כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

המסת גבולות

המושג "המסת גבולות" הוטבע לראשונה בידי אוצרי ומנהלי "פסטיבל מקודשת" כאמירה הבאה לבטא את החיבור שמוזיקה יוצרת בין אנשים ומקומות המגיעים עם מטען של ניגודים שאינם מתחברים או זורמים זה לצד זה אילולי המוזיקה שמחברת ו"ממיסה" את הגבולות המאולצים.

★A-WA ★ צילום יובל אראל
★A-WA ★ צילום יובל אראל

מסתבר שהמושג הזה הפך לאחרונה מעבר להיותו מטבע לשון לנוכחות והכלה אמיתיים, באופן אישי אצלי הכל החל בקריאת תגובות ופניות הן בערוץ היוטיוב והן באמצעות מיילים מאזרחי מדינות ערב או מדינות מוסלמיות שאין לישראל קשרים ויחסים עימם בעקבות העלאת קטעי וידאו של האחיות תאיר, תגל ולירון חיים המוכרות ברחבי העולם כמותג התימני ישראלי – A-WA. אותן עשרות פניות הובילו אותי להכרה כי הצלילים והתלבושות של האחיות חוצים את הגבולות בין המדינות והדעות הקדומות ויוצרים דבר מה משותף משני צידי המתרס שברגעים כאלו הופך לדמיוני ובלתי מוחשי לחלוטין לעומת העוצמה שבחיבור לאהבת המוזיקה.

גם השבוע ארעו שני מקרים בעלי השלכות בינלאומיות בתחום המוזיקה, זו שמקורה ביוצרים ישראלים, אירועים שהם הדוגמא הכי אמיתית לאותה המסת גבולות.

אהוד בנאי . צילום יובל אראל
אהוד בנאי . צילום יובל אראל

במקרה הראשון, שני אחים מאירן, מוחמד ועלי ראזה נסירי העלו לחשבונות האינסטגרם שלהם במסגרתם הם נוהגים להציג סרטונים המתעדים אותם מבצעים גרסאות מחווה לשירים פופולאריים של אמנים בינלאומיים רבים, לצד האמירה הצרפתית המפורסמת "LibertéÉgalitéFraternité" – חירות, שוויון אחווה – או מוות!! השבוע הם שלחו למנהלי חשבון האינסטגרם של משרד החוץ שני קטעים בהם הם תיעדו את עצמם מנגנים את שירו של אהוד בנאי "יוצא לאור", כשהם מצרפים לתיעוד את הטקסט – "אנחנו אוהבים אותך, מאיראן. הממשלה יכולה לעצור אותי על שגנבתי את השיר הזה".

ביצוע מחווה לאהוד בנאי

 

https://www.instagram.com/p/BvMxmi1AEzQ/

 

ובגרסת ערוץ היוטיוב של האחים

 

אביב גפן ושאהין נאג'אפי בנשף רוק. צילום: יובל אראל
אביב גפן ושאהין נאג'אפי בנשף רוק. צילום: יובל אראל

שיטוט בחשבון האינסטגרם האירני מגלה כי הם גם העלו לפני כחודש ביצוע לשירו של אביב גפן "קוצים", סוג של מחווה לעובדה שאביב אירח במסגרת נשף רוק 6# בשנת 2017 את האמן האירני הגולה שאהין נאג'פי שאף את שיריו הם מבצעים באחד מפרסומי האינסטגרם שלהם.

ביצוע מחווה לאביב גפן

ובתוך כך מתקבל דיווח מבועז ארד, ישראלי החי בברלין הקרה בעקבות סבב ההופעות של דודו טסה והכוויתים המבצעים את שיריהם של סאלח ודאוד אל כוויתי, הסבא ואחיו של דודו, כי במהלך הופעה חיה של דודו בברלין, כאשר בקהל נוכחים גרמנים, ישראלים וכן חבורה של מעריצים שרופים מעיראק, חלקם הגדול פליטים שנמלטו לגרמניה.

דודו טסה. צילום יובל אראל
דודו טסה. צילום יובל אראל

במהלך ההופעה הזמין דודו טסה אחת מהנשים שהיו בקרב הפליטים מבגדד סבתא חמודה שדקלמה את כל השירים בעל-פה. אין המסת גבולות יותר מוחשית מכך!!

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא