כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

מאיה בלזיצמן ומתן אפרת – שעונים

הגרסה של מאיה ומתן לאלבום הסולו הראשון של שלום חנוך "אדם בתוך עצמו" משנת 1977. האלבום החדש – "שעונים" מביא את הפרשנות של הזוג המוזיקלי לחוויה ההיא בתבלינים שלהם, האזנה.

בשנת 1977 השיק המוזיקאי שלום חנוך את אלבום הבכורה שלו כאמן יוצר ומבצע, "אדם בתוך עצמו" אשר כלל שבעה שירים פרי עטו ולחנו של חנוך למעט השיר הפותח "שביתה" שנכתב בידי מאיר אריאל והשיר החותם את האלבום "בואי לרקוד" אשר נכתב במשותף בידי מאיר אריאל, דורי בן זאב, יענקל'ה רוטבליט וחנוך עצמו. התוגה האופפת את שירי האלבום נבעה הן ממצבו האישי לאחר גירושיו מאשתו הראשונה ליהי עפרון והן מאי הצלחתו לנסוק בקריירה בינלאומית בבריטניה כפי שקיווה באותם ימים. האלבום עצמו הפך לאחת מהיצירות המשובחות של שלום חנוך ושיריו מהווים עד היום חלק מהפסיפס המוזיקלי הישראלי כמו גם חלק מהרפרטואר הקבוע שלו בהופעות,

כעת, 44 שנים לאחר צאת האלבום, החליטו הצ'לנית והיוצרת מאיה בלזיצמן עם המתופף מתן אפרת להביא את הפרשנות שלהם לאלבום ושיריו. אל השניים מצטרפים להקלטת השירים מחדש נגנים נוספים – רון בונקר, יונתן בלומנפלד בגיטרות חשמליות, גם תמר אייזנמן מצטרפת בגיטרה ושירה, לונא אבו נאסר בגיטרה אקוסטית ושירה, איתמר גרוס בקלידים, מתן לוי בחצוצרה, אריאל לייקין בטרומבון, נעם רותם בשירה, מקהלת רקע עם גאיה יונה, יוליה גרניץ, ליאור סולץ, יובל עובד ומאיה עצמה.

מאיה ומתן החליטו לקרוא לאלבום החדש דווקא על שם השיר "שעונים". הנוכחות המוזיקלית של הצמד עושה לאלבום שינוי מטמורפוזי והוא מאומץ באופן מושלם אל הסגנון המוכר של מאיה בלזיצמן ומכאן מקבל פרשנות שונה, בת ימינו ומינורית יותר.

כך מאיה עם יציאתו של האלבום – "היום יצא אלבום המחווה שהפקנו לאלבום המופת – אדם בתוך עצמו של שלום חנוך שיצא בדיוק היום לפני 44 שנים! לפני מספר חודשים התקשר אלינו המפיק המיתולוגי חיים שמש ואמר שהוא עושה פרוייקט חדש, בו הוא לוקח שלושה אלבומי מופת ועושה להם רימייק, מחווה. הרעיון של חיים היה להנגיש את המוזיקה המופלאה הזאת לקהל צעיר, אולי כזה שלא היה שם כשהאלבומים ראו אור לראשונה, וכך לגרום למאזינים להתחבר למוזיקה מחדש ולחזור לקלאסיקות המופלאות האלו, מזווית קצת אחרת. כשהוא פנה אלינו בעניין אדם בתוך עצמו, קודם כל הגיע הפחד. איך אנחנו נוכל לקחת אלבום מופת כזה ולהביא בשורה אחרת ומעניינת מתוך השירים האדירים האלו? המחשבה על האלבום נכנסה אלינו הביתה לשיחות הסלון, לחלומות, למחשבות ולהאזנה בלתי פוסקת למקור.

יום אחד, בעודנו נוסעים באוטו, הקשבנו לאלבום כולו בפעם המי יודע כמה ואז לרגע, הסתכלתי על המילים של האלבום (מתן נהג..) וקראתי אותן תוך כדי הקשבה. ואז נפל לנו האסימון. שלום חנוך כתב מילים כל כך מדויקות, שבמידה מופלאה וקסומה היו יכולות להכתב היום, ממש בתקופה שאנחנו חיים בה. לקרוא אותן ולא להאמין שהן נכתבו לפני יותר מ 40 שנה. בכל שיר מצאנו רגעים מהמציאות הקיימת. ומאותו הרגע, עלינו על דרך המלך. למזלנו הצטרפו לחגיגה אמנים שאהובים עלינו במיוחד – לונא אבו נסאר, תמר אייזנמן, נעם רותם, יונתן בלומנפלד, יחד עם מקהלת השעונים – חבורה של זמרים – יוצרים צעירים מפרוייקט סינטיסייזר. כל אחד מהאמנים המופלאים האלה הביא את עצמו ליצירה ואנחנו עטפנו אותה בסאונד משלנו, בעיבודים ובתזמורים משותפים. הנה התוצאה לפניכם – מקווים שתהנו!

תודה לחיים שמש על ההזדמנות והליווי הצמוד, תודה לכל משתתפי האלבום! תודה לדניאל אנגליסטר על המיקסים המופלאים ולערן אלפרן על המאסטרינג הנהדר. תודה לאלון אבוטבול על ציור הקאבר! תודה לאיתמר גרוס ולרון בונקר על הנגינה היפהפייה! תודה לשלום חנוך וללהקה המקורית על שעות של השראה. ותודה למתן שותפי ואהובי על שיתוף הפעולה האחר, המפרה, המשמח והמרגש גם הפעם."

גם למפיק האמנותי חיים שמש, העומד מאחורי הסדרה "אז.עכשיו" שבמסגרתה יוצא האלבום החדש, השני לאחר הגרסה של רע מוכיח לאלבום הבכורה המיתולוגי של אהוד בנאי והפליטים, יש כמה מילים לומר עם יציאת האלבום החדש של מאיה ומתן – "הופה… היום יום חג כי אלבום שני מתוך סדרת אז.עכשיו יוצא לאוויר העולם. גרסת מאיה בלזיצמן ומן אפרת הגיבורים והמופלאים ,לאלבום המיתולוגי של שלום חנוך – "אדם בתוך עצמו" אשר ראה אור בדיוק היום לפני 44 שנים. בטייק הזה, השתדלנו להביא פרשנות חדשה, מלאת מוזיקה מנוגנת ומשובחת, נגנים מהמוכשרים שיש ומבצעות ומבצעים עם הקולות הכי ייחודיים ובעלי אמירה. לא יאמן כמה האלבום הזה רלוונטי גם היום, 44 שנה אחרי. יש מלא תודות והן יאמרו בסוף הפרויקט. ממש הרבה א.נשים טובים/ות שעובדים/ות ממש קשה כדי שהפרויקט הזה ייצא בחדווה לאוויר העולם. רק קרדיט אחד קטן ומפתיע לעת עתה, ציור העטיפה ,לא תאמינו, צוייר על ידי אלון אבוטבול האחד והיחיד. בהמשך נתפלסף גם על הבחירה בשם "שעונים" וההקשר לציור. זהו. והרי הוא לפניכםן . פיס אנד לאב ומקווה שתהנו."

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא