כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

יום הג'אז הבינלאומי הוקדש לזכרו של ארז בר נוי

קהילת הג'אז הישראלית ציינה את יום הג'אז הבינלאומי בסט אירועים לזכרו של ארז בר נוי, מוזיקאי הג'אז ונגן הסקסופון שהלך לעולמו הקיץ, היינו שם

יום הג'אז הבינלאומי הוא מנהג קבוע שיזם לפני למעלה מעשור המוזיקאי הרבי הנקוק ואומץ בידי אונס"קו כיום המסמל שלום, סובלנות ופתיחות תרבותית. ברחבי העולם נחוג היום בתאריך 30 באפריל.

השנה הוחלט לקיים בישראל את היום דווקא בתאריך שונה. אמש נחוג היום בידי קהילת הג'אז הישראלית באמצעות סט מופעים שהוקדשו לזכרו של הסקסופוניסט, המורה ומוזיקאי הג'אז ארז בר נוי שהלך לעולמו בחטף באוגוסט האחרון. הכוונה לייחד מידי שנה את אירועי יום הג'אז הבינלאומי בישראל לזכרו של ארז המנוח.

חלק ראשון עם הילה קוליק טריו

האירוע התקיים במועדון טרמינל 4 במתחם התחנה בתל אביב ונפתח בקונצרט עם הטריו של הילה קוליק על הפסנתר, אורן הרדי בקונטרבס ואיתי הראל על התופים.

הפסנתרנית הילה קוליק היא מוזיקאית בתחום סוגת הג'אז, מלחינה, מעבדת ובעלת תואר שני בתחום ביצוע פסנתר ג'אז מאוניברסיטת קווינס קולג' בניו יורק. קוליק מופיעה בארץ ובעולם עם אומנים מובילים בתחום הג'אז לצד הופעות בפסטיבלי מוסיקה וג'אז מהידועים בישראל, ארצות הברית ובעולם כולו.

הילה קוליק. צילום יובל אראל
הילה קוליק. צילום יובל אראל
אורן הרדי. צילום יובל אראל
אורן הרדי. צילום יובל אראל
איתי הראל. צילום יובל אראל
איתי הראל. צילום יובל אראל

הבחירה בהילה קוליק לפתוח את אירועי היום שהוקדש לזכרו של ארז בר נוי נבעה מהקשר שהיה להילה קוליק ולארז ברנוי. מדובר בחברות אמיצה אשר החלה במפגש מקרי בין תלמידת תיכון בעפולה ואחד מבכירי הג'אזיסטים בישראל ומטובי המורים לג'אז בישראל, והתפתחה לחברות אמיצה ולהופעות משותפות רבות בארץ ובחו"ל.

שני חלקי הטריו הנוספים של הילה הם אורן הרדי – קונטרבסיסט אשר החל ללמוד פסנתר בגיל 9 וגיטרה בס בגיל 12. בוגר בית הספר תלמה ילין, אוניברסיטת ברקלי בבוסטון ובניו סקול, שניהם בזכות מלגות מלאות ומאחוריו שלל הופעות בארץ ובעולם עם בכירי הסצנה. הצלע השלישית בטריו הוא המתופף איתי הראל, אף הוא בוגר מגמת הג'אז בבית הספר תלמה ילין אשר הספיק להשתתף בהשתלמויות בסדנת הג'אז של אוניברסיטת "ברקלי" שבבוסטון בזכות מלגות מצטיינים, כיום מוגדר איתי כמוזיקאי מצטיין בצה"ל ובמקביל לומד בתוכנית האקדמית של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב בשיתוף עם הניו סקול שבניו יורק.

במופע שערך הטריו בוצעה מוזיקה מקורית שנכתבה בידי הילה לצד יצירות שנכתבו ועובדו על ידי ארז בר נוי.

ניצלתי את זכותי הטבעית והברורה (!) לשבת במושב המרכזי מול הבמה במועדון ולחוות את הקונצרט באופן הכי ברור ומוחשי, אני יכול לסכם זאת במילים אלו  – הילה קוליק היא מוזיקאית וירטואוזית שנושמת את הצלילים והמלודיות המוזיקלית בכל נימי נשמתה ואברי גופה, כשהיא חושפת את השפעת הקצב והנגינה של עמיתיה לטריו בכל תנועה, זה כל כך ניכר בה שהיא פשוט מאוהבת באמנות שלה, לא רק, היא גם יודעת איך להנגיש זאת לקהל שיכול רק להתמוגג מנחת, אהבתי כל שניה בקונצרט.

והחלק השני – גרובי

חלקו השני של הקונצרט הוקדש לאירוח של שלישיית נשפני הסקסופון (אלט) – : חגי אמיר, אייל חי ואלון פרבר יחד עם הטריו של קוליק. חלק זה נשא גוון מאוד גרובי שאף גרם לי כמו לצופים נוספים במועדון לקחת את הגרוב לפיזוז קליל תוך כדי ההאזנה. לטעמי, בשונה מהרכב נשפנים קלאסי של סקסופון, טרומבון וחצוצרה, הטריו הנוכחי היה גוף אחד עם שלושה ראשים מתואמים באופן הכי מדויק של פרץ נגינה מצוין, כאילו והצליל מתחיל אצל נגן אחד, זורם בפלואו מדויק וממשיך הלאה אצל הנגן הבא כמו שציינתי, ממש הידרה בת זמננו שכל מאודה הוא הנגינה…

הילה קוליק טריו והאלטואיסטים. צילום יובל אראל
הילה קוליק טריו והאלטואיסטים. צילום יובל אראל

מי הם הנשפנים הללו, האלטואיסטים כפי שראוי לכנותם?

אייל חי – סקסופוניסט, זמר/יוצר, ומפיק אשר שב לארץ לאחר עשור בו יצר והופיע בניו-יורק בה התגורר ובטורים ברחבי ארה״ב. אייל מרצה ברימון ג׳אז-אינסטיטיוט וממשיך את הקריירה המוזיקלית שלו תוך כדי שהוא מופיע עם אמנים שונים בארץ כמו שירי מימון, שלומי שבת וההודנא אורקסטרה, ויוצא לטורים ברחבי העולם עם הרכביו.

חגי אמיר – אחד מנגני הסקסופון הבולטים בארץ. אמיר ניגן בפסטיבלי ג'אז רבים בארץ ובחו”ל ביניהם: פסטיבל הג’אז של פריז, פסטיבל הג'אז של בייג'ין, פסטיבל הג'אז באילת, ועוד. הקליט ושיתף פעולה עם נגנים רבים ביניהם: סלייד המפטון, דני גריסט, מיילס גריפית, אודין פופ, האורקסטרה, יוני רכטר ועוד.

אלון פרבר – מבכירי נגני הסקסופון בישראל. בוגר ברקלי (בוסטון) במגמת קומפוזיציה בג'ז בהצטיינות יתרה, זוכה פרס ע"ש Wayne Shorter לקומפוזיטורים מברקלי ופרס ראש הממשלה בקומפוזיציה בסגנון ג'אז. פרבר מוביל את שישיית "חגיגה" משנת 2001, נמנה עם מקימי האורקסטרה (תזמורת הג'אז הישראלית משנת 2003), הרכב בו הוא משמש הן כנגן סקסופון מוביל והן כמלחין.

אבקש לציין כי לא רק שהאירוע הזה הוקדש לזכרו של ארז בר נוי המנוח. בתאריך 1 ביוני יתקיים אירוע הנצחה מוזיקלי נוסף מטעם עמותת פאנוניקה לג'אז באולם ע"ש רקנאטי במוזיאון תל אביב לאמנות בו יטלו חלק אבישי כהן, שי מאסטרו, זיו רביץ, אהרלה קמינסקי ומיטב אמני הג'אז הישראלים כאשר ההכנסות מהערב יוקדשו למתן מלגת הצטיינות על שם ארז ברנוי.

לחצו לצפייה בגלריית התמונות המלאה מהמופע

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא