כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעותפסטיבל הפסנתר 2019פסטיבלים ואירועים מיוחדים
כולל וידאו

ג'אז והפסנתר – יוני רכטר והאורקסטרה בהופעה

במסגרת פסטיבל הפסנתר נפגשו על במה אחת המוזיקאי והמלחין הותיק יוני רכטר עם האורקסטרה – תזמורת הג'אז הישראלית לערב מלא ביצירות של יוני רכטר בעיבודים חדשים של חברי התזמורת

את יוני רכטר כולנו מכירים, אם זה בעקבות שירי הכבש השישה עשר או בטקסי בית הספר עם דמעות של מלאכים ואם זה דרך כוורת, גידי גוב וכמובן שיתוף הפעולה הארוך עם אריק איינשטיין, הלחנים של יוני רכטר מלווים כבר חמישה עשורים את פסקול המוזיקה הישראלית עם קלאסיקות נצחיות כמו "עטור מצחך", "העיקר זה הרומנטיקה", "אדון שוקו" ורבים רבים אחרים.

האורקסטרה – תזמורת הג'אז הישראלית בניהול המוזיקלי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי כבר פועלת כ-16 שנים בסטייל תזמורות הביג בנד הקלאסיות בעדכון מודרני, 13 חברים, 5 אלבומים ולא מעט שיתופי פעולה עם טובי המוזיקאים בארץ כגון חוה אלברשטיין, חנן בן ארי, שלומי שבן ושלום חנוך. במסגרת פסטיבל הפסנתר פנו חברי התזמורת ליוני רכטר בהצעה לערב משותף, השירים של יוני בעיבודים מיוחדים בסטייל האורקסטרה. הרי בסוף פסטיבל הפסנתר נועד בדיוק לאירועים כאלו.

יוני רכטר והאורקסטרה. צילום: תומר גילת
יוני רכטר והאורקסטרה. צילום: תומר גילת

שתי הופעות תוכננו, הראשונה כאירוע פתיחת הפסטיבל בערב יום שלישי והשנייה בצהרי השישי, כצפוי, כל הכרטיסים לשתי ההופעות נמכרו חודשים לפני כן אבל בבוקרו של יום שלישי עם הפעולה הליליית בעזה והאזעקות ברחבי גוש דן, הודיעו פיקוד העורף על איסור התקהלויות המוניות והמופע הראשון באותו הערב נדחה, הגענו במקום זה בשישי בצהריים למופע שהפך להיות הבכורה.

את ההופעה פתחנו עם האורקסטרה ובמחרוזת קצרה של שירי יוני רכטר שלא נכנסו באופן מלא למופע, דמעות של מלאכים, שיר נבואה קוסמי עליז, אם יוולד לי ילד ואחרים, כמה צלילים מכל אחד ויוני רכטר מצטרף לתזמורת על הבמה עם השיר מאלבום הסולו הראשון של רכטר "וזה כל מה שיש" ובשנייה אחת קפצנו ארבעים שנה אחורה לסוף שנות השבעים ולישראל נאיבית ופשוטה יותר. הביצוע הצנוע של רכטר באלבום שמר על כבודו גם על הבמה כאשר חברי האורקסטרה מלווים את רכטר באווירת מועדון ג'אז לילי

הקטע הבא אף הוא נלקח מאותו אלבום סולו הראשון של רכטר, למעשה זה הקטע שפתח את האלבום "יום יפה" ואם מקודם היינו באווירת הפאב המעושן עכשיו אנחנו עם השמש של הבוקר וכמו בשיר הקודם גם הפעם אנחנו עם עיבוד שמצד אחד נאמן למקור ומצד שני מעשיר אותו בקטעי ג'אז מהוקצעים ומדויקים וסולו חצוצרה מרשים של ארתור קרסנובייב, חבר האורקסטרה.

את המופע הפיקו מוזיקלית רון אלמוג ויאיר סלוצקי חברי האורקסטרה כאשר הם ושותפיהם להרכב בחרו ועיבדו מוזיקלית את השירים, מרבית מהפלייליסט לאותו הערב נבחר מהקריירה המוקדמת של יוני רכטר עד לתחילת שנות השמונים, זאת שגם סוכמה בספר התווים הראשון שלו –"מנגינות" (הידוע יותר כ-"הספר החום"), בין היתר שמענו עיבודים ל"שיר אהבה סטנדרטי" (אריק איינשטין במקור), "כמו ים" מתוך הכבש השישה עשר, "שיר התעוררות" וגם עיבוד מיוחד לשיר האהבה האלמותי והאהוב "שוב היא כאן", כאן בניגוד לשירים אחרים מעבד השיר בחר לנוע מגירסת המקור ולדעתי גרע ממנה על אף איכות העיבוד (קשה לי עם שחיטת פרות קדושות).

בשנים האחרונות מלווה את יוני רכטר המוזיקאי והזמר איתי פרל וגם הערב הוזמן איתי כתוספת ווקלית ליוני ועם שני שירים שהולחנו במקור לגידי גוב– "כבו האורות" ו-"בלעדייך" וגם בדואט עם רכטר ב"עטור מצחך" בתפקיד יהודית רביץ ועם יאיר סלוצקי על הטרומבון בגירסת טריו מופשטת תזמורת אך מלאה לא פחות.

מתקרבים לקראת סיום עם שני הדרנים – הראשון, "ערב עירוני" שהולחן ליוסי בנאי למילים של אלתרמן מבוצע הערב בידי איתי פרל ואחריו כדי לחזור באמת למקורות הג'אז אנחנו עם קטע של ריי צ'ארלס – Mess around ועם הזדמנות לחברי האורקסטרה וליוני רכטר לתת ג'אז סווינגי משוחרר.

שעה וחצי שעברה ביעף עם עיבודים מצוינים ליצירות הקלאסיות של רכטר שמצד אחד שמרו על הניחוח של הביצוע המקורי ומצד שני לא פחדו לקחת את השירים אל מחוז הג'אז ביג בנדי שנשמעו כחיבור טבעי ללחנים של רכטר.

ועכשיו נשאלת השאלה, יהיה חלק ב'? כי כבר יש לי כמה בקשות.

יוני רכטר שירה ופסנתר ■ איתי פרל זמר אורח ■ יאיר סלוצקי, ירון אוזנה, אבי ליבוביץ טרומבונים ■ ארתור קרסנובייב, יובל פלג חצוצרות ■ אלון פרבר, טל ורון, יהונתן כהן, יובל טבצ'ניק סקסופונים ■ ניצן בר גיטרה ■ איתמר גרוס קלידים ■ מיקי ורשאי בס וקונטרבס ■ רון אלמוג תופים ■ ניהול אמנותי רון אלמוג ויאיר סלוצקי

תומר גילת

יליד רחובות שעבר לרמת גן , עורך מוזיקלי ו-DJ בעבר אמן, מעצב ומנהל קראיטיב בהווה. צלם מוזיקה, כתב ומנהל מגזינים דיגיטליים.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא