דיווח מהשטח

תומר בן אפרים | גבולות ההבטחה | אוזןבר

מופע עם להקה בביצוע משירי אלבומו הרביעי של תומר בן אפרים "גבולות ההבטחה", מניפסט מקראי בן זמננו, אוזןבר, 24.06.2013. נכח, תיעד ומספר על האלבום החדש – יובל אראל.

משורר מקראי, משורר תוכחה. צילום: יובל אראל
משורר מקראי, משורר תוכחה. צילום: יובל אראל

אקדים ואומר כי את ההכרות עם השירים של תומר בן אפרים ערכתי לפני כשנתיים עת נשלחתי על ידי מערכת אתר "השרת העיוור" לסקר הופעה של תומר באוזןבר. נפעמתי, פגשתי בטרובדור תוכחה אמיתי, אלבומו הקודם "בצילה של הפצצה" היווה סוג של נבואה אפוקליפטית (שלא התגשמה עדיין…) לסופו של העולם, לסופנו אנו.

תומר, אמן המילה המושרת, מהאמנים היוצרים היותר ייחודיים בנוף המקומי, יודע לקחת את המאזין לתוככי הנרטיב שבשיריו, לתת לו גם כאפה קטנה על העורף תוך כדי ולהמשיך בפריטה על הגיטרה האקוסטית, אלבומו הקודם אכן עסק בקץ, אלבומו החדש, הרביעי, "גבולות ההבטחה", הוא מניפסט אחר, העומד על החזרה למקורות. תומר משלב הפעם מקטעים מקטעים, פסוקים, חלקי פסוקים, אמירות, מטבעות לשון, מונחים וביטויים המשלבים בחוכמה ומיומנות בין השורשים המקראים שבספר הספרים לבין האקטואליה הפוליטית של ימינו, סוג של מניפסט תוכחה.

עשרת השירים שבאלבום, אותו הפיק הפעם שאול עשת, לאחר שאת שלושת אלבומיו הקודמים של תומר הפיק רן שם טוב מאיזבו, אשר הפעם מלווה בגיטרה חשמלית לצידם של גיל לואיס בחשמלית, ברק קרם בכלי הקשה, איתמר ציגלר בבס וניצן קינאטי בכינור, נוגעים באופן ישיר ואף נושכים חזק את האמונה הדתית, אורטודוקסית, מציגים אותה ואת שכמותה כדבר מה חכם אך שעבר זמנו, מעוות קמעה ולא רלוונטי לההווה ולהוויה העכשוית.

תמלילים המצוטטים מספר הספרים מהווים את הבסיס לשיר הפותח את האלבום – גבולות ההבטחה, שורות כגון אלו – כל המקום, אשר תדרוך כף רגלכם בו לכם יהיה. מן המדבר והלבנון מן הנהר, נהר פרת, ועד הים האחרון יהיה גבולכם. (דברים י"א). או כאלו – ויקחו את כל השלל, ואת כל המלקוח,ואת כל עריהם במושבותם, ואת כל טירותם שרפו. (במדבר ל"א). עוסק ביותר מרמז בהיר כאור היום בבעיית ההתנהגות של ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון התקועה בהוויה של העם כמין עצם גדולה ודוקרנית בוושט של המדינה, מישהו אמר כאן תג מחיר?…

כך גם לש תומר את נושא השוויון בין המינים, ההדרה הנשית שאותה אורטודוקסיה מנמקת בתירוצים נבובים, בשיר " ברוך שלא עשני" הוא מגבב שלל אמונות תפלות, סטיגמות עתיקות לכדי בתים בפזמון הנחתם במעין אנקת רווחה.

עוד ועוד נובר תומר במונחים, מושגים, כאלו שאבד עליהם הכלח, כאלו שמחזיקים כאן שכבות וקבוצות של בני אדם בנבערות, בורות, וטמטום, בתחבולותיו יוצר תומר מארג מוזיקלי המבקש לנפנף אל מול עינינו וליד אוזנינו את הקריאה, אולי האחרונה, שיש לעשות מעשה ולעצור את הרוע העתיק, בבחינת הדת היא אופיום להמונים, אך בבסיסה ישנם כמה רעיונות שנשכחו.

תומר בן אפרים, נביא מוזיקלי. צילום: יובל אראל
תומר בן אפרים, נביא מוזיקלי. צילום: יובל אראל

אמש התקיים מופע עם להקה במהלכו בוצעו שירי האלבום החדש במועדון אוזןבר, באווירה אינטימית ורגועה, פרש תומר את משנתו המוזיקלית החדשה לצד מבחר משיריו הקודמים המוכרים, מלווה בהרכב שכלל את ליאור רומנו בקלידים, מיכה הרשליקוביץ בגיטרות, דודו הרשקוביץ בגיטרת בס וברק קרם על התופים. תומר איננו מוזיקאי של במות גדולות, הוא בוחר להעביר את המסר הטקסטואלי והמוזיקלי שלו באחד על אחד במופעים אינטימיים ללא מחיצות.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע.

וידיאו

תגים
הצג עוד

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין

Close
Back to top button
Close