הצעד התימני של פורטונה

אנשי לייבל התקליטים "פורטונה רקורדס" חגגו אמש את השקת אלבומם התימני "דעסה" במתחם התדר בבית רומנו, מוצ"ש  07.10.2017. שיר אלוני הגיעה לתדר כדי ללמוד צעד תימני חדש ולהביא את הרשמים, הקולות והמראות. צלם הבית – אריאל עפרון.

פורטונה חוגגת דעסה. צילום: שיר אלוני

האוסף "דעסה" (שם של ריקוד תימני), שהושק הערב בתדר בבית רומנו, כולל בתוכו שירים ויצירות תימניות בביצועם של היוצרים צביה אברבנאל, יחזקאל מטרי, אהרון עמרם, צמד צפרי, צלילי העוד, ראומה עבאס ובהשתתפות הרכבי הג'ז של אלברט פיאמנטה ומרטין מוסקוביץ'- שמונה קטעים שבהם נוצר חיבור ייחודי ומהפנט בין המוזיקה התימנית העממית לבין מוזיקת הג'אז המערבית. כל אלו- בהוצאת פורטונה רקורדס- הלייבל שחרט על דגלו לאתר אוצרות מוזיקליים שהקדימו את זמנם, נדירים ומיוחדים ולהוציאם לאור מחדש בתקליטי ויניל.

תחת מזג אוויר סתווי משובח, הערב החל בשעה 16:00, כאשר צמד התקליטנים אורי ורטהיים ועופר טל הלא הם צמד רדיו טריפ הפגיזו במיטב תקליטוני קוליפון וזקיפון שהכילו אוצרות של מוזיקה תימנית שהוקלטה בין שנות ה-50 לשנות ה-70, מה שעופר טל קורא לו "הארדקור" שנדיר להצליח להשמיע במסיבות סתם ככה, והנה נמצאה הזדמנות מצוינת לרענן אותם ולהשמיעם ברצף, כמוזיקה מצוינת לריקודים תימניים ספונטניים שפרצו ברחבה (ואף אני השתתפתי בהם ולמדתי כמה צעדים חדשים מצביה אברבנאל בכבודה ובעצמה).

כמובן- גם רביעיית האישים הנהדרת המרכיבה את חבורת פורטונה רקורדס- צח בר, יואב מגריזו, אריאל תגר ומאור ענבה- תיקלטו לפני התחלת המופע המרכזי, לא רק מוזיקה תימנית אלא גם ממיטב ההוצאות של הלייבל וכן חיבורים שונים עם לייבלים כמו "חביבי פ'אנק" שכמו פורטונה רקורדס, מצליחים לעורר לחיים תקליטים נדירים ומיוחדים שהוקלטו אי שם בשנות ה-60 וה-70, בכל המרחב המזרח תיכוני, גם תקליטים שהקדימו את זמנם, כגון זה של הזמרת גרציה שפורטונה השיקו מחדש את אלבומה המצוין. האלבום יצא כאן בישראל ב-1976, אלבום שכיום זוכה לעדנה ושגשוג ברחבי העולם בזכות הסאונד שגם כיום נשמע רענן, חדשני ומיוחד.

הרחבה התמלאה בהמון הורים וילדים, שכנראה שמחו על ההזדמנות להכיר לילדיהם את יופייה של המוזיקה התימנית והכיף שבמקצביה. המקום החל באמת להיות מפוצץ לקראת השעה 20:00, אך עוד לפני כן היו מי שמעט התמרמרו על כך שציפו שההופעה תתחיל מוקדם יותר ועליהם לפרוש לפני שההופעה החלה. הפרסום אכן ציין את השעה 16:00 כשעת התחלת הערב אך למעשה לא היה ברור מתי בדיוק מתחיל המופע עצמו. בהירות בנושא הייתה יכולה כנראה להועיל לכל אותם הורים שנאלצו ללכת לפני המופע. אודה שגם לי אישית היה מעט קשה עם המצב של ההמתנה הארוכה, אבל ההמתנה השתלמה.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

המופע החל, בלי שום הודעה חגיגית, בקטע הפתיחה "איילון צפון" של שישיית אייל תלמודי שליוותה את המופע כולו- אייל תלמודי על הסקסופון, ספי ציזלינג על החצוצרה, עוזי "רמירז" פיינרמן על הגיטרה החשמלית, נועם חבקין על האורגן, ניר מנצור על התופים וגלעד אברו על הקונטרבס.

ההרכב הזה משובח, והצליח בזכות הכשרונות הרבים והעכשוויים שבו לשלב בין האהבה הברורה לסאונד ולגרוב הרטרו של שנות ה-60 וה-70 לבין ההפקה העכשווית, הטרייה, שיודעת שאנחנו אוהבים בסים.
במקצועיות רבה הצליחו בהרכב ללוות את המופע של אלברט פיאמנטה, צביה אברבאנל ויחזקאל מטרי- בסאונד שמשחזר באופן נאמן מאוד את ההקלטות המקוריות מאותם תקליטים שפורטונה הוציאו מחדש, גם באוסף "דעסה" וגם בהוצאות קודמות של "סדנת הג'אז" של פיאמנטה, "שירי לבב" של צביה אברבנאל עם ההרכב הברנשים של פיאמנטה ועוד.

המופע- שלא הכיל המון שירים אלא מינון מאוד מדויק שמשאיר טעם לעוד, כלל קלאסיקות כגון "אם ננעלו" בביצועה המהפנט של אברבנאל שקולה ונוכחותה הבימתית עצמתיים כפי שהיו בצעירותה, "בדד" בביצועו של מטרי ו-"נעימת הפופ" שהשמעתה הקפיצה את קהל ההיפסטרים הצעיר שמזהה אותה היטב וכעת קיבל אותה בהופעה חיה.

הקהל הגיב בהתלהבות ובריקודים תימניים ספונטניים, גם מול היצירה של אברבאנל שכאמור שילבה בין ג'אז לבין המוזיקה התימנית הרבה לפני שפיוז'נים שכאלה היו לדבר מבוקש.

בשיחה עם אברבנאל לפני המופע הבנתי כי בקרוב היא משיקה עוד אלבום חדש וכן מכתבות שפורסמו אודות פיוז'ן מסקרן חדש שבו היא חוברת להרכב הפרקשן היפני "טייקו לייף".

מעט צרם לי שיחזקאל מטרי מאוד רצה לשיר גם את "מה לך ילדה" ונבצר מההרכב לנגן את השיר למרות בקשת הקהל ולכן המופע הסתיים בנעימת הפופ המוצלחת של אלברט פיאמנטה בלי אף מילה על "מה לך ילדה". השיר הזה היה במקור שיר שהוא כתב ולפי תחקירו של דודי פטימר לערוץ 10 נלקח על ידי ההפקות של האחים ראובני להיות השיר של זוהר ארגוב תוך מחיקת חלקו של מטרי עצמו ביצירה. תיאום מראש על העניין היה מונע את המבוכה הקטנה הזו.

חשוב לי לומר גם מילה טובה לצח בר ולצוות התדר, שפעם אחר פעם מדהימים אותי ברמת ההפקות שלהם, ביכולות להביא מופעים ברמה הכי גבוהה ועדיין- בחינם (!) ובכניסה חופשית לציבור הרחב, גם במופע הזה וגם במופעים רבים אחרים שכל מקום אחר היה גובה עליהם הון. אצלם- האווירה והחופשיות מאפשרים מוזיקה נפלאה באמת באופן חופשי ובכך הם נותנים שירות ראוי לשבח לתרבות הישראלית.

"תמיד יש אוצרות חדשים לגלות", אמר לי עופר טל מרדיו טריפ לפני המופע, וכמה טוב שיש את פורטונה רקורדס שעושים מטעמים מוצלחים מאותם אוצרות.

התמונות מהאירוע, צילום – שיר אלוני

וידאו

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s