כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

פס קול מלחמה #18

אסופת שירים ואלבומים להאזנה

סופרים חצי שנה מאז שפרצה המערכה הצבאית עקבות הפלישה של מחבלי החמאס לישראל וביצוע הפשעים כנגד האנושות יחד עם חטיפת אזרחים לשבי, עולם המוזיקה כמו כל המדינה קיבל אגרוף אדיר לבטן הרכה אולם הוא התאושש, כמו רבים במדינה שנרתמו, תחילה למען החיילים, המפונים, הפצועים וגם אלו שמסרו את נפשם, בד בבד מוזות היצירה לא נחו ואט אט יוצאים אלבומים חדשים לצד שירים, אמנם הרוח העצובה עדיין מרחפת אבל כדאי לתת הקשבה לחומרים שליקטנו כאן, בין העצב והאבל יש גם תקווה וקצת שמחה כמו פרחים שצמחו מתוך היער החרוך…

אבטיפוס – לעולם לא עוד

את מילות השיר "לעולם לא עוד" כתב שמעון אלקבץ לזכרה של בתו סיון בת ה- 23 שנרצחה במתקפה של מחבלי החמאס באותה שבת שחורה 7.10 לצד בן זוגה נאור בכפר עזה. חברי להקת אבטיפוס הם חברים טובים של שמעון ומלווים את חייו וחיי משפחתו במשך שנים, זה היה ברור ומובן שחברי הלהקה יקחו אתה שיר ויתנו לו חיים, אמיר בן דוד הלחין וכל חברי הלהקה שרים ומנגנים, כך הם מספרים למאזינים – "שמעון אלקבץ חבר שלנו. היכרות שהולכת אחורה עד לשנות התשעים. שמעון ליווה אותנו בצעדינו הראשונים כלהקה ואנחנו שמחנו איתו ועם משפחתו כשהם עברו לפני כמה שנים לכפר עזה. המעבר הזה לעוטף עזה מילא את שמעון באושר. ״95% מהזמן פה זה גן עדן, ו5%- גהינום״, הוא אמר פעם, כשהתייחס לסבבים של הצבע האדום שהיו מדי פעם. החלום הזה על גן העדן התרסק בשבעה באוקטובר. סיון בת ה – 23 נרצחה בשכונת הצעירים של כפר עזה, יחד עם נאור חסידים, שהיה בן זוגה מאז גיל 16. כמה ימים אחרי השבעה שמעון שלח לנו כמה שירים שכתב, על סיון, על כפר עזה, ועל היום הנורא ההוא, שבו סיון התחננה בווטסאפ שאבא – שגר רק כמה מאות מטרים ממנה – יבטיח לה שהכל יהיה בסדר, עד שחדלה לענות. כולנו גדלנו עם ההבטחה ״לעולם לא עוד״. בשבעה באוקטובר הנדר הזה הופר. ״העולם כבר לא עוד עבורנו״, כתב שמעון."

סולטי – חרדות

הזמרת, ראפרית ויוצרת טל סולימן או כפי שהיא מוכרת בטייטל הבימתי סולטי משיקה שיר חדש – "חרדות" שהופק מוזיקלית על ידי איתי "שאק" שקד. השיר כשמו עוסק בחרדות, כל מיני חרדות, חרדות קיומיות, חרדות כלכליות וחרדות חברתיות, הכל מפחיד ויוצר חרדות אצל סולטי, אפילו התחייבויות שונות, רומנטיות או סת לעמוד בלוח זמנים. זהו שיר נוסף בדרך של סולטי לאלבום הבכורה.

כך סולטי עם יציאת השיר החדש – "בוקר חרדות לכולם! הנה הוא הגיע, הסינגל האחרון לפני שהאלבום יוצא (בשישי שבוע הבא!) האמת שאת ״חרדות״ כתבנו כבר לפני למעלה משנה וחצי והוא המתין בסבלנות יחד עם כל האלבום. ברוך השם אני אוכלת חרדות מאז גיל 13, הרבה לפני שזה נהיה מגניב. יש לי חרדות קטנות שמכרסמות לי מאחורי האוזן במהלך היום: וואטסאפ מפוצץ, להתחיל לצאת עם מישהו חדש, העתיד הכלכלי שלי, והקול הקטן שמבקר אותי באמצע החיים ולוחש לי שהכל חסר משמעות ויגמר בסוף. אז מה עושים? כותבים על זה שיר ועושים מזה חפלה! מודה לשותף שלי היקר, שכותב ומפיק איתי, ומחזיק לי את היד לאורך הדרך, דה וואן אנד אונלי – איתי שאק. תודה לכל הנוגעים בדבר…"

אבנר טואג – עצב מקומי

הזמר והיוצר אבנר טואג משיק את השיר "עצב מקומי", שיר הנושא לאלבומו העומד לצאת בקרוב. השיר שנכתב, הולחן והופק מוזיקלית בידי אבנר הוא בעצם התורה שבעל פה בין האדם לעצמו, בה אבנר מתבונן פנימה ומבין שהיופי והנחמה טמונים בדברים שגדולים ממנו – בקהילה, בעולם ובטבע.

כך אבנר עם השקת השיר החדש – "עצב מקומי, שיר שני שאני משחרר מתוך האלבום. עוד שיר שמשלים לי איזה פאזל של השינוי התפיסתי שעברתי. אני חושב שאני מתהלך במילים לא ברורות מסביב לשינוי הרוחני/תודעתי שחוויתי גם כי זה דורש להיות מאוד חשוף וגם כי משהו בלדבר על זה מרגיש לי כמו ההיפך הגמור מהתובנות שסיגלתי לעצמי בשנתיים האחרונות. אבל בהחלט עברתי משהו ששינה את היכולת שלי לבחון את עצמי מבחוץ וזה משהו שאולי לא הייתי יכול לעשות בלי לכתוב את האלבום הזה. אני מקשיב לשיר הזה היום ושומע שפשוט הקאתי את התת מודע שלי למילים. שומע שאני מבין דברים ואז שוכח אותם, שומע שאני מתהלך על חבל דק בין הסתכלות פנימה ומחשבה לבין איזו הבנה שכנראה הייתה בי כל הזמן- החופש והשחרור מגיע מלהסתכל החוצה. לקח לי בערך שלושים שנה כדי להבין שאני יכול לחיות חיים קצת יותר קלים אם אני מתבונן בכל היופי שמקיף אותי: אנשים פגיעים שמחפשים לאהוב ולהיות עצמם בלי לחשוב או לדאוג שהם לא ראויים לאהבה, ועולם מופלא שממשיך לנוע לאט במעגלים תמיד הייתי זאב בודד והיום אני משתדל להזכיר לעצמי שאני לא באמת קיים בלי מי שמסביבי. זה שריר שאני לאט לאט לומד לפתח ויש גם רגרסיות אבל יש לי מקום מנחם לחזור אליו. הייתי ברור ? גם אם לא, זה לא כזה חשוב. יש פה שיר שאני אוהב ואני מקווה שגם לכם יעשה משהו"

חני דינור – מאור חיי

הזמרת ויהיוצרת חני דינור כתבה, הלחינה ומבצעת את השיר "מאור חיי" המוקדש לסמל מאור כהן איזנקוט ז״ל, לוחם בגדוד 12 של גולני, אשר נפל בקרבות ברצועת עזה ביום שבו נטמן בן דודו, רס"ר גל מאיר איזנקוט ז״ל, בנו של הרמטכ"ל לשעבר וחבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט. הטרגדיה המשפחתית הכפולה הזאת, היא חלק ממסכת הכאב והאובדן של מדינת ישראל כולה, שמאז ה 7 באוקטובר איבדה את מיטב בניה ובנותיה. על ההפקה המוזיקלית של השיר אחראי עמוס בן דוד.

חני דינור מספרת על החיבור והשיר – "כשהתבקשתי לכתוב שיר למאור שהיה רק בן 19 בנופלו, קיימתי שיחה ארוכה ומרגשת עם אימו, שרון, שסיפרה לי על הקשר המיוחד ביניהם, על צערה הגדול מנשוא, על האובדן שעדיין לא ממש נתפס ועל ההחמצה העצומה שחשה על הילד שחלם ולא הספיק להגשים. בימים קשים אלו שפוקדים אותנו כמדינה וכעם, המעט שאני יכולה לעשות כמוזיקאית, הוא לקחת חלק בכאב הפרטי ולעזור בדרכי להתמודד אתו. להיענות לבקשת האם השכולה להנציח את זכר בנה היקר לה מכל, ולשתף כמה שיותר אנשים בכאב הכל כך עצום שלה."

שאול חיים גרוסאות חיים

הזמר והיוצר שאול חיים גרוס בוגר בית הספר 'רימון' למוזיקה, התחנך בזרם הדתי-לאומי, יצא למסעות גילוי עצמי בהודו ובאירופה, למד חינוך בירושלים ושיתף פעולה עם אמנים רבים, ביניהם אהוד בנאי. בימים אלו הוא משיק את שיר הנושא אלבום חדש, השיר שנכתב, הולחן ומבוצע בידי שאול חיים בהפקתו המוזיקלית של שמוליק דניאל. בשיר החדש מבקש שאול חיים לגעת בתפר בין שפיות לשיגעון ובין ייאוש לתקווה כשהוא יוצא למסע התבגרות עם האני האישי שלו. האלבום אמור לצאת בימים הקרובים ובתאריך 18 באפריל יחגוג שאול חיים גרוס את השקתו במופע שיתקיים בבית היוצר בנמל תל אביב

זאב טנאזאב זאב

זאב טנא, מוותיקי זמרי המחאה בישראל, משיק בגיל 77 אלבום חדש – "זאב זאב", שכולו גרסאות חדשות ל-9 שירים, שליוו אותו במהלך דרכו המוזיקלית. לפני כ-4 שנים, טנא עבר אירוע מוחי, שממנו התאושש והשתקם, אז הוא גם הבין את השירים שלו בפרספקטיבה חדשה ובמרחק הזמן רצה להעניק להם את הקול העכשווי שלו. טנא עבד על האלבום עם המוזיקאים קוסטה קפלן ואורי קוטנר, שהפיקו את האלבום והעניקו לשירים את הסאונד המחודש. זהו אלבום של לוחם אופוזיציונר תמידי מהזן שעומד על ראש הגבעה וזועק את דבריו, כדאי להטות אוזן ולפתוח את המחשבה.

ג'ני פנקין – הכל או כלום

הזמרת והיוצרת ג'ני פנקין משיקה את אלבומה השני – "הכל או כלום" הכולל עשרה שירים בהם משתפת ג'ני פעולה עם שורה משובחת של מוזיקאים ביניהם אופיר יוגב, אורי זלינגר, הדר גבע, גדעון טרגנו, ניר אשכנזי, טל אביטל, מיכאל מיטל, עומרי בר, מיכאל כהן, אור וויזינגר, אורי שוחט ויובל "ריג'ויסר" חבקין. מדובר בפיסת באונד המשלבת ארנ'בי, ראפ, היפ הופ ואפילו אפרוביט.

כך ג'ני פנקין על האלבום החדש – "באלבום הקודם בכינו, הפעם בא לי להרים. אני מקווה שהשירים שלי יתנו למי שיאזין להם נחת מוזיקלית ללב ולנשמה העייפים של כולנו ושמתישהו נשמע רק חדשות משמחות. הלוואי שעד שאעלה לבמה עם המופע החדש כל החטופים יהיו בבית כי עד אז שום דבר לא בסדר. זה באמת הכל או כלום"

את יציאת האלבום החדש תציין ג'ני פנקין בהופעה שנקבעה לתאריך 8 ביוני במועדון גגרין בתל אביב במהלכה יתארחו לצידה כמה ממשתפי הפעולה באלבום וחברים בכלל – כהן, שאזאמאט, אופירי, טדי נגוסה וג׳יי למוטה.

ובקטנה, ג'ני מצרפת גם וידאו קליפ לאחד משירי האלבום החדש – קולולו, הנה הוא כאן

בניה ברבי – מי אני – 4/4

המוזיקאי, יוצר וזמר בניה ברבי משיק אלבום בתצורת אי.פי הכולל שישה שירים אותם הוא כתב והלחין ביצירה משותפת עם קשת רחבה של אמנים נוספים ביניהם מצויים אבי אוחיון, מתן דרור, גיא מנטש, טל אביטל, מיכל מיטל, דניאל זמיר, יסמין מועלם, מכלוף, אופיר מלול, רותם חן, דביר גיל קהלני ואור קוראי. האלבום תוכנן לצאת בארבעה חלקים, בהפרש של ארבעה חודשים כשבכל חלק ארבעה שירים כאנלוגיה לארבעת היסודות. אולם אסון ה-7 באוקטובר ומורכבות התקופה גרמו לבניה לבחון מחדש את היצירה שלו ולהחליט שהחלק הרביעי שיחתום את האלבום יכלול שישה שירים.

לצד האלבום יוצא בניה ברבי לסבב הופעות, שני מופעים שהוכרזו כסולד אאוט בהאנגר 11 בתאריכים 10 ו- 11 באפריל וכבר קבע תאריך למופע באמפי קיסריה בפעם השלישית בתאריך 4 ביולי.

שי נחייסיבעתיד יש הווה

המוזיקאי, זמר ויוצר שי נחייסי משיק אלבום חדש – "בעתיד יש הווה" הכולל עשרה שירים (תשעה שירים ורימיקס אחד) וביניהם דואט עם ארז לב ארי. שירי האלבום עוסקים במהות, בנפש ובחיפוש אחר הבסיס והיסוד, כששי מבקש לגעת ברוחניות כשהוא חי בעולם מאוד גשמי. החיפוש הוא הקו המוביל בשיריו.

כך שי נחייסי על האלבום החדש – “כתבתי אלבום חדש וקראתי לו ״בעתיד יש הווה״. כבר אחרי תקופת הקורונה הרגשתי שמשהו חזק משתנה בעולם וגם אצלי, מן תדר אחר שהכניס אותי למוד כתיבה. השירים יצאו זה אחר זה ותוך פחות מעשרה חודשים האלבום היה מוכן. היה לי העונג להפיק את האלבום יחד עם אנשים שאני אוהב ומעריך, אז תודה ענקית לעמית טנא, עדי רותם, שוזין וארז לב ארי. זה אלבום שהוא יומן של החיים שלי עכשיו. אלבום שהוא אישי, חשוף, אינטימי, סוער ובעיקר מביא צדדים שלא בהכרח נחשפו עד עתה.”

שי יציין את יציאת האלבום בהופעה שתתקיים בתאריך 11 באפריל בגיטר לופט בדרום תל אביב במהלכה יתארח המוזיקאי לירון עמרם.

שיר דוד גדסיאור וצל

הזמר והיוצר שיר דויד גדסי משיק אלבום חדש בתצורת EP הכולל חמישה שירים בהפקתו של שגיא ברייטנר. שיר דוד מלקט מילים ופסוקים מהמקורות, מצרף אליהם את האינטרפרטציה האישית שלו ורוקם להם לחנים שילוו את קולו הענוג.

כך מספר שיר דוד גדסי על האלבום החדש – "לאלבום בחרתי לקרוא ״אור וצל״. בהרגשה שלי קיבלתי ממנו תשובות לשאלות שלי. שהחושך קיים בגלל שיש חיסרון של אור, וכשיש אור בפנים הדבר היחיד שנוצר מהחושך הזה זה צל. הרמוניה של אור בתוך החושך. אני מרגיש שמה שמיוחד כל כך באלבום הוא השילוב בין העולם שלי, מהדת, המסורת והאמונה עם ההפקות העכשוויות והבועטות של שגיא. אני נותן לכם כאן את הלב הכי פתוח שיש, מבטיח לכם שעוד לא שמעתם אותי ככה. ואני מקווה שתאהבו."

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא