חדשות הסצנהראיונות עם מוזיקאים
כולל וידאו

ראיון עם להקת Echoes לרגל 40 שנה לאלבום "החומה"

לרגל ציון 40 שנה לאלבום The Wall של פינק פלויד חברי להקת Echoes עונים לשאלות לקראת מופע המחווה הצפוי

אלבום הקונספט ואופרת רוק " The Wall"  של להקת פינק פלויד, אשר יצא לאור בתאריך 30 בנובמבר 1979, נחשב לאבן דרך בהיסטוריה של הרוק. במרכזה של היצירה מצוי האנטי-גיבור "פינק" אשר מדוכא על ידי החברה ומושפע מהחיים בצילו החסר של אביו אשר נהרג במהלך הקרבות במלחמת העולם השניה, מהמורה הרודן בבית הספר, האם החונקת, והאישה הדומיננטית – כל אלו גורמים לו לשקוע בהזיות ולהסתגר עד לסיום הבלתי נמנע שבו נכפה עליו להרוס את החומה שבנה לעצמו ולהתמודד עם המציאות.

המופע יוצא הדופן שחברי להקת פינק פלויד העלו עם צאת האלבום, שלווה בפעלולי פירוטכניקה ובבניית חומה פיזית בין הלהקה לקהל הפך לשם דבר ומאוחר יותר אף זכה לגרסה קולנועית בבימויו של אלן פארקר, ובכיכובו של בוב גלדוף אשר גילם את דמות הגיבור המתייסר "פינק". צפינו בסרט עשרות פעמים במהלך השנים, רק הצפייה בסרט אופרת הרוק "Tommy" עבר את מספר הצפיות מבחינתנו…

היצירה החוגגת בימים אלו 40 שנה לצאתה, תבוצע במלואה על ידי ההרכב  Echoes שנולד בבאר שבע וכולל עשרה נגנים וזמרים המתמחים מאז שנת 2006 בביצועי מחווה ליצירות של פינק פלויד תוך הקפדה על ביצוע התפקידים המקוריים בדיוק ובשלמות והפקת סאונד ותאורה ברמה הגבוהה ביותר, ההרכב נחשב כמופע המחווה לפינק פלויד האיכותי ביותר בארץ. ואף הוזמן לקחת חלק בשיתופי פעולה ייחודיים יחד עם המנצח גיל שוחט, ועם ה- UK Pink Floyd Experience בעת ביקורם בארץ.

פרסומת

כך זה נראה ונשמע במהלך המופע עם UK Pink Floyd Experience

לקראת סבב ההופעות לכבוד האלבום " The Wall" המציין כעת 40 שנה נפגש הבלוג עם חברי ההרכב לסשן שאלות ותשובות.

שאלה: איך אתם רואים את ההבדל ביניכם מבחינת ביצוע אחד לאחד יצירות של פינק פלויד לבין נגני תזמורת המבצעת יצירות שנכתבו בדרך כלל לפני מאות שנים?

פרסומת

תשובה: המטרה שלנו ב echoes היא לא לתת פרשנות של השירים, או לבצע איזה טוויסט בסולו מסוים שיבליט אותנו כנגנים או יוצרים מעבר למוזיקה שאותה אנו מנגנים. המוזיקה של פינק פלויד היא יצירה בדיוק כמו שתיארת. וככזו צריך להתייחס אליה בצורה הראויה. לכן, אנו מקפידים לבצע את החומרים בצורה המדויקת ביותר מתוך האלבומים. מכיוון שבסופו של דבר אנחנו מופיעים עם החומרים האלה, לפעמים הביצועים ילקחו מתוך הופעות של פינק פלויד כגון is there anybody outhere, pulse ואחרים. להבדיל מיצירות קלאסיות, במוזיקה של פינק פלויד ישנו גם עניין הסאונד והאפקטים בכל כלי ובעיקר כמובן בעבודת הגיטרות והקלידים. אנחנו מבלים שעות בבניית הסאונדים הנכונים והכל כדי שמי שמגיע למופע שלנו יוכל לעצום את עיניו ולהרגיש שהוא שומע פינק פלויד לייב.

שאלה: כל חברי להקת Echoes הם מוזיקאים, מדוע הלכתם על ביצוע חומרים שלא אתם כתבתם?

תשובה: אכן כולנו מוזיקאים (לחלקנו יש גם day job שאינו קשור לתחום המוזיקה), ולחלקנו ישנם גם הרכבים אחרים שבהם אנחנו חברים ויוצרים במסגרתם מוזיקה מקורית, אבל echoes זה המקום שבו אנחנו מגשימים את החלומות שלנו על ידי כך שאנו זוכים לנגן את המוזיקה של פינק פלויד שגדלנו עליה. הרעיון בכלל התחיל מלהפגש ולנגן את החומרים יחד מתוך כייף. למעשה עברו כמעט 3 שנים עד שהעלינו את המופע הראשון וזה גם בגלל שבהתחלה זו לא הייתה המטרה וכמובן גם בגלל שרצינו להביא משהו אחר, משהו מדויק ולא עוד "חלטורה" של קאברים.
מעבר לאתגר שבביצוע החומרים האלה, אנחנו מתרגשים כל פעם מחדש כשאנחנו עולים לנגן את המוזיקה הזאת. גם היום אחרי כמעט 17 שנה יחד אנחנו עדיין מצליחים להתרגש מההופעות אבל גם מהחזרות עצמן.
לצורך הבהרה, היו לנו הרבה הצעות לנגן מחווה ללהקות אחרות וזו גם שאלה שחוזרת על עצמה כל פעם, אבל מבחינתנו היא בכלל לא על הפרק. המטרה לא הייתה להרים מופע קאברים כדי למלא אולמות אלא לנגן את המוזיקה של פינק פלויד. למזלנו אנחנו זוכים גם לנגן את המוזיקה הזאת וגם למלא אולמות.

שאלה: מהו האלבום של פינק פלויד שהכי השפיע עליכם בבחירת יצירות הלהקה למושא נגינה?

תשובה: שאלה קשה. כנראה שכולנו נסכים על ארבעת האלבומים האדירים שנוצרו בין 73 ל79 (dark side of the moon, wish you were here, animals, the wall). קשה לבחור אלבום אחד באמת. עם זאת חלקנו אוהב גם את התקופות המוקדמות של סיד בארט בעוד החלק השני אוהב את האלבומים של פוסט-רוג'ר ווטרס. זה יוצר עניין (וגם הרבה ויכוחים חיוביים בעיקר כשרוצים להוסיף משהו לרפרטואר:) ) אבל זה מאפשר לנו לבצע בהופעות חומרים באמת מכל התקופות כך שכל מעריץ של פינק פלויד יכול ליהנות מהמופע. יש לנו את הדעה האישית שלנו אבל בסופו של דבר המטרה האולטימטיבית היא לנגן את כל הרפרטואר של פינק פלויד (אולי חוץ מ ummagumma) ואנחנו ממש קרובים לשם.

שאלה: מי הדמות מבין שני היוצרים בלהקת פינק פלויד שאתם הכי מעריצים כאמן, רוג'ר ווטרס או דיויד גילמור?

תשובה: גם כאן כמו בנושא האלבומים זה לא החלטי ויש מחלוקות. אבל כולנו נסכים שהשיא של השניים האלה הוא בשיתוף הפעולה שלהם במסגרת הלהקה ובמיוחד בשנות השבעים. אולי מתוך הסתכלות  על הקריירה של שניהם מחוץ לפינק פלויד אפשר להבין שעל אף שעבור שניהם היא קריירה מוצלחת, הם לא באמת מצליחים לשחזר את ההצלחה בימים הגדולים שלהם מבחינת איכות החומרים.

שאלה: הסצנה העולמית של להקות המבצעות את היצירות של פינק פלויד היא אחת מהסצנות היותר גדולות של עולם המחווה, לפני שנה הצטרפתם להופעותיה של להקה שכזו – UK Pink Floyd Experience בביקורה השני בתל אביב ונטלתם על עצמכם את ביצוע היצירות עליהן חתום רוג'ר ווטרס, הכל כמובן נעשה כדי לחמוק מאי נעימות פוליטית של האורחים מחו"ל בעקבות החרם של ווטרס על ישראל, מה היו התובנות שלכם לגבי אותו מופע, מה חשתם?

תשובה: אחרי המופע פנו אלינו המון עיתונאים ואנשים אחרים וניסו להבין מה עמדתנו. חשוב לנו לציין שכישראליים שחיים כאן ואוהבים את המדינה שלנו מבחינתנו המטרה המרכזית הייתה לגרום לאירוע הזה לקרות, וכאשר נפלה בידינו הזדמנות לקחת חלק במאבק הזה לא חשבנו פעמיים. מבחינה טכנית בהתחלה דובר על שילוב שלנו במסגרת המופע שבו ננגן מספר שירים ולאחר מכן כמובן הדברים התגלגלו ואז הבנו שהם לא מתכוונים לנגן את היצירות של רוג'ר ווטרס. מבחינתנו המוזיקה הייתה שם מעל לכל והשתדלנו לא להיות מעורבים בעניינים שבין החבר'ה הבריטים לחברת ההפקה. כמובן שלא ניסינו לקחת את הפוקוס מהם אבל מטבע הדברים ברגע שביצענו את היצירות הגדולות זו הייתה התוצאה. הם להקה מצוינת ואנשים נפלאים שנקלעו לסיטואציה בלתי אפשרית ואנחנו חושבים שבמצב שנוצר הם עשו את הדבר היחידי שנותר להם לעשות. בכל מקרה, אנחנו יצאנו בהרגשה שהיינו שותפים לחוויה אדירה מכל הבחינות ושמחנו שיכולנו לתרום את חלקנו למאבק בחרם.

שאלה: אתם עומדים לחגוג כעת את ציון מלאות 40 שנה ליציאתו של אלבום המופת – The Wall, מה תפס אותכם בקונספט של האלבום? ממה התרגשתם במיוחד, מה ההבדל בין התכנים הטקסטואלים והנרטיב לבין העבודה על היצירה האינסטרומנטלית, האם אתם רואים הפרדה בין שני המסלולים הללו? 

תשובה: זה למעשה הפרויקט שחלמנו לעשות במשך שנים אבל היו סיבות שונות שגרמו לנו לדחות אותו. חשוב לציין שמבחינה מוזיקלית יכולנו להרים את המופע כבר מזמן אבל החומה הוא אלבום מיוחד. למעשה לא ניתן להפריד את הביצוע המוזיקלי שלו מהתפאורה וזאת אחת הסיבות שהוא נדחה עד עכשיו. הקונספט של המופע – מוזיקה ותפאורה – שזורים אחד בשני בלי יכולת להפריד ולכן זה היה נראה לנו לא נכון לבצע את האלבום בלי החוויה המלאה.
באלבום הזה נמצאים כמה מהיצירות הגדולות ביותר של פינק פלויד כמו comfortably numb ו another brick in the wall וכמובן הסיפור עצמו מתחילתו ועד סופו. אנחנו מסתכלים על המוזיקה והמילים כמקשה אחת ואין מבחינתנו ממש הפרדה. אנחנו לא מרגישים בעייה כלשהי עם התכנים הטקסטואליים – אלו תכנים אוניברסליים וכל אחד מפרש אותם לעצמו בדרך שהוא רואה לנכון.

שאלה: האלבום The Wall  עוסק בסיפור פסיכולוגי שמקורו בבריטניה שאחרי מלחמת העולם השניה, כשהכל החל בעצם, רוקנ'רול, אין זה האלבום היחידי ששואב את יסודותיו מהתקופה ההיא, כך אופרת הרוק Tommy של להקת המי ועוד, האם יש בזווית הזו נקודה שמשפיע עליכם כמי שחיים במדינה הנענת על נשקה בשגרה?  

תשובה: בסופו של דבר הערכים והנושאים עליהם מדובר ב"חומה" הינם ערכים אוניברסליים שיכולים להתאים להמון תקופות בהיסטוריה וכמובן גם לחיים שלנו כאן בישראל. אבל זה מה שהופך את האלבום הזה למיוחד כל כך שמשפיע על מיליונים ברחבי העולם גם 40 שנה אחרי שהוא נוצר. בין אם זה בית הספר שמדכא את התלמיד, האמא החונקת, הקשיים במערכות היחסים וכמובן הכמיהה שיהיה פה כבר שלום. בסופו של דבר האלבום הוא אלבום שנוגע בכל אחד ברמה האישית בנקודות שונות של החיים ומהבחינה הזאת הגאונות של רוג'ר ווטרס היא על-תקופתית ורלוונטית תמיד.

שאלה: מעבר לחזרות שגרתיות לקראת המופע, האם אתם נוקטים בצעדים נוספים כדי לחזק את המוכנות של כלל הנגנים בהרכב לקראת המופע?

תשובה: חשוב לציין שמדובר במופע מיוחד שאנחנו המפיקים שלו. אין לנו חברת הפקה שמטפלת לנו בדברים ולכן אנחנו מתעסקים לא רק במוזיקה אלא גם ביצירת הוידאו ארט, עבודה מול הצוות הטכני ועוד. יש בזה המון כח מכיוון שאנחנו לא רק להקה אלא גם מעריצים של פינק פלויד בעצמנו ולכן אנחנו חושבים כמי שיהיה בקהל. מבחינתנו חלק אינטגרלי ממופע של פינק פלויד היא חווית הסאונד והתאורה. במופע מהסוג הזה תכנון הסאונד נעשה ברמה הגבוהה ביותר. כשמקשיבים לאלבומים של הפינק פלויד, אחד הדברים העיקריים שמבחינים בהם הוא עבודת הסאונד הייחודית. למעשה באלבומי המופת שלהם הפינק פלויד הביאו לקדמת הבמה את עבודת האולפן והסאונד לרמה של שלמות. לכן, בהופעות שלנו הסאונד הוא חלק אינטגרלי מהמופע. בדיוק כפי שתפקיד צריך להיות מנוגן בדרך מסוימת, כך יש חשיבות לחווית הסאונד שהקהל מקבל.

גם כאשר ניגשנו למופע TheWall2020 רצינו להבטיח שהקהל יקבל חוויה מושלמת. לצורך כך השתמשנו בשיטה הנהוגה במופעים גדולים בחו"ל… על מנת להגיע לדיוק מירבי, קיימנו מופע בשלמותו בתוך מחסן בב"ש, עם הציוד המדויק בו נשתמש במופע, החל מעמדת הקונסולה (מיקסר) , המיקרופונים ועד לאפקטים. את המופע הקלטנו ומיקססנו לצורך יצירת "תמונה" לבאלאנסים מדויקים לכל כלי, קולות ואפקטים, כך שביום המופע כל עבודת הסאונד תסונכרן בצורה אוטומטית עם הנגינה בזמן אמת.

מבחינת הנגינה, במהלך השנה האחרונה, מדי שבוע אנחנו נפגשים במקום בו הכל קורה, אולפני "פידבק" בבאר שבע. זהו למעשה הבית המוזיקלי של Echoes.

החזרות הראשונות התמקדו בהקשבה לביצועים המקוריים והוצאת התפקידים המדויקים לכל כלי. זהו התהליך אותו אנו מבצעים בכל פעם שאנחנו מחליטים להוסיף שירים חדשים לרפרטואר של המופעים שלנו. מי שהיה במופעים שלנו כבר יודע שהשאיפה שלנו היא לשחזר כל תפקיד, כל תו וכל צליל באופן המדויק ביותר וללא כל פרשנות אחרת. לכן, ההקשבה היא חלק משמעותי ביותר עבורנו.

ככל שהתקדמו החזרות המיקוד עבר מהקשבה אל בניית הסאונדים הנכונים עבור כל תפקיד וכמובן נגינת השירים כלהקה.

אחד המאפיינים המרכזיים של האלבום "החומה" היא עבודת הקולות, וכחלק מהמופע "החומה 2020" כל חברי ההרכב לוקחים חלק בשירת קולות ליווי, אשר גם הם נבנו ושוחזרו בקפידה.

בניגוד לחזרות רגילות, החזרות עבור המופע מתבצעות בצורה סטרילית, כאשר כל הנגנים עם אוזניות כך שהתוצאה תהיה כמה שיותר קרובה לתנאי במה.

שאלה: להקת Echoes איננה ההרכב הישראלי הראשון המתמקד בביצועי מחווה שלוקח את המשימה לבצע את האלבום במלואו, קדמו לכך שיתופי פעולה של להקת Oblins והסולן אוליב ששתפו פעולה יחד עם התזמורת הקאמרית ומקהלת בת-קול, גם להקת אומה גומה בניהולו של עודד תמסוט המתמחה אף היא בין היתר ביצירות של פינק פלויד קיימו מספר הופעות שהוקדשו לאלבום המיתולוגי, מהי התרומה של Echoes בתחום שההרכבים האחרים לא נגעו בהם?

תשובה: מבלי להתייחס להרכב כזה או אחר, הייחודיות שלנו היא בדיוק בפרטים הקטנים ביותר – רפרודוקציה מושלמת ברמת נגינה הגבוהה ביותר. זה מתחיל מביצוע תפקידים מדויקים, סאונדים שאנו בונים במשך שעות וכמובן ההפקה כולה כגון וידאו ארט ובחירת הפלייליסטים שנועדה לתת חוויה של מופע של פינק פלויד. אנחנו עושים רק פינק פלויד – לא שום דבר אחר. כמו הרכבים אחרים (שאת חלקם ציינת) גם לנו יצא לשתף פעולה לדוגמא עם גיל שוחט כאשר ביצענו את  dark side of the moon ביחד עם תזמורת ומקהלה ויחד איתו אף ביצענו את היצירה atom heart mother אבל הפקות מהסוג הזה הן אינן העיקר עבורנו.
כדי לנגן פינק פלויד ברמה הגבוהה ביותר צריך להתמסר לדבר הזה בלבד. גם היום 17 שנה אחרי שהתחלנו אנחנו עדיין מחפשים את הדיוק בכל דבר שאנחנו עושים.
כמו שציינת הסצנה של מופעי המחווה לפינק פלויד בעולם היא גדולה מאוד. יש את ה brit floyd וכמובן את הaussie floyd ואנחנו  חיים את הסצנה הזאת ומקפידים להתעדכן ולשמוע כמעט את כל ההרכבים הקיימים במדינות השונות. בכנות גדולה אחרי 17 שנה אנחנו יכולים לומר שאנחנו נמצאים בשורה אחת עם הרכבי המחווה לפינק פלויד הגדולים ביותר שפעילים היום. זה גם הפידבק שאנחנו מקבלים מהקהל שמגיע להופעות שלנו פעם אחר פעם, חלקם כבר היו ביותר מ-30 מופעים לאורך השנים.

ההפקה הזו אינה דומה לשום דבר שנעשה כאן בארץ מבחינת השקעה ומבחינת חוויה בכל מה שקשור לביצוע האלבום הזה. למי שיגיע למופע צפויה חוויה מטורפת ואנחנו קצת מקנאים שלא נוכל לשבת בעצמנו בקהל.

שאלה: האם מעבר לביצוע ב"אחד לאחד" של האלבום במהלך המופע, האם ישנן הפתעות נוספות שיכללו בו? אני מדבר מעבר לוי-ארט, האם אתם שואבים הראה מהתפאורות של רוג'ר ווטרס למופע שבעצם עדיין רץ על ידו ברחבי העולם? צפויים לנו בלוני חזירים מעל הבמה? פטישים הצועדים בסך אל תוך הקהל? ספרו לי על כך… 

תשובה: כאשר ניגשנו לביצוע האלבום הדבר העיקרי שהיה ברור לכולנו הוא שאין לנו כוונה להעלות מופע עם השירים עצמם בלבד. כמוזיקאים, אבל קודם כל כאנשים שמעריצים את המוזיקה של פינק פלויד מגיל אפס, ידענו שהתפאורה במופע מהסוג הזה הינה חלק בלתי נפרד.

החשיבה על הקונספט הויזואלי למופע כללה רעיונות רבים, החל ממופע תאורה ומסך עגול, עד לבניה פיזית של חומה על הבמה. לבסוף, לאחר שקלול כל הרעיונות שהועלו, יחד עם האילוצים הטכניים ואחרים, ובמגבלות ארצנו הקטנטונת הוחלט על הקונספט – הקרנת וידאו ארט על גבי מסכי לד ענקיים.

על מנת לקבל את האפקט החזק ביותר הוחלט על 5 מסכי לד בגובה של 5 מטרים וברוחב כולל של כ 15 מטר! חומה דיגיטלית אפשר לקרוא לזה…

בתהליך יצירת הוידאו-ארט עבד איתנו אמן התלת ועורך הפוסט גיא נמט. תהליך העבודה כלל מידול הדמויות הקלאסיות מהאנימציה המוכרת כמו למשל המורה, האישה והאמא של פינק ובנוסף שיחזרנו סצנות קלאסיות מהמופעים של פינק פלויד ורוג'ר ווטרס כמו למשל אנימציית הפרחים בשיר empty space, ולצד זה יצרנו וידאו ארט מקורי לגמרי. כל מה שתראו על המסכים נוצר מאפס, לא השתמשנו בשום חומר מוכן מראש.

עוד חשוב לציין, שהארט במופע מסונכרן לחלוטין למוזיקה המנוגנת ע"י מערכות מתקדמות של תאורה וסאונד. לאחר חודשים על עבודת הארט, עשינו הקרנה מיוחדת לחברי ההרכב באולם קולנוע שנסגר במיוחד עבורנו וצפינו "במופע" על מסך שדימה את הגודל הפיזי הנכון של המסכים שיהיו על הבמה.

ההופעות הצפויות במסגרת הסבב: 

המשכן לאמנויות הבמה באר שבע 6.1.20 – 21:00 כאן כרטיסים
היכל התרבות תל אביב 14.1.20 – 21:00 כאן כרטיסים
מרכז הקונגרסים חיפה 6.2.20 – 21:00 כאן כרטיסים

הצצה לחדר החזרות, טיזר…

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: