כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

הרייב של שטובי

מופע השקת האלבום "Shtuby Band Experience" של המוזיקאי יובל "Shtuby" טל, שלישי, 19.07.2016, מועדון בארבי. נכח, תיעד ומדווח – יובל אראל. וידאו – אדוה אראל.

שטובי בבארבי. צילום: יובל אראל
שטובי בבארבי. צילום: יובל אראל

לטעמי זו הייתה טעות, טעות של מיקום, ולא, אין לי מילה רעה אחת על מועדון בארבי, נהפוך הוא, אך כאשר אתה מתכנן להרים מסיבת רייב לפי כל הכללים (למרות שכללים נועדו להפרה…) אתה לא יכול לקבץ כמה מאות צעירים אל תוך מועדון רוק ולתת להם בראש, אם זה היה אפשרי הייתי ממליץ על הגן הסמוך, ממש למרגלות אצטדיון בלומפילד, למרות שזה לבטח היה מצריך אישורים ובירוקרטיה ממסדית.

אקוסטי על אלקטרוני, בנד אקספיריינס. צילום: יובל אראל
אקוסטי על אלקטרוני, בנד אקספיריינס. צילום: יובל אראל

האלבום החדש של שטובי הוא מעין מזיגה מוסיקלית בה מבקש יובל טל לבצע ניסיונות בעיבוד, תזמור והפקה באמצעות כלי נגינה אקוסטיים לצד חוכמת המחשב והאלקטרוניקה ביחד, כאשר חלק מהיצירות הכלולות באלבום בן עשרת הקטעים הינן במוצהר עיבוד לחומרים המגיעים מעולם הג'אז מחד, לדוגמה הטראק העונה לשם "pinkin" המבוסס על יצירת הג'אז של אבישי כהן "Pinzin Kinzin" או הטראק "It's Saturday" המתבסס על יצירתה של להקת האוונגרד "King Missle" משנת 1992 שהייתה למעשה הליווי המוסיקלי המאולתר לטקסטים בנוסח הספוקן וורדס של ג'ון הול, מייסד ההרכב. כמו כן שיבץ יובל באלבום כמה קטעים שכבר יצאו באלבומו הראשון שיצא בתחילת החורף האחרון "Vivid Reality", הפעם בעיבוד שונה מעט. ייחודו של יובל טל, אקא שטובי היא היותו מולטי פלייר על שלל כלי נגינה החל מהטרמין המופלא המפיק צלילים באמצעות השראה חשמלית עובר לקלרינט, אבוב, מנדולינה וכלה בסמפלר ומחשב והיכולות לגבש את כלל כלי הנגינה לכדי יצירה אחת מורכבת שהמוטיב המרכזי בה הוא הקצב, מקצבים סוחפים ומרקידים שאינם מותירים הרבה ברירות למאזין אלא לקום ולהזיז את איבריו.

אורחת, קמילה. צילום: יובל אראל
אורחת, קמילה. צילום: יובל אראל

 אמש חגג שטובי את השקת האלבום החדש במופע חגיגי שהתקיים במועדון בארבי אשר היה עמוס בקהל, צעיר במיוחד, שבא לחוות את מסיבתה ריקודים של שטובי, הקהל היה מאורגן מראש עם תלבושות, אביזרים וצבעים, במיוחד הצבע האדום ששלט בכל, כמסמל את ההזדהות נוסח אוהדי כדורגל מסויימים עם חליפת הגוף הדי "קונדומית" בה עוטה עצמו שטובי לפני עלייתו לבמה. את שטובי כמוסיקאי פגשתי לראשונה על אותה במה לפני יותר משנה עת הושק אלבומה של הזמרת קמילה, שטובי היה אחד מנגני ההרכב, הוא, הטרמין, המחשב והסמפלר נתנו את הצבע האלקטרוני למקצבים האזרים שקמילה יוצקת לשירתה, אמש היא התארחה מעל הבמה בביצוע לאחת הרצועות מהאלבום החדש. 

שטובי, מסיבת רייב בבארבי. צילום: יובל אראל
שטובי, מסיבת רייב בבארבי. צילום: יובל אראל

 הבמה, מעורפלת במסכי מכונת העשן ותאורה ממוקדת הצובעת את החלל באדום, כחול ואפרוריות, היוותה כר אירוח לכמה דמויות מוזרות, ביניהן תקליטן המסתתר מאחורי תחפושת של גיבור אנימה יפני, זמר אחד המתמחה בצרחות וצעקות כשהוא מיטיב לנצל את האווירה הממוסכת כדי למנף את ריאותיו כצרחן בכיר, רקדנית אתנית שעלתה בתחילה בתלבושת הרקומה בעשרות מנורות לד קטנות ונוצצות עם כנפי פרפר אדירות, מביאה את אווירת הרייב האמיתית לחלל המועדון, חלילנית אחת שהוכיחה כי ג'אז לא חייב להיות מושפע ממקצבי טראנס מקפיצים ועסקה בנגינה מרחפת כאילו ואין כאן איזה הרקדה אדירה אלא חווית שפונגל כלשהיא.

שמעתי ששטובי כבר הספיק להופיע עם התצוגה הזו בסין, אני מנסה לשוות בדמיוני את מראה הסינים המקפצים לצלילי הטרמין והתופים, סרט סרט…

הקיצר, אם חשבתם ששטובי הוא סוג של גרסה או תת ז'אנר בהווית הג'אז החופשי נוסח טטרן, אז לא, אצל שטובי הג'אז רק מהווה תירוץ להביא חפירות אדמה חזקות תוך כדי הנפת ידיים, מה שניקרא בעברית צחה מסיבת רייב…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

אלבומים

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא