כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות בינלאומיות

פסנתרן הג'אז מק'קוי טיינר הלך לעולמו

אלפרד " מק'קוי " טיינר, הנחשב לאחד מחלוצי הג'אז החופשי נפטר בגיל 81.

מק'קוי טיינר היה פסנתרן ג'אז אמריקאי, הוא נולד בפילדלפיה בשנת 1938 לאם פסנתרנית שניהלה סלון יופי לפרנסתה ואב מסורתי שאסר עליו לנגן. כאשר לא הקשיב לאביו נאסר עליו לנגן בבית והוא החל לנגן אצל השכנים. אמו תמכה בו וחסכה כסף כדי לקנות לו פסנתר, שהוצב בסלון היופי שלה והוא ניגן שם להנאתם של העובדים והלקוחות.

טיינר החל בגיל 17 לנגן עם הרביעייה של הסקסופוניסט ג'ון קולטריין. במהלך שש שנותיו עם קולטריין הקליט גם אלבומי סולו, ולאחר פרישתו המשיך להקליט הן אלבומי סולו, והן אלבומים כמוביל. טיינר נחשב לאחד מפסנתרני הג'אז החופשי הראשונים, וסגנונו משפיע על רבים מהפסנתרנים החדשניים.

לאחר שעזב את הרביעייה של קולטריין, בין השנים 1967–1970 הקליט כאמן סולו בעיקר בחברת בלו נוט, וסגנונו הושפע מאוד מהפוסט בופ. במשך שנות השבעים הוא הקליט הקלטות שונות, לאו דווקא בסגנון הג'אז החופשי, ויצר דיסקוגרפיה עשירה, אשר זכתה לביקורות חיוביות. טיינר החל להכניס השפעות אפריקאיות ואסייתיות לנגינתו אף שילב נגינה בכלים שונים, כולל צ'מבלו וקוטו. בעשורים האחרונים לחייו טיינר התמקד בהובלת שלישיות, לרוב של פסנתר, בס ותופים.

מק'קוי טיינר הופיע לראשונה בישראל בשנת 1995 וחזר שוב בשנת 2012 במסגרת קונצרט עם הטריו שלו שהתקיים בפתח תקווה בהפקת נרנג'ה.

על מותו הודיעו בני משפחתו לפני שעה קלה באמצעות עמוד הפייסבוק הרשמי שלו.

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא