כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות
כולל וידאו

עילי בוטנר וילדי החוץ – מופע העשור – ילדים של החיים

מופע העשור של עילי בוטנר וילדי החוץ באמפי שוני – ילדים של החיים, היינו שם

״לאנשים טובים מגיע דברים טובים״. זה משפט אמנם קלישאתי אבל אני מאמין בו, במיוחד עבור אלו שנמצאים מאחורי הקלעים ועובדים קשה עם כל הלב והנשמה כדי לקבל את ההכרה המיוחלת להם.

כך זה לגבי עיליי בוטנר ופרויקט דגל שלו ״ילדי החוץ״ שעשו את הבלתי יאמן! מהרכב שהתחיל לכאורה להיות כמשהו זמני, הפך בעשור האחרון לאחד מהכי אהובים במוזיקה הישראלית ונכנס היישר אל חיק המיינסטרים, וכמו בחוקים של משחקי הקופסא, קהל המעריצים הוא מגיל 9 עד גיל 99.

הדרך שבוטנר עשה עד שהגיע לפסגה, היא לא פחות מסיפור השראה מרתק ומרגש שמלמד אותנו שיש תקווה ושהכל אפשרי בחיים. בוטנר, יליד קיבוץ עין הכרמל, חווה דברים לא פשוטים בילדות כמו גירושי הוריו והחוויה בבית הילדים (כפי שכתב באלבום ״בית״ שיצא ב-2017), ולא רק שהוא מצא את הנחמה במוזיקה בזכות אגדות הרוק שכולנו גדלנו עליהם אלא הצליח להביא יכולת וירטואוזית מטורפת, שלא נעלמה מעינם של האומנים הגדולים במוזיקה הישראלית כמו עידן רייכל, ריקי גל, ריטה, עברי לידר ונינט טייב.

מלבד היותו נגן אולפנים מבוקש, הוא גם היה הגיטריסט המוביל בתוכנית המיתולוגית ״כוכב נולד״ שמשם התפרסמו לא רק נינט, אלא גם אדר גולד ואוהד שרגאי, שניהם בוגרי העונה השמינית. הכישרון והכריזמה המטורפת של שניהם לא נעלמה מבוטנר, ולפני עשור, לקח אותם תחת חסותו, וביחד הם הפכו מאנונימיים לתגלית השנה של רשת ג׳ בסוף שנת 2012 עם להיטים שחרכו את המצעדים אחד אחרי השני. אליהם הצטרף גם המוזיקאי המוכשר תום גפן (ביחד עם גל לוגסי שעזבה את הלהקה) וביחד הם חורשים את הארץ לעשות טוב על הלב ולשכוח מהצרות לכמה שעות.

ואם כבר לעשות טוב על הלב, אין תאריך יותר משמח מאשר 1 באפריל, להתחיל 10 הופעות כפולות בשוני, של מופע שקיעה ומופע ערב. וכיאה למופע עשור, ההפקה הייתה מושקעת ברמה גבוהה עד הפרט הכי קטן, בתאורה, באפקטים ובסאונד.

אמש, הצלם התותח תומר שיינפלד ואנוכי, יצאנו להרפתקה נוספת באמפי שוני והפעם במופע שקיעה. באיחור קל של 5 דקות מהשעה 17:00, עלו הנגנים לתת בווליום עם הסינטיסייזרים התופים והבס. זה היה הפתיח המפוצץ של ״תם ולא נשלם״, להיט הנושא מתוך אלבום הבכורה הסופר מצליח.

לאחר שסיימו את הביצוע, שם השיר תפס משמעות, כאשר הייתה תקלת סאונד קלה ברמקולים העליוניים, בינתיים בדקותיים עד שהתקלה סודרה, עיליי בוטנר זרק רעיונות איך להעביר את הזמן אם זה בשירה בציבור או בסטנד אפ, ואיך שהוא אמר את זה, פתאום הוא קלט מולו את הקומיקאי רועי בר-נתן, שהגיע למופע בזכות הילד שלו שמעריץ את ההרכב. צירוף מקרים משעשע אך כשהכל הסתדר, בוטנר וילדי החוץ עלו לבצע שוב את ״תם ולא נשלם״ במלואו כשהם ביקשו מהקהל שאיך שהם יעלו שוב, כולם יתנו 150% בעידוד. ואכן, כבר בהתחלה, ממופע ישיבה זה הפך למופע עמידה שלא השאיר כמעט אף אחד על הכיסא…גברים נשים וטף.

משם הם רצו ״קדימה והלאה״ ללהיט השני, ליטרלי פשוטו כמשמעו, והשיר המרגש גרם לקהל להניף ידיים מצד לצד ולקבל וייב של ביצוע מדוייק של כל ההרכב עם סאונד מטריף כאילו מקליטים את הדיסק מחדש.

עילי בוטנר וילדי החוץ. צילום תומר שיינפלד
עילי בוטנר וילדי החוץ. צילום תומר שיינפלד

בברכת שבוע טוב, מברך עיליי בוטנר את הקהל לבואם לאירוע המיוחד של חגיגות העשור וסיפר פקינטריה שההופעה הראשונה שלהם הייתה בחיפה במועדון קטן שנמכרו שם 10 כרטיסים ואיפה שהם היום, לא מובן מאליו והודה לקהל היקר שהגיע.

למרות שזה היה מופע שקיעה, המוטיב השמשי עלה מחדש ב״בוקר יעלה״ כשעל הביצוע היה אחראי תום גפן, שריגש את הקהל כשהוא הנגיש כל מילה ומילה במיוחד בסוף הפזמון ״רק עוד קצת אתה תראה…איך בסוף כל לילה בוקר יעלה״.

זה כל הקסם של עיליי בוטנר. הוא ידע לקחת את זמרים כריזמטיים אך רגישים עם לב ענק ולמרות כל מה שעבר, כל שיר שלו מספר על אופטימיות בלתי נגמרת ושכל דבר בחיים, אפשרי! ולכולם, בלי יוצא מהכלל היה את המקום והקול לבטא עצמם.

אחר כך, אדר גולד, שבאה מבית סופר מוזיקלי, קיבלה ירושה ענקית מאמא שרי האגדית, וביצעה ברגש את ״על קצות האצבעות״, שיר מאלבום הסולו של בוטנר ״מילים לחן גיטרות: עילי בוטנר״, שכלל גם שירים נוספים שהוקלטו ביחד עם ההרכב.

תום גפן . צילום תומר שיינפלד
תום גפן . צילום תומר שיינפלד
אדר גולד . צילום תומר שיינפלד
אדר גולד . צילום תומר שיינפלד
עילי בוטנר ואוהד שרגאי . צילום תומר שיינפלד
עילי בוטנר ואוהד שרגאי . צילום תומר שיינפלד

משם, תום גפן לקח את הפיקוד על ההגה ולקח את הקהל ל״אוטובוס אחרון לחיפה״ בו הוא המשיך לגנוב את ההצגה תוך כדי שעיליי בוטנר ממשיך תוך כדי לנסר את הגיטרות. אדר גולד המשיכה לשרוף את הבמה עם ״חבק אותי״ מהאלבום השני ״בית״ שיצא ב-2017 והצטרפו אליה אוהד שרגאי ותום גפן ללהיט של עילי בוטנר ״ימים של קיץ (אני ואת)״ כשבוטנר נותן ברוק כאילו הם אירחו את ״היהודים״, על אחת כמה וכמה סולו גיטרה וירטואוזי 
מטורף ולאחר מכן תום גפן שיחק במשחק דציבלים עם הקהל.

דבר אחד בטוח, עילי בוטנר מצא את הנוסחה המושלמת לשילוב של רוק ופופ עם קולות הרמוניים של זמרים צעירים וכריזמטיים ושירים אופטימיים שנכנסו אל לב הקהל הישראלי, ואמפי שוני הראה שכולם היו, בין אם זה בני ובנות זוג, סבים וסבתות או הורים שלקחו את הילדים, לאחר שאלו התחננו ללכת למופע.

בוטנר אח״כ בירך בברכת ״שבוע טוב״ ורגע לפני שביצע עם ילדי החוץ את השיר החדש ״רק טוב״ שהוציא ההרכב לפני כשבועיים, הוא סיפר על יום הולדת עגום שעבר, בו היה יום סגריר בתל-אביב לבדו בדירה, כשאף אחד לא התקשר, ירד גשם זלעפות, והזמין ממסעדה יהודית לאכול צ׳ולנט כאוכל מנחם לחמם את הלב. ואז ב-11 בלילה, שירי, ידידה שלו, הפתיעה אותו, ביקשה שירד למטה, וראה אותה עם עוגת יום הולדת שאפתה במיוחד בשבילו והוסיפה ״נראה לך שאשכח את היום הולדת שלך?״. זמן קצר לאחר מכן, הם הפכו להיות בני זוג והיום הם נשואים עם 3 ילדים ואמר שיש תקווה. מה שהתחיל ביום הולדת עצוב, הסתיים בנישואים.

וכיאה לרוקיסט שמכבד את עצמו, בוטנר לא יכל לדלג על החלק האנפלאגד של המופע והתחיל עם שיר אותו כתב על התחושות בזמן הסגר הראשון של הקורונה, ושהיה צריך מילים ללחן שעלה לו בראש, הוא התקשר לחברו הטוב, נועם חורב, שתוך זמן קצר הוא הביא לו מילים ללחן שיהפוך ללהיט שהפך את שנת 2020 לקצת יותר אופטימית…עם ״ניפגש בחלומות״.

אחריו, תום גפן ביצע את ״מה שלא הספקתי לומר״ ותוך כדי שהוא מביא את הייחודיות שלו להרכב ומופיע מול ההורים שלו, אפשר להגיד לו מזל טוב על כך שהוא הציע נישואים לבת הזוג שלו לפני שבועיים.

אוהד שרגאי, שרגיל לשרוף את הבמה עם הכריזמה המטורפת שלו הביא את הייחודיות שלו במופע דווקא בבלדה ״היי״ ומשם הוא העביר את הלפיד לאדר גולד כדי שתשרוף את הבמה עם ״היא יודעת (בואי חזרי אליי)״, הלהיט הגדול של בוטנר שכתב עבור נינט לאלבום הבכורה שלה ״יחפה״ ודאגה לכך 
שאם מישהו עוד חשב לשבת עד הסוף, זה כבר לא יקרה עד סוף המופע.

עילי בוטנר וילדי החוץ. צילום תומר שיינפלד
עילי בוטנר וילדי החוץ. צילום תומר שיינפלד
תום גפן ואוהד שרגאי . צילום תומר שיינפלד
תום גפן ואוהד שרגאי . צילום תומר שיינפלד

הם הגבירו את קצב הרוקנרול עם ״רץ אלייך״, עוד מאוסף הלהיטים של האלבום הראשון והוסיף הפתעה לקהל, בשיר שלא בוצע אתמול, עם ״יפה לך שמח״ בקצב ים תיכוני כשאדר גולד מראה שהיא יכולה לשיר הכל. משיר חתונות, עד שיר רוק עם גיטרות שמנסרות את הלילה. והם המשיכו לעשות שמח עם ״בואי נעזוב״, אחד מהלהיטים הראשונים של בוטנר בו שיתף פעולה אז עם רן דנקר שפרצו להם את הקריירה האישית שלהם ביחד וכל אחד לחוד.

עם ״עוד אחד ששר לך״ יש סיפור מעניין. כשעבר לתזמורת של חיל האוויר, הוא הקים ביחד עם מוזיקאים נוספים את להקת ״פאנקנשטיין״, שהיו החלוצים בז׳אנר הדיסקו-פאנק לצד הדורבנים. שתי הלהקות הופיעו בבארבי הישן אחת לשבועיים לסירוגין שכל הרכב בתורו. בשבוע ש״פאנקנשטיין״ לא היו מופיעים, בוטנר היה הולך לראות את ״הדורבנים״ ונדהם מכמות הכישרון והוירטואוזיות של גיא מזיג, בתור גיטריסט, זמר ומוזיקאי וקיווה שדרכיהם יפגשו מתישהו. כשהוא עשה את הסקיצה לשיר ושלח לגיא מזיג, המעגל ביניהם נסגר אך מי שהשלים אותו היה אוהד שרגאי וגם הפעם ידע לעשות שואו כמו שהכרנו אותו בכוכב נולד.

ברוך השם, כמות הלהיטים של בוטנר פשוט לא נגמרת ומשם תום גפן נכנס למקום של אביב אלוש עם ״הכי קרוב אלייך״ ולקינוח, קיבלנו סריה של הלהיטים הגדולים של בוטנר. זה התחיל עם ביצוע סוחף ללהיט הפריצה של ילדי החוץ ״תיתן לי יד״, שאפילו התעלה על המקור וכך זה היה עם ״מכתב לאחי״, השיר האופטימי והמרגש שכתב בוטנר עבור אחיו, שכבר הפך לא רק ללהיט נצחי, אלא לסוג של המנון שני, בעיבוד שמשלב את הרוק עם הים תיכוני. ‎

בוטנר מראה את הוירטואוזיות שלו גם בזה שהוא יודע לעבור בין סגנונות, ובמקום הגיטרת גיבסון, הוא הביא לא פחות מגיטרת באנג׳ו, וכשהוא ניגן ואדר גולד ביצעה את ״נעים עכשיו״ זה היה נשמע כאילו הם ביקרו לאחרונה בפסטיבל מוזיקת קאנטרי בנאשוויל.

היה כמובן את הרגע בו הם הודו לקהל, כאילו סיימו את המופע אבל רק בוטנר עלה לבמה, כשהוא עם גיטרה אקוסטית וביצע ברגש את ״שווים״, עוד אחד מלהיטי הפריצה שלו ביחד עם רן דנקר, ואל הבלדה הצטרף הקהל בכל מילה ומילה.

כשהוא שם לב שעכשיו זה רגע של שירה בציבור, הוא ניגן את ״ההר הירוק״ שאל הקהל, הצטרפו בקול גרון ״ילדי החוץ״ ולאחר מכן, המשיך עם הערימה של החבר׳ה בשיר ״על הדבש ועל העוקץ״. אבל כדי לתת אקורד סיום כמו שצריך, בוטנר חזר אל הגיבסון הודה לקהל ולצוות ההפקה בניצוחה של רונית ארבל ולעיבוד המוזיקלי של בן שופן שנתן את התחושה של אולפן הקלטות על הבמה ומשם אוהד שרגאי סחף ביחד עם האח והאחות שלו מ״ילדי החוץ״ לבצע את ״אני אש״, שהיה שווה לחכות עד הסוף כי לקראת אקורד הסיום, עברו למוזיקה אלקטרונית סוחפת ברגע זיקוקים
שהדגישו את הכותרת של השיר והקהל רקד עד לרגע האחרון בו נפרדו לשלום, כדי לנוח ולהתכונן אח״כ למופע הבא שעלה 90 דקות לאחר מכן.

לסיום, כל אלו שרכשו כרטיס, קיבלו תמורה עד השקל האחרון, עם כל הלהיטים הגדולים שבוטנר כתב והלחין וביחד עם ילדי החוץ, הצליחו להגיע ללב של כל אחת ואחד מאיתנו מכל הגילאים, להביא לנו מסר אופטימי ולהרגיש צעירים נצחיים, כי כולנו…ילדים של החיים.

רגעים מהמופע

אלי ואן רוק

אלי ואן רוק, נולד בשנת 1981, בתקופה שבה ז'אנר הרוק הפך להיות כחלק מהמיינסטרים. כפעוט הוא לא היה הולך לישון, אלא אם ההורים היו שמים ברדיו קונצרטים ברקע. בהמשך, נחשף יותר למוזיקה דרך התוכניות של הערוץ הראשון והקליפים המיתולוגיים של פיל קולינס ולהקת יס. ההתגלות לז'אנר הרוק הייתה בגיל 17 ומאז הוא חוקר אומנים ולהקות דרך אלבומים, כתבות, סרטים דוקומנטריים והיה כותב למגירה. באמצע שנות האלפיים נדבק בו חיידק ההופעות החיות, כשהסקורפיונס ופיל קולינס הופיעו לראשונה בישראל ומאז הוא הקפיד להיות נוכח בהופעות רוק של האומנים והלהקות שגדל עליהם, בארץ ובחו"ל ולכתוב על כך. ביום יום הוא הייטקיסט אך משנת 2015 הוא הפך גם לעורך ושדר רדיו. מ-2017 הוא מגיש בתחנת הרדיו "זה רוק" את התוכנית "המופע של ואן רוק", לצד פעילותו ככתב מוזיקה בבלוג.

תומר שיינפלד

תומר שיינפלד יליד 1966 נולד עם נכות שמחייבת אותו להשתמש בכסא גלגלים אוהב מוזיקה מאז ילדות ,הולך להופעות עוד מנעוריו כאשר היה צריך "לסחוב" את אבא שלו להופעות כי לא היה עצמאי, חיידק הצילום נדבק בו ב- 15 השנים האחרונות ומאז הוא משלב את שני הדברים שהוא אוהב לעשות - צילום והאזנה למוזיקה - הופעות חיות במיוחד, מצלם עבור הבלוג של יובל אראל מעל שנה. או כמו שתומר אומר כדאי להרגיש חי צריך איזה 2,3 הופעות בשבוע . הכינוי של תומר הוא The Rolling Photographer

לקריאה נוספת

תגובה אחת

  1. היי, יש לך את הרשימת שירים במקרה? אני מגיע להופעה מחר וברביעי

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא