כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיות

פורטיס חוגג 45 לפלונטר

סבב הופעות לציון 45 שנים ל"פלונטר" אלבום הבכורה של רמי פורטיס שיצא בינואר 1979, כל הפרטים

הזמר והיוצר רמי פורטיס יציין את יום הולדתו ה- 70 בתאריך  7.7.24, במקור תוכנן לקיים בשנה הנוכחית שלל אירועים ומופעים מיוחדים שיגעו בכל  שנות היצירה המוסיקלית. אבל לחיים קצב משלהם… ובצוק העיתים תכנונים משתנים, רצף האירועים המטלטלים והסערה שעוברת על המדינה גורמים לחוסר ודאות, לזעזועים, להפתעות ובקיצור, פלונטר…

כך מוכרז הבוקר על סבב ההופעות "פורטיס – פלונטר" לציון יציאת אלבום הבכורה של רמי פורטיס "פלונטר  לפני 45 שנים, האלבום ממנו קיבלנו את השירים שהפכו כבר להמנוני הופעות כ – "דבש", "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי", "שמש לך מצפים", אינקובטור" ועוד.

האלבום פלונטר שיצא כאמור בדצמבר 1978 הוקלט באולפני "קולינור", ברחוב הארבעה ובאולפני "טריטון" בכיכר המדינה בתל אביב והופק מוזיקלית בידי הגיטריסט חיים רומנו. שירי האלבום שיצירתם קיבלה את ההשראה מהרכבי פאנק ורוק מאותה עת בעולם כגון – Television ו- Ramones, איגי פופ ולהקת Stooges שפעלו בניו יורק בסצנת הפאנק וממול The Fall ו- Buzzcocks מהאי הבריטי.

לצידו של רמי פורטיס באולפן היו אז חיים רומנו שניגן בגיטרה, בס ובתופים, דויד גרייבס וקובי כהן בגיטרות בס,  נטי ויסמן (מי שקיבל את פורטיס ללהקתו המוקדמת "ברזל מלובן" עימה הופיעו בלילות שישי בתיכוני תל אביב) בגיטרה, פטר ורטהיימר בסקסופון, דודי רוזנטל  בפסנתר וקלידים, טוני בראוור (אז חבר בלהקת זינגלה) בכינור חשמלי, יוסי בוזין על התופים (היה עם פורטיס בלהקות "זבוב" ו"מים חמים")לצד הנגנים הצטרפו שלוש בחורות מאוד צעירות – קורין אלאל, נאווה ברוכין וריקי מנור בקולות רקע.

מילותיהם של רוב שירי האלבום נכתבו בידי חברו של פורטיס, סמי בירנבך, כולם על פי לחנים של פורטיס, למעט " April Fools" השיר היחידי באנגלית באלבום ואשר הושפע ישירות מהמוזיקה של הלהקה הסנסציונית של אלכס הארווי מסקוטלנד, "דבש", "הדור הזה" ו-"אינקובטור"  שנכתבו והולחנו בידי פורטיס במלואם

כאשר האלבום יצא הוא לא זכה בהתעניינות מרובה או הצלחה מסחרית והצליח למכור כמה עשרות בודדות של עותקים, עם השנים והפרסום הרב בעקבות הפרויקטים באירופה עם ברי סחרוף, סמי בירנבך ונטי ויסמן תחת הטייטלים SOB ומינימל קומפקט, האלבום הפך לאבן דרך ברוק הישראלי כאלבום הפאנק הישראלי הראשון.

בימים אלו עובדים רמי פורטיס וחברי להקתו – הבן גיא פורטיס המנגן בגיטרות ושירות, המתופפת אנה רז, הקלידנית דני עבר הדני (בתו של עמוס שניגן עם פורטיס אחרי "פלונטר" במשך תקופה)  ואורי קוטנר (הבן של יואב מהרדיו) על הבס ועל ההפקה המוזיקלית, בחדרי החזרות כדי לשחות נכון בתוך הרפרטואר העצום.

תחילתו של הסבב הצפוי יהיה בתאריך 24 במרץ, פורים, במועדון בארבי נמל יפו (כאן כרטיסים).

הסבב ימשיך ובתאריך 5 באפריל ינחת באולם המופעים של גבעת ברנר (כאן כרטיסים), בתאריך 20 לאפריל בבית המרזח ברמת ישי (כאן כרטיסים) ובתאריך 25 באפריל במועדון גריי במודיעין (כאן כרטיסים).

אולם לא רק הופעות, גם האלבום עצמו יצא לאור במקביל בהוצאה חדשה בעריכה חדשה ובתוספת של חומרים נוספים שטרם ראו אור ממחסן חדרי ההקלטות. אז צפו לויניל כפול…

בינתיים תלמדו בעל פה את המילים בשירים…

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא