חדשות הסצנהמאמרים חמים
כולל וידאו

חיים רומנו גיבור גיטרה בן 70

אחד מגיבורי הגיטרה המשובחים אך הנחבאים אל הכלים שיש בסצנה המקומית חוגג השבוע את יום הולדתו השבעים, ידידו אדר אבישר, ממבקרי המוזיקה באתר חושף כמה סיפורים.

הילד הנצחי בן 70 והוא כלל לא ידע שהוא כזה. ומה שיותר – חיים רומנו גם סבא גאה למרות שגם התואר הזה לא בדיוק מתלבש לו טוב בתודעה, כמעט כמו התואר – "גיבור גיטרה" , יש מעט מוסיקאים שזוכים בתואר הזה, במיוחד בארץ הקטנה שלנו. חיים רומנו זכה בתואר הזה בזכות, לא בחסד, למרות שבכל פעם שמשהו מעז לכתוב דבר או חצי דבר שמזכיר משהו מיכולותיו הפנומנאליים כגיטריסט הוא מיד מתכווץ באי נוחות, ומבטל במחי יד את המחמאות. כזה הוא חיים, צנוע, עניו ונחבא אל הכילים, "אצלי הכל בא במזל", אמר לי לפני כמה ימים כשהקלטנו בסטודיו שלי, "לא יודע איך, זה פשוט בא".

רומנו, אבישר וחברים
רומנו, אבישר וחברים

מזה כחמש שנים חיים מגיע כמעט בקביעות מספר פעמים בשבוע לסטודיו הצנוע שלי ברמת גן שם אנחנו מקליטים חומרים חדשים לפרויקטים השונים אותם אנחנו מפיקים במשותף.

היכרותי עם חיים רומנו החלה בשנת 1983, הכרות שהלכה והעמיקה לחברות אמיצה וליצירת פרויקט מוסיקלי שהחל את דרכו מלילות הג'אמים המופרעים ב"קולנוע דן", עת היו מגיעים בלילות אותם ארגנתי במסגרת עבודתי במועדון, מיטב המוסיקאים שסיימו הופעות והקלטות והתארחו למופעים שבהם נכח קהל שמילא עד אפס מקום את קולנוע דן המיתולוגי.

חיים רומנו, אלון הילל, מוטי דיכנה ועבדכם הנאמן היינו עמוד השדרה שאליו הצטרפו מוזיקאי על כאלון אולארצ'יק, מיקי שביב, ג'אן פול זימבריס, פטר ורטהיימר ז"ל, דריו מלכי ז"ל, מוישה לוי, יוסי פיין ורבים וטובים אחרים.

במסגרת הזו גם זכינו לארח אומנים מחו"ל כחברי להקת ואן דר גראאף, אלווין לי, המקוננים וחברי אוריה היפ, (עם שני הראשונים רומנו ואנכי גם הקלטנו אלבומים עם חומרים מקוריים באולפני הרולד המיתולוגיים בכיכר המדינה).

אך המהפך המוסיקלי הגדול התרחש לפני כחמש שנים עת הקמנו, רומנו ואני פרויקט מוסיקלי עם המאסטרו ירון גרשובסקי, מתופף העל טל ברגמן, מתופף הסשנים הניו יורקי גל גרשובסקי, נגני הבאס הווירטואוזיים יוסי פיין, לי דאבל זי, ליטל גרטנר (משליחי הבלוז, נועם רפפורט, וקאירה קנוורטי (מלהקת JOANOVARK) וזמרים מדהימים כ STACEY JAMES הקנדית, LANA SHELLEY מלונדון, SARAH JANE RAMEAU מהאיטי, MARGEAUX LAMPLEY הצרפתיה ורז שני הרכש החדש שלנו מנווה מרום מרמת גן.

במסגרת הזו הוקלטו עד היום קרוב ל 750 קטעים, ובכלל זה סימפוניה שלמה ואלבום שחזר מעט למוטיבים של באך כפי שעשו הצ'רצ'ילים, להקתו הראשונה של רומנו בסוף שנות ה 60. אולם לא הפעילות שלנו היא הסיפור אלא רומנו עצמו.

חיים רומנו מספר שלמד עם מיקי גבריאלוב בבית הספר ביאליק בדרום תל אביב. גבריאלוב המבוגר מעט מרומנו עשה הכל כדי למשוך את תשומת ליבו של הגיטריסט הצעיר והשניים החלו לנגן כשבבוקר גבריאלוב עובד לפרנסתו כנגר ובערב מתאמן עם רומנו שצירף לחבורה את יצחק קלפטר, המתופף עמי טרייבטש ז"ל ובאסיסט בשם יעקב אפשטיין אותו החליף מיקי גבריאלוב. החבורה החלה להופיע במועדון טקילה ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב ובשלב מסוים הצטרף אליהם הסולן סלווין ליפשיץ.

מאחר שליפשיץ בא ממשפחה עמידה הוא יכול היה לאפשר לסלווין לרכוש תקליטי מוסיקה מחו"ל, עובדה שאפשרה לרומנו הצעיר ללמוד סולואים של "הצלליות" ושאר גיבורי גיטרה של התקופה.

הסדרנים של מועדון טקילה המליצו לאיש העסקים יהודה טלית להשקיע בלהקה של הדרום תל אביבים ולאחר קצת שכנועים נכנס טלית לעסקי האמרגנות והחל גם לטפל באופן אישי בלבוש, בהתנהלות ובקריירה של חברי הלהקה.

אבל המהפך הגדול של הצ'רצ'ילים הגיע לאחר צירופו של מתנדב קנדי מקיבוץ אפק שענה לשם סטן סלומון והיה חבר בלהקת רוק חיפאית שהופיעה בתל אביב וזכתה בתשומת ליבו של טלית.

בינתיים התגייסו סלווין ויצחק קלפטר לצבא ואת מקומם תפס בחור אנגלי בשם רוב האקסלי שהגיע ארצה עם להקת הטורנאדוס,

"רוב וסטאן גרו ביחד באיזו דירה מתפוררת בדרום תל אביב", נזכר רומנו, "סטאן לחץ עלינו לקחת את רוב למרות שהאמת? לא כל כך התלהבנו".

אבל נראה שלהתנגדויות לא היו השפעה שכן טלית גם החליט שהלהקה תלווה את הזמרת הלן שפירו במסע ההופעות שלה בארץ ומהרגע הזה הלהקה החלה להקליט כשסלומון אחראי לא מעט לסאונד הפסיכודלי שנשען על השמעת של סרטי הקלטה במהופך כאשר ההשפעות של הנדריקס, ריצי בלקמור וג'ימי פייג' מורגשים היטב בסגנונו של רומנו, שיחד עם זאת לא זנח לרגע גם את הצליל האוריינטלי שעדין מאפיין את נגינתו גם כיום.

הקהל לא קיבל בהתלהבות את הניסיונות הפסיכודאליים של הצ'רצ'ילים וציפה מהם לנהוג כמו עמיתיהם ב"אריות" ובשאר להקות הקצב המקומיות ולשיר גרסאות כיסוי ללהיטים המוכרים של הביטלס, המרמלדה והטרמלוס.

הצ'רצ'ילים החליטו לעזוב את הארץ ולנסות את מזלם באיטליה, "אני זוכר ששמעתי שהנדריקס הגדול מופיע באיזה מועדון כמה קילומטרים מהמלון שלנו", נזכר רומנו, "למרות שהיינו אמורים להופיע, גנבתי את הוואן, למרות שלא היה לי רישיון ונסענו לראות את הנדריקס, הופעה ששינתה לי את החיים".

אבל השינוי האמיתי הגיע כשחברי הלהקה חזרו ארצה, הבמאי ז'אק קטמור יצר סרט מחתרתי בשם "מקרה אשה" וביקש מיהודה טלית לשכנע את חברי הלהקה להקליט את הפסקול. הסרט היה נועז במושגים של ראשית שנות ה 70, ורבים ראו בו לא יותר מאשר סרט פורנוגראפי.

עשרת השירים של הלהקה שהוקלטו באולפן קולינור נהפכו לנכסי צאן ברזל, ועד היום רומנו מציין בגאווה בלתי מוסתרת שהמהדורה הראשונה של האלבום נמכרת בשווקי האספנים כיום במחיר מציאה של 6,000 דולר (אני מוכרח לציין שאת המהדורה שלי מכרתי ברוב טמטומי לחנות תקליטים תל אביבית ב 18 ₪). בסופו של האלבום הוקלט הקטע DEBKA שהובא ללהקה על ידי המוסיקאי הדגול נועם שריף ושבו משתתפים נגנים על כלים מזרחיים.

רומנו אולי לא מודה בכך, אך דווקא הקטע הזה שבו התאפשר לו כגיטריסט לנגן בסגנון ייחודי המשלב מוסיקת רוק מערבית עם מוטיבים מזרחיים של רבעי טונים היא זו שהופכת את נגינתו לכה ייחודית עד היום (באלבום האחרון של ההרכב שלנו ניתן למצוא יותר מרמז לקטע הזה בקטע EAST VS WEST שבו הקלטנו עם תזמורת טורקית

נקודת ציון נוספת ארעה ב – 8 בנובמבר 1969 עת הופיעו הצ'רצ'ילים עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בניגוד להופעה של סגול כהה ברויאל אלברט הול, כאן נערכה הפרדת כוחות והתזמורת נגינה את החלק שלה ולאחר מכן הצ'רצ'ילים נגנו את החלק שלהם.

הביקורות השמרניות לא כל כך אהבו את המיזם – ורומנו מודה שהוא כמעט ולא זוכר דבר מהקונצרט, אך לפני מספר ימים כשעסקנו בהקלטות לפתע "שלף" רומנו את הסולו של מהקונצ'רטו הכפול של באך וניגן אותו כאילו שלא חלפו 50 שנה.

אבל החיבור האמיתי שלי עם רומנו נעשה (במעמד צד אחד) ביולי 1970 עת הופיעו הצ'רצ'ילים על הגג הלבן העגול שבגני התערוכה במסגרת פסטיבל "רוק 70" שניסה לחקות את פסטיבל וודסטוק שנערך שנה לפני כן. כוכב הפסטיבל היה הזמר ג'ו דולן אם כי הצ'רצ'ילים ולהקת עוזי והסגנונות משכו את תשומת הלב המרבית.

כנער בן 13 צעדתי כל הדרך מביתי שברחוב פרוג לגני התערוכה ושם מתחת לגג הלבן עליו הופיעו הצ'רצ'ילים נשבעתי שיום אחד אקליט עם הגיטריסט המדהים שענה לשם חיים רומנו וביצע סולו מטורף בשיר SHES A WOMAN. כאמור, כנראה שחלומות אכן מתגשמים והחל מראשית שנות ה 80, רומנו ואני לא מפסיקים להקליט.

בהמשך ראה אריק איינשטיין את הצ'רצ'ילים והחליט לאמץ אותם כלהקת הבית שלו, תקופה שלאחריה נסעה הלהקה לחו"ל לנסות את מזלה והוציאה שני אלבומים מדהימם JERICHO ו – JERICHO JONES והשאר, באמת כבר היסטוריה.

בשבועיים האחרונים הוצאנו שני אלבומים – הראשון עם ההרכב החדש שיצרנו עם הזמרת רז שני, הקלידן והיסטוריון הרוק, נועם רפפורט ובאסיסטית להקת שליחי הבלוז ליטל גרטנר,

והשני עם הזמרת הקנדית – STACY JAMES

בימים הקרובים יראה אור (לכבוד יום ההולדת ה 70 של רומנו) אלבום הדגל של הפרויקט עם מאסטרו ירון גרשובסקי, טל ברגמן, יוסי פיין, גל גרשובסקי, DOUBLE Z, KEIRA KENWORTHY ועוד רבים וטובים.

רגעים עם רומנו באולפן, תיעוד ביתי

אדר אבישר

אדר אבישר, בן 61, מוזיקאי, יוצר, פועל בפרויקטים חוצי אוקינוסים, החל את דרכו כשדרן בתחנת הרדיו קול השלום של אייבי נתן, ניהל את מועדון הרוק בקולנוע דן, כיהן בעבר כ‎עיתונאי ועורך ב"מעריב"- כתב מיוחד למזה"ת, כתב לענייני משטרה ופלילים במחוז תל אביב ובמחוז המרכז, כתב לענייני תרבות, עורך בדסק החדשות, ‎פרשן לענייני משטרה משפט ופלילים וכותב מאמרי מערכת ופובליציסטיקה ב"דבר ראשון"‎ - ‎עיתון דבר‎, ראש אגף החדשות ברדיו תל אביב, כיהן כיועץ תקשורת ודובר של שרי ממשלה, חברי כנסת, נשיא, כיום מכהן כנציג קבילות הציבור בעיריית גבעתיים, לצד פעילותו ככותב ומבקר מוזיקה בבלוג

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: