פס קול שבועי
כולל וידאו

משינה – אנה 2020

חגיגות 35 שנים לאלבום הבכורה של להקת משינה נפתחות עם גרסה עכשווית לשיר "אנה", צפו.

להקת משינה פותחת את חגיגות 35 שנה לאלבום הראשון שלה עם גרסה מחודשת לשיר "אנה". באופן רשמי הכל החל בשנת 1983, כאשר יובל בנאי ושלומי ברכה החלו את  דרכם בשדות המוזיקה, שנתיים לאחר מכן, 1985, הם משיקים את אלבום הבכורה של משינה הנושא את שם הלהקה וכולל עשרה שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל ברוק הישראלי.

משינה, אלבום הבכורה. מתוך האוסף האישי. יובל אראל
משינה, אלבום הבכורה. מתוך האוסף האישי. יובל אראל

אלבום הבכורה של משינה שינה את האווירה ותרבות המוזיקה בישראל, את השירים הראשונים שנכנסו לאלבום יובל ושלומי יצרו עוד בתקופת שירותם הצבאי, שירים בעברית עם הרבה השפעות מסגנונות מוזיקה שהיו פופולאריים באותה עת בבריטניה  כסקא ופאנק. חצי שנה לפני יציאתו של אלבום הבכורה השיקו חברי משינה את השיר הראשון שלהם על גבי תקליטון שדרים –"אופטיקאי  מדופלם", אחריו יצאו "רכבת לילה לקהיר ו"כי לא בא לה".

פרסומת

כאמור בנובמבר 1985 יצא אלבום הבכורה שנקרא פשוט על שם הלהקה – "משינה" והוביל להצלחה אדירה ולפריצת הלהקה לתודעה הרחבה, האלבום שנחשב לאחד האלבומים החשובים במוזיקה הישראלית זכה למעמד אלבום פלטינה ובחצי השנה הראשונה היע לשיא מכירות של 40 אלף עותקים, בהמשך הוא נמכר ב – 65 אלף עותקים, כמויות אדירות לאותם זמנים.

השירים שכבר צעדו במצעדי ההשמעות של אותם ימים נכתבו ברובם בידי שלומי ברכה, בחלקם גם שאר חברי ההרכב נטלו חלק ביצירה. את תצלום עטיפת האלבום ובו ככבו ארבעה קופים צילם ברי פרידלנדר על העיצוב הגרפי אחראי אמי רובינגר.

כיום, 35 שנים אחרי יוצאת לאור הגרסה החדש של השיר "אנה", היא נוצרה מערוצי ההקלטה המקוריים של השיר, וזכתה למיקס חדש בידיו של טל מטמור, שהפיק ומיקסס את אלבומה האחרון של הלהקה "מתים שרים הולכים".

פרסומת

השיר "אנה" נכתב על ידי השחקנית אורלי זילברשץ, חברתו דאז של יובל, ולימים אשתו הראשונה. "אנה" הוא השיר היחיד באלבום שלא הולחן על ידי שלומי ברכה, אלא על ידי יובל בנאי ואיגי דיין. ואכן, אפשר למצוא בלחן את הניצנים הראשונים של הקו המלודי שאפיין בהמשך את הלחנים שכתב בנאי לבלדות האחרות של הלהקה.

"למה כולם את אנה עוזבים?

למה לאנה כולם נעלמים?

אנה לא, לא מציאותית."

כמו שירים רבים של משינה, יש ב"אנה" שכבות שונות של משמעות. מאז ומעולם עורר השיר סקרנות ופרשנויות לגבי זהותה של אנה, והמשמעויות הנסתרות של השיר. בזמנו רווחה השמועה כי אורלי כתבה את השיר על השחקנית ענת עצמון שהייתה חברה טובה שלה בזמן שהשיר נכתב, ושבעקבות השיר הן הפסיקו להיות חברות. לימים, השמועה הוכחשה, וזילברשץ טענה שכתבה את השיר על עצמה. אך בספרו על המוזיקה הישראלית כתב שמואל טסלר כי השיר "אנה" מדבר על מלחמת לבנון. מבקר הפזמונים חיים מזר כתב, "אנה חשבה שמותר לה לבחור, להיות ציפור דרור העפה לכל מקום בלי שיהיה לה קן לחזור אליו והתוצאה, החמצה גדולה. לבסוף היא הבינה מה התרחש ונבהלה. התבהר לה מה החמיצה. הפוטנציאל המבטיח שלה לא קרם עור וגידים. אם רוצים אפשר גם לפרש את שמה כשאלה-לאן. שם שיש בו רמז לעתיד עם הרבה סימני שאלה." ואחרים הצביעו על כך שבאלבום הראשון של הביטלס מופיע קאבר לשיר “אנה” של ארתור אלכסנדר, כפתח נוסף להבנת השיר שמעולם לא יצא כסינגל ובכל זאת זכה להצלחה ענקית בתחנות הרדיו ובהופעות.

גם עטיפת האלבום המקורי- אותו דימוי של ארבעה קופים לבושים באדום זוכה בעיצוב מחדש של המעצבת הגרפית יעל יעקובי, שאף היא עבדה עם הלהקה על אלבומה הקודם.

משינה אנה 35 שנה צילום מקורי ברי פרידלנדר
משינה אנה 35 שנה צילום מקורי ברי פרידלנדר

הגרסה החדשה של "אנה" מלווה בקליפ שבוים על ידי BASIC WITCHES. הקליפ, בכיכובה של אריאן פינדל, מתמקד בדמות נשית שספק מקשיבה ל"אנה" ברדיו ספק שרה אותו לעצמה בזמן שהיא רוקדת לבדה בחדר שינה ריק. דמותה יוצאת הדופן של השחקנית-רקדנית מעביר גם את התחושה שהיא בעצמה סוג של אנה, לא, לא מציאותית. הקליפ הופק תחת תקנות הבידוד החברתי, ותחושת הניתוק וההזייה המאפיינות את התקופה ניכרת בו היטב.

כך יובל בנאי על הגרסה החדשה לשיר –  "בשבילי כמוזיקאי זו חוויה מדהימה. לפתוח ערוצים שהוקלטו בצורה אנלוגית על סרט של 2 אינטש, דבר שלא קיים היום יותר, לשמוע את הנגינה שלך מלפני 35 שנה ולהגיש אותה מחדש עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש היום, זה כמו למצוא זהב ויהלומים שהיו חבויים במכרה."

חגיגות אלבום הבכורה של משינה, שכלל חלק מהשירים הגדולים ביותר של הלהקה, כמו "רכבת לילה לקהיר", "אופטיקאי מדופלם", ו"עתיד מתוק", והוכתר כאחד האלבומים האהובים והחשובים בעולם המוזיקה הישראלי ימשיכו אחרי הפסקת הקורונה.

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

תגובה אחת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: