חדשות בינלאומיותמוזיקה בצל מגיפת הקורונה

מנג'ר ההופעות מרטי הום – "השנה הזו אבודה לתעשיית המוזיקה"

ארבעים שנות וותק בתחום ניהול סבבי הופעות בינלאומיים הפכו את מרטי הום לטור מנג'ר הכי וותיק והכי מנוסה, בראיון לדייויד בראון מהרולינג סטון מגזין בסדרת הכתבות "מוזיקה במשבר", הוא מגיש את משנתו, מסמך מרתק.

כל כך הרבה עוסקים לאחרונה במשבר הנוראי שפקד את תעשיית המוזיקה והמופעים בארץ ובעולם הרחב בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה וההגבלות שהרשויות מטילות על קיומם של אירועים מרובי קהל. גם כאן נגענו לא פעם בנושאים הללו המעסיקים באופן טבעי הן את אנשי התעשייה והן את ציבור חובבי המוזיקה והמופעים הצמאים לחזור לשטח. היום, במסגרת סדרת כתבות במגזין המוזיקה רולינגסטון תחת הטייטל "מוזיקה במשבר" משוחח מרטי הום, מוותיקי מנהלי סבבי ההופעות עם הכוכבים הכי גדולים בעולם, אודות המשבר שפקד את תעשיית המוזיקה בעקבות מגיפת הקורונה. עם מעט שיעורי האנגלית שנכחתי בהם ועם הרבה עזרה מהטרנסלייט של גוגל, חלקים נבחרים מדבריו אודות הסבב הענק שהתבטל והקשייים בהישרדות היומיומית שלו ושל התעשייה מוגשים בפניכם.

מרטי הום בן 64, נמצא בשטח מגיל 24, תעשו את החשבון בעצמכם, הוא סוג של כוכב בעצמו בתעשיית המוזיקה, הבק סטיי'ג, מרטי, המצוי בעשירייה הראשונה של צמרת מנהלי ההופעות על פי מגזין פולסאר בתחום המופעים בשנת 2019, נמנה על אותם אנשים המטפלים בלוגיסטיקה היום יומית של סבבי ההופעות, החל מתזמון אירוח בבתי מלון, הסעות, ואפילו בתפקיד האומנת המעירה את הכוכבים בחדרי המלון כדי שיגיעו בזמן לראיונות. מאז עבודתו הראשונה בשנות השמונים כמנהל סבב ההופעות של ביל וויתרס, דרך טורים של כוכבים כביונסה, פליטווד מק, סטיבי ניקס, ברברה סטרייסנד, שאקירה, בק סטריט בויז , אלישיה קיז, ואחרים, עד היום כשהוא נאלץ לעצור עבודה לצד הרולינג סטונז בסיבוב הופעות בארצות הברית שתוכנן להיערך בין אפריל ועד יולי – הסבב שלא יצא לפועל בשל המגיפה וההגבלות החברתיות.

כך מרטי הום בראיון לרולינג סטון מגזין"כל כך התרגשתי לקראת סבב ההופעות של הרולינג סטונז. זה היה אמור להיות הסבב הראשון שאי פעם עשיתי איתם. בעבר דיברנו על כך אולם סיבות שונות  מנעו את קבלת המשימה. לוח הזמנים שלי לא היה זמין או שהם שכרו מישהו אחר. הפעם הכל הסתדר, והייתי צריך לטוס ללונדון לראיון עם מיק ג'אגר כדי לקבל את העבודה.

פרסומת

בדרך כלל אני לא מתראיין, אני עובד בניהול. אבל מיק הוא סוג של בחור שרוצה להסתכל למישהו בעיניים ולוודא שהוא האדם המתאים לו. אני לא זוכר את השאלות הספציפיות, אבל זה היה, "אה, גבר, אני יושב מול מיק ג'אגר." בדרך כלל אני לא מתרגש או רגשי כל כך. באותו יום התקבלתי לעבודה בסיבוב ההופעות בארה"ב, ממאי עד יולי. הם מכנים זאת "רכז לוגיסטיקה", אך התפקיד הוא בעצם מנהל טיולים.

הם התכוונו לעשות את אותו מופע שעשו בשנה שעברה בצפון אמריקה, אז לא בנינו סטים חדשים, הם התכוונו להיכנס ישר לחזרות הלהקה, החל מה -16 באפריל בלוס אנג'לס. זו הייתה הפעם הראשונה שלי שעבדתי איתם, ושמעתי שהם מכינים סט ליסט חדש בכל לילה והעותקים מופצים מייד. התחלתי לעבוד על תיאום וסגירת בתי מלון, אוטובוסים לצוות, ומטוס שכור למנהלים.

ואז, לפני כחודש, שמעתי שהם דוחים את הסיור. האמת, ראית את זה מגיע. כאשר פסטיבל SXSW הודיע על ביטול עדיין הייתה לנו תקווה שנוכל לצאת לסיבוב הופעות במאי, אך ככל שהדברים התפתחו כל כך מהר, ידענו שכנראה אין סיכוי.

פרסומת

האחריות שלי הייתה ליידע את כולם שהטור נדחה: לעדכן את כל הנגנים, אנשי הביטחון ואנשי הצוות. שכרנו כ 150 אנשים במשרה מלאה. טווח השכר היה 30,000 $ עד 150,000 $ כנראה לשלושה חודשים. שלחתי לכולם אימייל שאמר "סליחה על המייל ההמוני, אבל …" וכולם הבינו את הסיטואציה.

הפסדתי קרוב לוודאי בסביבות 400,000 $ – אולי קצת יותר, הדבר היחידי שאני יודע לעשות הוא ניהול סבבי הופעות ואני כבר זקן להסבה מקצועית, בשבילי זו שנה אבודה. אני קבלן עצמאי, כמו שרבים מהגברים והנשים שעובדים בענף הזה, כך שלא אבקש לקבל אבטלה.

אבל תראו את כמות האנשים שזה משפיע עליהם – האנשים שבונים את המופע, הסדרנים, מוכרי הכרטיסים, אנשי ביטחון. ואז יש את חברות ההגברה וחברות ההובלות ואוטובוסים. עם חברות כאלה, המודל הרגיל הוא ש- 75 אחוז מהציוד יהיה בתנועה על הכביש בכל זמן נתון. עכשיו הכל יושב במחסן.

הצלחתי לחסוך קצת כסף, אבל רבים מהגברים והנשים שנשענים על הכנסה זו חיים ממשכורת למשכורת. זה יהיה ממש קשה ומאתגר עבור האנשים שמתפרנסים מסבבי ההופעות כדי לקיים את עצמם אם זה יימשך לאורך זמן רב. חלקם בסופו של דבר יאלצו לאכול את כספי החסכונות שלהם. אני פשוט קראתי מאמר שאומר שאירועים מסוימים עשויים להמתין עד הסתיו של השנה הבאה, 2021. חשבתי, "אלוהים, אם נצטרך לחכות כל כך הרבה זמן …" אתה יכול לאבד הרבה אנשים טובים שיצטרכו לחפש הזדמנויות אחרות לעבודה.

 

נגיעות בנושא כאן באתר, המלצות קריאה!

עולם המוזיקה – היום שאחרי

 

שוקי וייס – כולנו נעבור את זה ביחד!!

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: