כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

יונתן טל משיק אלבום בכורה

כן, יונתן טל משיק אלבום בכורה, העבודה עליו החלה בשנת 2007 בניו יורק עם אסף ספקטור והסתיימה לאחרונה בישראל עם ארז רוסו (ג'ירפות) ויעקב גלעד כיועץ אמנותי. על עריכת הטקסטים והפקת השירה הופקדה צרויה להב, גם סולן להקת "crush test dummies" בראד רוברטס מתארח באחד משירי האלבום – "ראש מעל המים", סקירה, הזמנה להאזין לאלבום  ולרשום תאריך מופע השקה מתוכנן – יובל אראל.

יונתן טל, צילום מעמוד הפייסבוק הרשמי
יונתן טל, צילום מעמוד הפייסבוק הרשמי

 המוסיקאי יונתן טל חי ונושם מוסיקה מאז שהוא זוכר את עצמו. מגיל צעיר מנגן בכלים רבים כגון: גיטרה, גיטרה בס, תופים, פסנתר ועוד.  את דרכו המקצועית החל בתור בסיסט וניגן בהפקות שונות, כאשר רק בשלב מאוחר יחסית החליט לעבור לפרונט כסינגר-סונגרייטר ולגיטרה אקוסטית  ככלי מוביל, אז החל להופיע בתל אביב.

בקיץ 2003 הכין דמו באנגלית והחליט לנסוע לניו יורק לנסות את מזלו. במהלך 4 השנים בהן התגורר בעיר הוא הקליט אלבום באנגלית בהפקת מייק דיוויס שעבד בין השאר גם עם נורה ג'ונס.

השהות בניו יורק הייתה רצופה במפגשים מקריים, קשרים וחיבורים עם מוסיקאים מהשורה הראשונה, ביניהם בראד רוברטס (crush test dummies), גרהאם נאש (Crosby, stills, nash & young), טריי אנסטסיו ((phish וריצ'י הייבנס שעיצבו וחידדו את סגנונו המוסיקלי של טל. הוא החל לעבוד עם בראד רוברטס על אלבום, וכשזה היה בשלבי סיום שמע רוברטס בפעם הראשונה את טל שר בעברית ונשבה בתשוקה, בהגשה ובלהט שבאו לידי ביטוי בעברית ושכנע את טל שזהו ייעודו ועליו להיכנס לאולפן ולעבוד על אלבום בעברית.

בשנת 2007 הקליט את אלבום הבכורה שלו בהפקה משותפת עם אסף ספקטור בוויליאמסברג, ניו יורק. כאשר חזר לארץ עם האלבום הרגיש שמשהו באלבום חסר, והחיפוש הוביל אותו ליעקב גלעד שהפך ליועץ האומנותי של האלבום שגם חתום על החיבור של טל עם צרויה להב שאמונה על עריכת הטקסטים והפקת השירה באלבום.

יונתן טל, אלבום בכורה, צילום: תמר טל
יונתן טל, אלבום בכורה, צילום: תמר טל

יונתן הספיק לעורר עניין בקרב המאזינים עם שחרורם אט אט של חמישה סינגלים מהאלבום – "המקום", שיר עדין העוסק בתהייה על שייכות, על חופש מדאגות, על אמונה באנשים.  "ניו יורק" – שיר געגועים במקצב המתאר מסע בדרכים לעיר שבה התגורר מספר שנים. "נחש אספלט" – שיר אותו כתבה צרויה להב ללחן של יונתן טל העוסק בבדידות, בהתנהלות ללא תמיכה, מעין תהיה על בטחון עצמי וחיברות. "האידיאל והתבוסה", שיר אותו כתב יונתן לזכרו של דודו, יוני וודק ז"ל אשר נפל במלחמת הכיפורים ברמת הגולן. יונתן, אשר קרוי על שם דודו, חיכה כל חייו לכתוב את המכתב לדוד שלא הכיר, אך ההתמודדות עם הנושא היתה לא קלה עבורו. כשהחל לעבוד עם יעקב גלעד ששימש כיועץ האומנותי של האלבום – הדרך לשיר נסללה. הסינגל האחרון, "מכבה שריפות", הושק ממש לאחרונה לקראת הוצאת האלבום המלא, זהו שיר המהווה לדידי מעין אלגוריה על המדינה בה אנו חיים, אפשר פשוט לקחת את התמליל ולחפש את ארצנו הקטנטונת ולבטיה בהתנהלות היומיומית.

הטו אוזן לשירי האלבום, ניתן לרכוש עותק דיגיטלי באופן מקוון.

כאשר האזנתי הבוקר לאלבום נתפסה אוזני לשיר נוסף מעבר לסינגלים שכבר הכרתי, זהו "כלבי השמירה", שיר העוסק בביקורת נוקבת על המציאות העגומה בה אנו חיים, יתכן והעובדה שעסקתי בתחום עד לא מזמן חיברה אותי לשיר, אבל אני סבור שכיום, כאשר העיניים והאוזניים קולטות את האלימות והאסונות הרודפים אחד אחר השני בלי הפסק זהו שיר אקטואלי, רלוונטי ובדיוק במקום.

כלבי השמירה נרדמו כאן מזמן כי חם ונעים במלונה | עם יד על הלב כשהפחד גובר הם לא נובחים מול פני הסכנה | איך בלילה שקט על ספסל מול הים רצחו בטיילת אדם | שיקום השופט שידחה עסקת טיעון ויגזור מאסר עולם

"כלבי השמירה כבר לא מרתיעים" מפרש כתב לענייני פלילים | כי כשהכרישים מצליפים בזנב הנסחפים טובעים בגלים | ובצהרי היום בבית קפה הם הורידו אחד בטעות | חשבו שהוא דומה לזה שבגד אז טוב בעד ארצנו למות

 אין מי שעושה סדר בבלגאן | אין את מי להאשים שאין דין ואין דיין

 כלבי השמירה קיבלו הוראה להוריד שיכורים מהכביש | אז איך חתולי הרחוב מתחמקים בלי מרדף בלי סדן בלי פטיש | על מאה שלושים הם דורסים את החוק כשהוודקה בדם איכותית | מוציאים לעצמם רישיון להרוג ולנפץ תמונה משפחתית

 אין מי שעושה סדר בבלגאן | אין את מי להאשים שאין דין ואין דיין | אני עד שומע ורואה אני לא מאמין | אתם שלקחתם חיים מזילים דמעות תנין

 בארץ זבת דם ומרורים | היד חמה על ההדק הקר | כלבי השמירה הם רק תמרורים | על הדרך לעוד אסון מיותר

בשיחה שהייתה לי עם יונתן טל היום לאחר יציאת האלבום הוא סיפר לי לאחר ששאלתיו מהיכן הוא שואב את הצליל המיוחד הזה שמזכיר מרחבים, אופקים, שדות ירוקים, הכל כך לא אורבני, הוא סיפר כי כי עניין השייכות, החיפוש והמרחב נובע מהעובדה שהתגורר ארבע שנים בניו יורק, התרגל לבטון ולאינטנסיביות של העיר וכנראה שחיפש מוצא וכמיהה למשהו פתוח יותר, פחות חונק.  יונתן אישר כי אכן הפרשנות שלי לשיר "מכבה שריפות" לא טועה, לדבריו ניתן לפרש את השיר גם כך וגם אחרת, כל מאזין יעשה כרצונו.

תרשמו ביומן: יונתן טל יחגוג את השקת האלבום במופע חגיגי בתיאטרון תמונע, שונצינו 8 ת"א, בתאריך 10.06.2012, 22:00, ילוו אותו – בן לביא בגיטרה אקוסטית, ארז רוסו בגיטרה חשמלית, עדי הר צבי בגיטרת בס, גידי הרץ בקלידים וקרן טפרברג על התופים.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא