לשכונה בחור חדש"  יתקיים מפגש עם  אלון אולארצ'יק, הילד העולה מפולין שכתב שירים שהיו לפסקול של הישראליות. אלון ישיר ויספר על דרכו הנפרשת על פני 50 שנה, שהטביעו חותמן על התפתחות הזמר העברי ועל ספר שיריו הראשון שיראה אור בקרוב .

במלאת 20 שנה למותו יתקיים אירוע מחווה למשורר נתן יונתן מי שכתב וארג את נופי הארץ וארג בשורותיו ואשר אחרי ביאליק ואלתרמן, הוא המשורר המולחן ביותר בזמר העברי. במחווה לזכרו תשתתף חוקרת הספרות פרופ' ניצה בן דב, ויקראו משיריו וידונו בהם המשוררים רוני סומק, ארז ביטון והדרה לוין ארדי. על החלק המוסיקלי : ישראל ברייט.

על קסם שירי הזמר של נתן אלתרמן יתקיים המפגש "כששושנה דמארי שרה את "לילה לילה" בפעם הראשונה" בהשראת דבריו של חוקר הספרות דן מירון ז"ל שטען שמצא את הרגע המכונן בתולדות היישוב שבו נוצרה ההלחמה המופלאה בין שירה לשירת זמר: זה קרה בערב שבו שרה שושנה דמארי באולם קטן בתל אביב את השיר "לילה לילה" של נתן אלתרמן. בשיחה על שירי הזמר של אלתרמן ושירת התיאטרון והמחזמר שלו ישתתפו אריאל הירשפלד, והמוזיקאי אייל שרף, המתמחה במחזות זמר, שידגים, יבצע וידבר על הצד היהודי והעברי של הז'אנר כפי שהתפתח בארץ החל ב"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" והלאה אל חנוך לוין וניסים אלוני.על המוסיקה:  אושי מסלה.

גם  רוחם של בוב דילן וליאונרד כהן תשרה על מטולה באירוע מיוחד בהנחיית קובי מידן – מהנציגים הבולטים של נושאי הלפיד של שירי לאונרד כהן ובוב דילן בעברית. מידן יספר  על המשיכה שלו אל השילוב בין מוזיקה לשירה, שאפיין את שני היוצרים, וישוחח עם המשורר רועי חסן על העולמות הפואטיים והרגשיים של שני כוהני המוזיקה הגדולים, נביאים מודרניים, שרק אחד מהם הספיק לזכות בנובל. נוסף ישוחחו השניים על ההגדרות המקובעות מדי של השירה ומידן יקרא שירים מפרי עטו ותרגומים של שירי דילן וכהן.יולי שפירא, שיצר את המופע "החזן ממונטריאול", העוסק בחייו וביצירתו של כהן, ידבר על אהבותיהם הספרותיות של כהן ודילן. את האירוע ילוו חברי ההרכב ״אזובי הקיר״ בניהולו של ארז שוייצר, סופר, מוזיקאי ועורך שירה.

תוכנית הפסטיבל באתר בית הקונפדרציה:  http://www.confederationhouse.org

פרטים בטלפון –  02-5399360

הכניסה לאירועי הפסטיבל ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא