דיווח מהשטח

זיכרונות ההווה של איתמר ציגלר

גיבור גיטרה חוצה יבשות במופע לרגל הוצאה המחודשת של האלבום הקסום Memories of Now, אחרי כמעט שנה שנעדר מהמדפים, (בעקבות הביקוש הרב, יוצא האלבום של איתמר ציגלר בהוצאה מחודשת של לייבל המוזיקה אנובה מיוזיק), מועדון האזור ת"א, תום דרום – קלידים, קולות. גדי פטר – תופים, קולות. 20.06.2012 23:00. היה, האזין, תיעד ומדווח יובל אראל.

איתמר ציגלר, האזור. צילום: יובל אראל
איתמר ציגלר, האזור. צילום: יובל אראל

 איתמר ציגלר הוא לדידי גיבור גיטרה, לא מהסוג של הפוזה, הרעש והעמידה הנונשלנטית בחזית הבמה מול קהל מעריצים\ות, לא מהפן הרגוע, המיוחד והעדין של אוחזי הגיטרה האקוסטית, אלא בפן הרב מימדי, איתמר הוא מה שנקרא רב פעלים, בשנים הרבות ששהה בניו יורק הספיק ליטול חלק כנגן מבצע במספר הרכבים ביניהם הרכבים ישראלים הזוכים להכרה בינלאומית דוגמת Balkan Beat Box, כחבר מן המניין ב- Pink Noise, ההרכב הישראלי הניו יורקי (שאמור להופיע באופן חד פעמי בלבונטין7 ביום שני הקרוב), בהרכב שהתפרק Side Effect ובין לבין התיישב ויצר שלושה אלבומים אישיים עטורי שבחים. אלבום לא רשמי שהופץ ברשת בשנת 2003. אלבום נוסף שיצא בשנת 2006, The Birds, The Sky, The Trees… All That Shit. והאלבום השלישי – Memories of Now שהושק בשנת 2010, עותקיו אזלו מהמדפים אולם הביקוש אליו הלך וגבר והוא מושק עתה מחדש באמצעות בית אנובה מיוזיק.

אומרים שמוסיקה הנה שפה בינלאומית, עובדה היא שאת מרבית יצירתו כתב וביצע איתמר באחד ממרכזי המוסיקה הכלל עולמית מעבר לים, ניו יורק, איתמר, שלא כמרבית היוצרים הישראלים המבקשים לפרוץ גבולות, ליצור מוסיקה חוצה שפות ועמים, עשה זאת הלכה למעשה ביבשת החדשה, איתמר  ניגן והקליט כמעט עם כל להקה ישראלית שנמצאה בניו-יורק.

פרסומת
איתמר ציגלר, אלבום אישי. צילום: יובל אראל
איתמר ציגלר, אלבום אישי. צילום: יובל אראל

האלבום האישי האחרון Memories of Now הוא מסמך אנושי אמיתי בהיותו עוסק בין היתר  במושג "בית", כמשמעותו לנקודת חיבור להוויה בין אם אתה חי בישראל, או בקצה העולם. האלבום משוטט בין השפות לחילופין, עברית ואנגלית.

איתמר כאמן בעל מודעות סביבתית וחברתית גבוהה, לא חושש להביע את דעותיו האישיות על המתרחש בישראל, ארץ מולדתו, בכמה כתבי אישום נוקבים, בשיר Homeland – שיר מולדת, מבקר איתמר ציגלר ממרחק החוצה אוקיינוס את הכיבוש המשחית כחלק מאג'נדה שלטונית, תיאור קלגסי אלים של צבא הפושט על כפרים, שכול כנרטיב לאומי מול תקווה.

דגלך מונף למרומים | קדוש הבד מהחיים |  ומתנופפת התקוה |  בשמי השכול והכליה | לחמתם יום, חלמתם ליל | ושרתם שיר שיהלל | שיר מתהולל, בתים מחריב | כללים מכתיב, גבולות מרחיב….

פרסומת

זאת לצד חשבון נפש אל מול הטרגדיה שפקדה אותו במות אביו, איתמר מתעד מילים, שיחות ומחשבות.

על כל התובנות הללו מתלבשת המוסיקה עצמה, עבודת גיטרה אקוסטית טהורה  ומורכבת.

ביום רביעי האחרון הופיע איתמר באחת מההופעות הנדירות שלו בארץ, הופעה מיוחדת לציון ההשקה המחודשת של האלבום, מלווה בנגנים תום דרום בקלידים, מחשב וקולות, ובגדי פטר, תופים, כלי הקשה וגיטרת בס, הופעה שכזו ובאלבום שכזה הנה הופעה מזוקקת, אווירה אינטימית, מוסיקאים והחברים הטובים, מי שמעריך את האיכויות ביצירה של איתמר, בסביבה הנון שלנטית של מועדון האזור, על גבי הספות הרכות ומשעני הנייר, בין תפאורת כלי הנגינה התלויים מהתקרה ועל הקירות, הרחק משאון העיר ללא הפסקה, שם, ממש על גדת נהר המכוניות החוצה את העיר בלילה קיצי תל אביבי.

למופע קרא איתמר "לבבות המאפרה" –  Ashtray Hearts, האם התכוון לשיר של פלסיבו או כמחווה ללהקת האלטרנטיב האמריקאית בשם זה? מכל מקום המופע נפתח בקטע הקרוי The Score קטע עבודה מצוינת דו שכבתית של גיטרה המופיע באלבומו השלישי Memories of Now, לאחר פתיחתה של הגיטרה מצטרפים הנגנים בשכבה נוספת של צלילים הרמוניים, מיד אחריו הוא עובר לשיר The Story Must Be Told מהאלבום המתחדש, כאן כבר יש סיפור שלם על חשבון נפש של חיים והעשייה בהם, האווירה של השיר מזכירה לו במעט מוסיקת ריקודי חצר של ימי הביניים, אווירה המוסיפה קסם מיוחד לשיר וגורמת לזעזוע כאשר אתה מנסה להבין את התובנות המילוליות שבו על פני הצלילים, כן, יש כאן חוכמה מיוחדת בתהליך של השיר.

איתמר ציגלר, משחרר שיר חדש. צילום: יובל אראל
איתמר ציגלר, משחרר שיר חדש. צילום: יובל אראל

לאחר פתיחה שכזו המציגה את שתי הפנים ליצירה האישית של איתמר ציגלר, הוא ממשיך ומשלב לחילופין שירים מהאלבום האחרון לצד שירים ויצירות מאלבומיו הקודמים, לאחר קרוב לשעה של נגינה קסומה ומוצלחת של איתמר והשותפים למופע הזוכים לתשואות הערכה מהקהל האינטימי, עובר איתמר לביצוע מעניין של שירו של המשורר אברהם חלפי – קרוב אני, בהלחנה של איתמר, זה יהווה את הסינגל הבא שישחרר איתמר להאזנה במדיה. הנה כאן הזדמנות להאזין לשיר במסגרת אירוח של איתמר ציגלר בתוכנית הרדיו אחת ששומעת ברדיו הבינתחומי.

כעת איתמר מבצע שלושה שירים נוספים מאלבומו השני ומקנח בשיר פרי עטו של המשורר דודי מנור – פרימה, שקיבל בעבר פרשנות של שלומי שבן .

אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לָשִׁיר שִׁיר-עֶרֶשׂ לְעַצְמוֹ? | אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לְהַאֲמִין שֶׁהוּא לְבַד? | אָדָם נִפְרָם מִיַּלְדוּתוֹ כְּמוֹ חוּט מִתּוֹךְ מַרְבָד, | וְאֵין דָּבָר בַּטֶּבַע שֶׁיּוּכַל לְהַרְדִּימוֹ.

אָדָם נוֹסֵעַ בְּנַפְשׁוֹ לְוִילְנָה אוֹ מַדְרִיד, | צָפוֹנָה מֵהַזְּמַן וּמַעֲרָבָה מֵעַצְמוֹ, אָדָם בּוֹנֶה גוֹנְדוֹלוֹת וּמַפְלִיג מִוְּרִיד לִוְרִיד, | וְאֵין דָּבָר בַּטֶּבַע שֶׁיּוּכַל לְהַרְדִּימוֹ…

אכן מופע איכותי שהוביל לזיקוק נשמה בהאזנה לגיבור גיטרה היודע לשלב בין נגינה מיוחדת ורבת גוונים בכלי המיתר לבין תמלילים החודרים לתובנה, זו הסיבה שהובילה אותי להגדיר את איתמר ציגלר היוצר והמבצע כגיבור גיטרה.

לא אסיים בטרם אציין שוב – יום שני הקרוב, 25.06.2012, 22:30, מועדון לבונטין7, איתמר וההרכב הניו יורקי ישראלי – Pink Noise במופע נדיר וחד פעמי, תרשמו ביומן, תשריינו את התאריך.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150964694999654.440567.721654653&type=1&l=008eeb5b67

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

2 תגובות

  1. יופי של תיעוד. ראוי לציון: הסרט "בשבילי הם יותר טובים מהביטלס" – אודות להקת 'סייד אפקט' – לצפייה ביוטיוב. כמו כן, אנקדוטה: מסתבר כי גם איתמר וגם דן בילו מבצעים בהופעותיהם את השיר 'chinese translation' של M ward.

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: