דיווח מהשטח

בלק גורו "Black Guru" מתעוררים באפריקה

מופע השקת אלבום בכורה להרכב האפרו ג'אז "Black Guru" בד בבד עם היכרות במסע לחקר תרבות המוסיקה במרכז אפריקה, אוזן בר, 30.03.2012, 22:30. קרא, שמע, האזין, צילם ומדווח – יובל אראל.


בלק גורו, שישי השקה באוזן. צילום: יובל אראל
בלק גורו, שישי השקה באוזן. צילום: יובל אראל

לפני קצת למעלה משנה נפגשתי עם גיא לוי, נגן קונטרבס הצועד מעבר לגבולות הז'אנרים במוזיקה, גיא נטל חלק בהרכבי רוק, תזמורות קלאסיות, ג'אז, מקצבים לטינים ומסתבר שכעת הוא עוסק בתחום האפרו ג'אז והמקצביים השבטיים באפריקה, אמש השיק ההרכב בו שותף גיא אלבום בכורה, הייתה זו הזדמנות בשבילי לחזור כמה עשרות שנים אחרונה ולחוות מחדש את ההוויה האפריקאית.

הסיפור שלי עם היבשת השחורה מתחיל באמצע שנות השבעים, ולא, לא הייתי מעולם ביבשת הזו, אז דרך כוכבו של אמן הסקסופון מקמרון מנו דיבנגו (Manu Dibango) מי שהשיק לעולם הריקודים את הלהיט Soul Makossa, היושב על ז'אנר המקוסה הקמרוני, מוסיקה שבטית קצבית שדיבנגו הפיץ בעולם הרחב עם ההתעוררות לדעת את אפריקה.

ההרכב Black Guru הוקם בתחילת שנת 2010 על-ידי המוסיקאים בן אילון ויאיר השחר. המאוהבים במוסיקה האפריקאית, ובעקבותיה נסעו מספר פעמים למדינות גמביה וסנגל במטרה ללמוד את השירים והמקצבים של שבטי ה"מנדינקה" וה"וולוף" ממוסיקאים מקומיים מובילים, ביניהם: Saboula bangoura, Doudou N'Diaye Rose ו-Ibrahima Saho.

במסעם האחרון בילו השניים ארבעה ימים מופלאים במעצר במשטרת גמביה, אירוע שיצק את אבן היסוד להקמת הרכב מוסיקלי של שישה נגנים ישראלים וירטואוזים המשלבים את התרבות הישראלית והאפריקאית לכדי דבר חדש, מודרני ומסורתי כאחד, ויוצרים יחד מוזיקה בהשראת מדבר הנגב, מדבר הסהרה, סנגל, גמביה, גיניאה, מאלי, ג'אז ובלוז אפריקאי.

חברי ההרכב – בן אילון, מנגן על סט  תופים יחיד מסוגו שהורכב במיוחד מתופים אפריקאים מסורתיים המנוגנים בעת ובעונה אחת בווירטואוזיות מתוחכמת היוצרת צליל של שבט פראי שלם.  הגיטריסטים יאיר השחר ויאן אילון, השניים פיתחו סגנונות נגינה חדשים על הגיטרה בשילוב ניירות דבק, צינורות פלסטיק ואפקטים חשמליים ליצירת סאונד אפריקאי מלוכלך ומרגש.  גיא לוי, על תפקידי בס מטורפים הנעים ממנגינות עדינות ומלודיות לנגינה נועזת על קונטרבס מחושמל. בראס סקשן הכולל את איתמר שץ ויהונתן כהן, נגני הסקסופון של ההרכב המגישים סאונד אפריקאי עם שירה בעלת צליל צרוד המרעיד את האדמה.

סבולה בנגורה עם בלק גורו, אוזן בר. צילום: יובל אראל
סבולה בנגורה עם בלק גורו, אוזן בר. צילום: יובל אראל

במסגרת ההרכב Black Guru שיתפו המוסיקאים פעולה עם אומנים מהארץ ומחו״ל ביניהם: אלון אולארצ׳יק, יובל כהן, אורן אטקין – זוכה פרס הגראמי וBalla Kouyate. ההרכב הופיע על במות בכל הארץ וביניהם: פסטיבל הג׳אז תל אביב, פסטיבל קולנוע אנתרופולוגי ירושלים, בית מזרח מערב, בית אבי חי, לבונטין 7, בית ספר רימון למוזיקה, קפה ביאליק, אוזן בר, האזור ועוד…

בליל שישי האחרון השיקו את אלבום הבכורה של Black Guru ובחגיגה של מוסיקה, אורות וצלילים באוזן בר.

אמש, הייתה לי ההזדמנות להתאוורר קצת מעולם הרוקנ'רול, הגרוב וטריפ סול, האולם המוארך של האוזן בר המתין לקהל הרב שהגיע לצפות, להאזין ולחגוג יחד עם חברי ההרכב את השקת האלבום, שורות שורות של כסאות המתינו לקהל, היה זה מראה מנוגד לתחזית לפיה המופע אמור להיות על טהרת המוסיקה האפריקאית שיוצרים הנגנים, לדידי מדובר במופע הגורם לקהל להזיז את הכתפיים והעכוז לפי הקצב המוכתב בידי כלי הנגינה.

אולם, מסתבר שהמופע עצמו היה מעין חגיגה אאודיו ויז'ואלית בה ניתן לקהל לטעום ולהריח את המקצבים, השורשים והטעם של המוסיקה האפריקאית יחד עם הסברים אתנולוגיים של מנהיג ההרכב בן אילון.

 

חטיבת הנשיפה עוברת לתיפוף...צילום: יובל אראל
חטיבת הנשיפה עוברת לתיפוף…צילום: יובל אראל

המופע נפתח בקטע הנקרא Touareg, זהו שיר שהולחן על ידי בן בעקבות ההשפעה ממוזיקת שבט הטוארג במדבר הסהרה, מסתבר שההרכב נוגע במוסיקה האפריקאית לרוחבה ואורכה של היבשת, הקטע הבא נקרא I Speak Fula, זהו עיבוד של ההרכב לשיר של המוסיקאי האפריקאי  Bassekou Kouyate, בקטע זה נתנה אפשרות לפריצת סולו לנגנים שהציגו את היכולות שלהם בהשתלבות ביבשת השחורה.

כעת מסביר בן, השיר הבא הוא לפי מילים שכתב נשיאה הראשון של סנגל  Leopold Sedar Senghor ואף נקרא על שמו –Blues Senghor, ההלחנה נעשתה בידי יאיר השחר ורוני שפיר, כאן גיא לוי נטל את תפקיד הזמר. גם השיר הבא הוא עיבוד והפעם לשיר

Your Lady, שיר של ג'ון קולטריין שעובד על ידי חברי ההרכב באמצעות מקצב ה – Konkoba מגיניאה קונקרי (Conakry).

חברי ההרכב ממשיכים להציג את החומרים שהביאו מהיבשת השחורה ועיבדו אותם למשהו יותר ישראלי, מקומי ונוגע בתחום הג'אז. Kele, שיר עממי  ממערב אפריקה.

גולת הערב היתה הזמנתו של המוסיקאי האפריקאי שסאבולה בנגורה, המאסטר של להקת ריקוד אפריקאית שהתאהב בישראלית וחזר עימה לארץ, חי בכרכור ומפעיל את "בנגורה" בית הספר ללימוד מחול ותיפוף אפריקאי. הנגנים יחד עם סאבולה נגנו כמה שירי עם מארצות גיניאה, סנגל וגמביה – Mura Mori, Kura Misai, ושיר שסאבולה כתב על המונדיאל שנערך בסין שנקרא Lua. עם סאבולה הצטרף לנגינה גם אסף שטיינברג המנגן באופן קבוע עם סאבולה.

בלק גורו ואורחים, אוזן בר. צילום: יובל אראל
בלק גורו ואורחים, אוזן בר. צילום: יובל אראל

השיר האחרון נקרא Ranabax Gin, זהו שיר שהולחן על ידי בן בהשראת מוזיקה ומקצבים מסנגל. שיר המורכב מסולו תופים הכולל מקצבים ואילתורים עם נגינה קולקטיבית של ההרכב על פי קטעים של Doudou N'diaye Rose ו Aly N'diaye Rose, מגדולי המתופפים בסנגל.

את סופו של הערב הקדימה הזמנה של הנגנים לקהל להרים את עצמו מהכסאות ולהתחיל להזיז את אחוריו… כעת הם נגנו כהדרן קטע המתבסס על מקצב שסאבולה המציא שנקרא Funky…. כולם רקדו, אין צורך בהסברים….אלתור וריקוד הוא שם המשחק, נזכרתי בימים ההם כשצלילי הסקסופון והביט הכבד של מנו דיבנגו הקפיצו את עכוזיהם של הרוקדים בקפה נוגה… mamako, mamasa, maka makossa…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150697087469654.416734.721654653&type=3&l=85f53625eb

וידיאו

תגים

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
Close