כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

מפורטו ריקו לפורטו ראשון

פסטיבל הרגאטון באמפי Live Park ראשל"צ, המקצבים, הריקודים, הנעורים ושמחת החיים, הלילה הלבן של ישראל, חמישי, 29.06.2017. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

דדי יאנקי בישראל. צילום: יובל אראל
דדי יאנקי בישראל. צילום: יובל אראל

"אז נחת אצלנו עוד שיר בספרדית, תוך שניה אחת הפך להיט, כל מילה שאגיד בשפה הזאת, תישמע כה טוב במיידית, כמו חצי בצל וגם אוזני עכבר, אינסטלטור, זיקוקים אולי שופר, עם מבטא כזה הכל אפשרו, בואי תנסי גם את עכשיו הדר, איך הפקק בכביש מיד נגמר, איילון צפון זורם כמו נהר, דספסיטו, לא מבין מה שכולם אומרים פה, ממציאים מילים בספרדית, נחרטט בג'יבריש עד שנשיר שוב, דספסיטו, מה כולם כל כך מתלהבים פה? כולה ספרדית מוגזם תפסיקו, גם עכשיו ברכב אתם שרים, דספסיטו, לא מבין מה שכולם אומרים פה, ממציאים מילים בספרדית, נחרטט בג'יבריש עד שנשיר שוב, דספסיטו, מה כולם כל כך מתלהבים פה? כולה ספרדית מוגזם תפסיקו, גם עכשיו ברכב אתם שרים, דספסיטו…" במילים מאולתרות אלו ביצע פבלו רוזנברג, הזמר הכי לטיני בישראל את גרסתו ללהיט שובר כדור הארץ של הזמר דאדי יאנקי שנחת אמש לחתום את פסטיבל הרגאטון הישראלי בראשון לציון. פבליטו עשה זאת בעת שביקר בתחנת הרדיו של גלי צה"ל, את הפסטיבל מלא חדוות הנעורים הוא החמיץ בשל התחייבויות קודמות למופע באחד מהמלונות בים המלח אולם רוחו הלטינית שרתה כאן בפארק כמי שהביא את משב הרוח הלטיני למחוזות כנען רווית הצעד התימני והסלסול הצפון אפריקאי. ובדרך אגב, הדחקה של פבלו היא אחת מני רבות שרצות ברשת על השיר Despacito…

מה באמת היה לנו אמש?

השנה בחרתי לנטוש את גוש דן והלילה הלבן שכבר הפך די בנאלי ומסורתי, תסלחו לי כל אותם הרכבים, זמרים ואמנים שכמעט מידי שנה שוב חוזרים ומופיעים בחסות העירייה בנקודות חמות שונות ברחבי הכרך הגדול, מבחינתי האישית "Been there, Done that", העדפתי חידושים והתרעננות, ועם הרוח שתפסה אותי לפני מספר שבועות בחגיגת הריקודים והשירה של ג'יי בלווין ברעננה, ביכרתי להמשיך ולרכוב על הגל הזה שעושה היסטריה בקרב הצעירים, צעירים מאוד, לצד אנשי תעשיית המוסיקה הפופולרית שמיישרים את הקו עם נחשול הרגאטון שמסתער עלינו ועל מצעדי ההשמעות, רחבות הריקודים ומאות אלפי מכשירי הסמארטפון.

אמש, בשעות הערב המוקדמות, דהרתי בכביש החוף של ראשון לציון היישר למתחם הבילויים המערבי במטרה להגיע לאמפי Live Park כדי לחוות את פסטיבל הרגאטון אשר שני גופי ההפקה החדשים  Changes Productions ו- Speed of Sound שחברו יחדיו הפיקו בתזמון מדוייק עם תחילת החופש הגדול של התיכונים.

ממש כפי שניבו בנות משרד יחסי הציבור – תחת כיפת השמיים, הLive Park -ראשל"צ התעופף באוויר בערב ארוך עד השעות הקטנות של הלילה שכולו ר-ג-א-ט-ו-ן! כי הגיע הזמן להכריז על זה – לסצנת הרגאטון – סגנון מוזיקה המשלב מוזיקה לטינית יחד עם היפ הופ, R&B ודאנסהול לצד קטעי ראפ בשפה הספרדית, מגיע פסטיבל משלו!

כאשר מחברים שלושה כוכבים בינלאומיים מהחשובים, הנחשבים והכי אהובים בסצנה הזו להופעה משותפת בישראל, מקבלים אמפי מלא עד אפס מקום בכמות שיא של קהל שלא נרשמה שם כבר הרבה זמן, ארבע עשרה אלף איש, במיוחד נערות, מלאו את כל חלקיו, החל מהדשא המרוחק, דרך היציעים ועד רחבת הגולדן רינג שנשקה לקדמת הבמה.

החל משעות הערב המוקדמות מקצב הרגאטון דפק במוח ללא הפסקה כאשר שורת תקליטנים משחררת לחלל האוויר מאש אפים ורי מקסים מרקידים של מיטב הלהיטים מהסצנה הלטינית הזו משולבים במלמולי היפ הופ וראפ, לרגעים זה נשמע לי כמו פסטיבל תימנה בראש העין עם צעדי הריקוד התימני (כמעט זהה בביט שלו) רק ללא הלבוש המסורתי.

בכלל מה המאפיין את הסצנה הזו מעבר למקצב האופייני שנולד בפרברי פורט ריקו וכבש את כל העולם הלטיני של דרום אמריקה ובעצם את כל כדור הארץ בכלל כז'אנר המוסיקלי הפופולארי שהולך וכובש כל נקודה בה רוקדים? האווירה הכל כך משוחררת, התבלינים הללו שרוקחים באמצעותם חופש ואהבה, פרומונים שמשתחררים לחלל העולם עם המון המון המון חושניות, נערות צעירות, לבוש קיץ מרומז על הגוף כמעט, המון שפת גוף בוטה ומזמינה ללא בושה, הישבן, העכוז או סתם התחת (תסלחו לי) הוא האיבר הכי פעיל בסצנה הזו, החל מטוורקינג בסיסי, ועד תנוחות שאינן משתמעות לשתי פנים, לעתים מבלי להיכנס למשמעויות המובנות ובדרך כלל בדיוק בידיעה ברורה, עם בעולם הרוקנ'רול ישנה האמרה השחוקה "סקס, סמים ורוקנ'רול" אזי בסצנת הרגאטון נוצרת האמרה – "סקס, ריקודים וישבנים".

תשכחו את כל מה שאתם מכירים מהסצנה הימתיכונית, גם המנוסים והמחדשים שבסצנה הזו כבר הריחו מזמן להיכן נושבות הרוחות ולהיטי רגאטון המלווים בקליפים מושקעים של אווירת ים, חופש, בנות יפות וראפרים סטייל מציפים את רשימות ההשמעה וההאזנה, יותר ויותר אמנים מקומיים ששייטו להם על זרם ההיפ הופ, הראפ או הסלסוליה זורמים עצמם למקצב הלטיני הזה.

Lenny Tavárez. צילום: יובל אראל
Lenny Tavárez. צילום: יובל אראל

ברמה העולמית ישראל רשמה אמש שיא, שלושה כוכבים בקנה מידה עולמי ככבו על במה אחת, זה החל עם עלייתו של Lenny Tavárez, כוכב רגאטון מפורטו ריקו שבארון הפסלונים האישי שלו בבית מונחת לה ערימת פרסים מכובדת החל מהבילבורד הלטיני ועד הגראמי הלטיני וכל מה שבדרך, לני טווארז שבעמוד הפייסבוק הרשמי, ערוץ היוטיוב וכמובן עמוד האינסטוש שלו עוקבים מאות אלפים מכל העולם, מתהדר בבטן שטוחה וקוביות שתופסים את העין כאשר הוא עולה ללא חולצה על הבמה ומבצע בין היתר את להיטו הקלאסי Fantasías שזכה לעשרות גרסאות רי-מיקס ועיבודים.

לני הזה מתנהג כאן כאחרון החבר'ה מהשכונה בפבלה ראשון לציון כשהוא מנתר מהבמה וניגש אל גדר הלחץ לחבק ולגעת במאות הבנות שצמודות אליה ומנופפות בשלל דגלי העולם הלטיני הדרום אמריקאי, אוחזות מוטות סלפי ומשליכות מכתבים, שקיות שי עם מתנות (לך תדע, חזיות, תחתונים ומה לא…), אין אלוהים באמפי, ואם יש קוראים אותו רגאטון.

Karol G. צילום: יובל אראל
Karol G. צילום: יובל אראל

הכוכבת הבאה בתור היא Karol G המתהדרת בכמה מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות השונות ומזכירה לי שילוב בין לאלי לכוכבת הילדים המקומית נועה קירל, ההיסטריה בקהל לא יורדת, הצווחות הן ממש כמו אז בהיכל ביד אליהו, לקרול יש שתי רקדניות שמצטרפות לשירה אמה מה בלי מיקרופונים, לא שזה משנה למישהו בקהל, כל העיניים צמודות אליה, בין שיר לשיר היא לא שוכחת להרעיף מילות אהבה לישראל ולקהל, האמת שאני לא מבין מילה אחת בספרדית אבל את הרעיון אני תופס, גם לקרול ג' יש לא מעט להיטים, במיוחד Hello שצבר עשרות מיליוני צפיות ברשת היוטיוב.

Daddy Yankee. צילום: יובל אראל
Daddy Yankee. צילום: יובל אראל

השעה כבר אחת עשרה וחצי, עוד מעט מתחלף היום, הקצב על הבמה לא פוסק, אנשי ההפקה כבר מגיעים ומזהירים את הצלמים להתרחק לצידי הבמה, מערך ענקי של תותחי קונפטי, להביורי אש ומתקני עשן מוצבים בקדמת הבמה, עוד רגע זה יקרה, כאשר Daddy Yankee בכבודו ובעצמו יתפוס את הפיקוד על קהל האלפים באמפי. וזה אכן קורה, עם יריית ענני עשן פורצת לבמה להקת הרקדנים ורקדניות האחרונה, כולה בלבן, מגובה בכמה ראפרים מאחור בצל הזרקורים, דדי יאנקי בחולצת שבע שמיניות לבנה ומעיל עור מרוכסן וקצרצר יוצא לחזית הבמה ומשגע את הקהל, זה הרגע לו כולם ציפו, לשמו הופק הפסטיבל, גבירותי ורבותי, אחרי שקיבלנו בשנים האחרונות את אנריקה איגלסיאס אהוב הבנות, לאלי נשמת הילדות, ג'יי באלווין שכבש את רעננה ואנחנו ניזונים השכם והערב עם להיטים הנושאים את דגל הרגאטון בכל צבעי הקשת, מגיע מי שמוכתר ובצדק כהכוכב של הסצנה, מאסטר הרגאטון וההיפ הופ הלטיני, אפילו ג'סטין ביבר, הנער הלבן והמקועקע ביצע גרסה משלו ללהיט הכי חזק של דדי יאנקי בשנת 2017 ששינה את כל החוקים, הלהיט שאפילו פבליטו שלנו כבר יצר לו גרסת מחווה עם אותו טקסט שפתח את הכתבה הזו, דדי יאנקי מושך כשעה וחצי אל תוך השעות הכי שחורות של הלילה עם שורת להיטים כובשת – Limbo , Gasolina, Rompe, Shaky Shaky, Andas En Mi Cabeza , Sígueme y Te Sigo ועוד, כשהוא לא שוכח להרעיף אהבה בפנותו לקהל מידי שיר בשיר ממלא את האמפי בתחושת אהבה והערכה להערצה המקבילה "קהל – דדי", כדי להגיע ליום שישי ביקיצתו ולחתום את הפסטיבל עם המנון הרגאטון הכי חזק – Despacito או בעברית במתינות, תשמעו, איזה מתינות ואיזה נעליים, הקהל כבר מזמן הפך לא רק ללהקת הליווי של הכוכב על הבמה אלא לזמר עצמו, בינות ליריות הקונפטי שמלאו את חלל האוויר והרצפה, בין יריית עשן או פרצי גייזרים של להבות אש לוהטות, הקהל, כאילו הבנות, שרות בקול ניחר את המילים הלטיניות הללו בשפה הספרדית כאילו והיו דברי תורת אמת. חוויה. את השניות האחרונות שלו על הבמה מנצלות בנות להקת הרקדניות שלו כדי להניף דגל ישראל. ככה מתחילים את החופש הגדול, פורטו ריקו שולטתתת!!

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהפסטיבל

 

ביצוע השיר  Despacito צולם בסמארטפון בקדמת הבמה, התנצלות על הבסים.

 

קטעי וידאו אינסטוש מהקהל

https://www.instagram.com/p/BV8SwWSATBZ/?taken-at=743369639

 

 

 

 

https://www.instagram.com/p/BV86CpzBopz/?taken-at=974803220

 

https://www.instagram.com/p/BV82z_-DfJQ/?taken-at=974803220

 

 

https://www.instagram.com/p/BV8yYYthCDT/?taken-at=974803220

 

 

 

https://www.instagram.com/p/BV8dniWDDC1/?taken-at=974803220

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא