פס קול שבועי
כולל וידאו

אסף אבידן – Anagnorisis

אלבומו החדש של אסף אבידן לוקח את המאזין החרשן למסעות תודעה בין ציורי מערות בני עשרות אלפי שנים ועד פולמוס פילוסופי, במבחן התוצאה הבסיסית מדובר באלבום הממשיך את דרכו המוזיקלית של אסף כנדבך יצירתי עילי.

ראשית אציין כי טעיתי בהערכתי, בפעם האחרונה שעסקתי באלבומו החדש של אסף טענתי כי ככל הנראה מדובר באלבום בן 8 שירים, כעת לאחר מרתון האזנות משעות הבוקר המאוד מוקדמות אני יכול לומר כי אלבומו החדש של אסף אבידן –   Anagnorisis כולל 10 שירים היוצרים יחדיו בעצם אלבום קונספט מאוד פילוסופי ופולמוסי פנימי, תמיד הקו שאפיין את אסף.

על השירים שקדמו ליציאתו של האלבום כתבתי לא מעט מילים, החל משיר הנושא – AnagnorisisEarth OdysseyLost Horse , 900 Days. קיים שיר נוסף שאת ביצועו שחרר במהלך ימי הסגר באיטליה –  No Words

פרסומת

שמו של האלבום – Anagnorisis מונח אשר יצר הפילוסוף היווני בן המאה הרביעית לפני הספירה אריסטו ומשמעותו הרגע המדוייק שבו מתגלה האמת מאחורי דמות במחזה באמצעות חשיפת פרט שהיה סמוי עד עתה. השימוש במינוח הזה מצביע על כוונתו והצהרתו של אסף לומר לקהל מאזיניו כי היצירות המוזיקליות שלו נובעות ונוצרות מתוך חיפוש אין סופי אחר העצמי והאני שלו, קו שמצוי כמעט לאורך כל תחנות חייו המוזיקליות באמצעות אלבומיו.

לפני כשנתיים לקח אסף אבידן פסק זמן מהטירוף של סבבי הופעות ברחבי העולם אל מול קהל אלפים, אתנחתא אישית כדי לנוח ולחשוב, להרהר על חייו, עד כה, מה הלאה, יצירה, הישגים, וכל נושא שביקש לחפור בו מול עצמו.

אסף אבידן, פייסבוק
אסף אבידן, פייסבוק

אבידן עבר להתגורר בבית כפרי ישן באיטליה אותו שיפץ כמקום מגורים מחד וכאולפן הקלטות ויצירה מאידך, בודד מול מרחבים של ירוק מלמטה וכחול מלמעלה, שדות ושמיים, לבד. אבידן הקדיש את זמנו הן לעבודת החקלאות אותה למד מאנשי הסביבה והן לחקור ולחפש צלילים חדשים באמצעות האזנה לשורה ארוכה ומגוונת של יוצרים.

פרסומת

כך אסף אבידן על ההחלטה להתחיל את העבודה – ”הקשבתי לתום יורק, הפוג‘יז, דיויד בואי, ג‘ז ישן… אפילו פופ עדכני כמו בילי אייליש . לקחתי משהו מכל דבר וערבבתי את זה לתוך ג‘ונגל סכיזופרני של דמויות שחיו בתוכי. איכשהו הבליל הזה של דמויות וצלילים הצליח לצייר תמונה מדויקת יותר של הרגשות שלי… של מי שאני… יותר משקול אחד היה מסוגל."

בהמשך הדרך נטל אסף אבידן החלטה שכל הווקאלז באלבום החדש יהיו אך ורק שלו, החל מהשירה הראשית, דרך קולות הרקע, ההרמוניות, את כל אלו הקליט אבידן בעשרות שעות של הקלטה.

כאן הגיעה העזרה כנגד כאשר אסף חובר שוב לתמיר מוסקט עמו עבד על האלבום Different Pulses. כבר בשלבי העבודה הראשונים שלהם פרצה מגיפת הקורונה שאילצה אותם לעבוד מרחוק, להקליט קטע, לשלוח לעיבוד ולחזור שוב עד לשביעות הרצון הסופית, שיטה זו והסגר הכללי גם נתנו לאסף את חופש הפעולה והזמן ליצור ולעבוד מבלי להתייחס לזמני היום והלילה, ליצור באותו רגע שהצליל נולד ולהתעמק בו עד שביעות רצון מלאה.

אסף אבידן, פייסבוק
אסף אבידן, פייסבוק

אחד האירועים שהשפיעו הן על חייו של אסף, הן על היצירה החדשה והן על קשריו עם חבריו, ביניהם הסופר הידוע ג'ונתן ספרן, היה תקיפתו של אסף על ידי הזאב שאימץ כחיית מחמד וברגע אחד במקום להיות מבויית חשף את היצר הכי עמוק שבו והתנפל על אסף וקרע קרעים בבשרו שגרמו לו נזקים שרק בנס ובעזרה מהירה וטיפולים רפואיים נחלץ מהם. אירוע נוסף שהשתלב עם אותו רגע היה מרדף שניהלה להקת זאבים אחר סוסו האישי של אסף, מרדף שהוביל לנפילתו למוות של הסוס מצוק לתהום. החיבור הכל כך מיידי בין אסף והטבע הפראי בכל משקל אכזריותו הובילו לשיחה שניהל עם ספרן אשר סיכמה בסיפור חדש – "אסף והזאב", שאת תרגומו מאנגלית ניתן לקרא כאן – אסף והזאב מאת יונתן ספרן.

באופן כללי ניתן לציין כי סיפורו של ספרן מחבר בין סיפור התקיפה לבין גילוייה של מערת לאסקו באיטליה בה נחשפו ציורי קיר בני עשרות אלפי שנים של  בעלי חיים, ספרן מבקש לחבר בין השניים מבחינת התודעה ובעצם מניח מעין שטיח בסיס להבנת הרציו של אסף אבידן ביצירת האלבום החדש, הסיפורים העומדים מאחורי הטקסטים של השירים החדשים, עליהם מולבשות היצירות המוזיקליות שאסף ותמיר עבדו עליהן יחדיו וממרחק מקבלים זווית ראיה והאזנה מיוחדים, אבל בעצם, תמיד אסף אבידן היה מיוחד ובכך יתרונו.

הופעות, אהההה. אמנם באתר הבית של אסף אבידן כבר קבועים תאריכים של הופעות בשנת 2021 ואני מאמין שרבים מהקוראים, בדיוק כמוני מצפים לראות את אסף כאן מעל במה באחד הארנות האינטימיות הגדולות מגיש את היצירה החדשה, אני ממש לא יודע מתי זה יקרה…בינתיים תוכלו לצפות באסף מתוך שידור השקת האלבום.

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button