כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

מאור כהן ופיטר רוט – ליל המאור-רוט הגדול

מאור כהן ופיטר רוט חוגגים 25 שנות יצירה – חתונת הכסף, קבלת שבת באמפי שוני, אלי ואן רוק מדווח, תומר שיינפלד מתעד.

שנות ה-90 היו שנות המהפך בישראל. הכבלים החוקיים נכנסו, ילדי שנות ה-70 וה-80 הפכו לדור ה-MTV, המוזיקה הישראלית קיבלה בעיטה של התעוררות מהשמרנות ולמעשה החלו לצאת קולות בעיקר של מרדנות. אלו היו גל להקות הרוקסן, ששטפו אותנו לאורך כל הניינטיז  האלטרנטיבי הפך להיות המיינסטרים המקובל החדש עד עצם היום הזה.

אם יש שני רוקיסטים שבלטו לאורך התקופה ההיא ונחשבים רלוונטיים עד היום, הם מאור כהן ופיטר רוט שהיו בין החלוצים הגדולים, שגרמו לנו לקפוץ על הרצפה או להעיר את השכייןןןן שלא ישייןןןן.

מאור כהן ופיטר רוט באמפי שוני. צילום תומר שיינפלד
מאור כהן ופיטר רוט באמפי שוני. צילום תומר שיינפלד

המהפיכה התחילה בתקופת התיכון, כשמאור כהן היה בעירוני א' ת"א, הקים בגיל 16 את "זקני צפת" וכבש את המדינה עם קאבר ל"מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" (אריק איינשטיין ושלום חנוך). במקביל, פיטר רוט בלט במגמת המוזיקה של תיכון שרת חולון ובגיל 15 קטף את המקום ה-1 עם להקת "פידבק" בתחרות "קולות וצלילים" של שנת 1989 ובכך המשיך את המורשת המשפחתית (אביו פול היה חבר בלהקת פיקוד צפון וסבו לסלו היה המנצח של תזמורת רשות השידור). דרך להקה נוספת שהיה חבר בה, "הבן של השכן" הכיר את אייל אבן-צור, אחיו של שחר אבן-צור, מה שהוביל להקמת מוניקה סקס.

גל להקות הרוקסן, שהמשיך את של הפריצה "סיפורים מהקופסא", הביא לכך שהמפגש בין מאור כהן לפיטר רוט, היה בלתי נמנע. או כמו שאומרים בעברית צחה "כנראה זוהי תחילתה של ידידות מופלאה".

לרגל 25 שנות חברות, פעילות משותפת ויצירה, התרחש אתמול המופע המשותף של שני הרוקרים במופע שקיעה ייחודי באמפי שוני, למרות שאותותיו של שעון החורף הקרב קבעו אחרת, ולפי מאור כהן "תודה שבאתם למופע שקיעה, אף על פי שהשקיעה הייתה באיטליה בכלל".

בתחילת המופע, כהן ורוט הגיעו ביחד בכניסה מלכותית, תחת כיפת השמיים כיאה למעמד של חתונת כסף. לא סתם הם התחילו בביצוע "טוב לנו יחד", שכתב והלחין מאור כהן לאלבום הסולו ה-1 באותו השם, שיצא לפני 20 שנים.

זהו אלבום חובה לכל מי שגדל על רוקסן ועל הרוק הישראלי הישן של אריק איינשטיין ושלום חנוך, וזה היה מתבקש להמשיך גם עם "מה ידוע על היום הזה" ו"אפור" אותו כתב כהן ביחד עם דן תורן. סולו הגיטרות של רוט רק נותן טעם של עוד לקראת מה שיהיה בהמשך.

מאור כהן ופיטר רוט באמפי שוני. צילום תומר שיינפלד
מאור כהן ופיטר רוט באמפי שוני. צילום תומר שיינפלד

במסורת "ערב טוב קיסריה", כך גם רוט אמר על שוני. מאור השיב ב"איזה כיף להיות במבנה הרומאי הזה, מאז הרומאים לא בנו שום דבר טוב". בברכת Rock Me Amadeus, רוט מחזיר אותנו לאלבום הסולו ה-1 שלו משנת 2005 ומבצע ביחד עם כהן את להיטו הגדול "צחוק הגורל", שילוב בין הרוק הישראלי הישן למשהו שמזכיר להיט של ג'ף לין מ-ELO. לגבי הקליפ, אם פספסתם אז חובה לראות! מחווה אדירה לקליפים של "זהו-זה" ובכיכובם של…(תמצאו ביוטיוב, לא אהרוס לכם).

כיפת השמיים של בנימינה והסביבה הובילה באופן טבעי ל"לילה עיר", הלהיט של מאור כהן משנת 2008 מאלבום האוסף שלו "דיסקגרפיה".

ועם כבר חזרה לנוסטלגיה לאותה שנה, לעוד להיט מאילנית וכיום הפך לשיר של מאור כהן לחלוטין, שחרך את הרדיו בזכות "עבודה עברית 2.0", לרגל 60 שנים למדינת ישראל. (אגב, מאור דאג גם לעשות לנו סדר בראש, שלא נתבלבל חלילה עם מס' 2 אחר שאנחנו מכירים מחיי היום יום). הביצוע של מאור כהן ופיטר רוט ללהיט הנוסטלגי הזה אולי אף מתעלה מהמקור, וביחד עם ההרמוניות והכימיה, ישנה תחושה, שכאילו הם הופיעו ביחד מאז ומתמיד.

ואם כבר קאברים ללהיטים קלאסיים, אז מגיע תורו של "שיר הזרוק", ההמנון של האאוטסיידרים בישראל, של שמוליק צ'יזיק ואריאל זילבר.

רוט הקדיש את השיר הבא לאריק הבן שלו, "העט של בנצי", הלהיט של מאור כהן מלפני 15 שנים, שגרם לו להשתולל בדיוק כמו שגדלנו עליו וכששאל "מה כתב אבא של בנצי בעט?" הקהל דיקלם בע"פ "בנצי מת!".

במעבר חד, כהן ורוט עברו ללהיט המשותף שלהם "אמכור את סבתא לנגר", רוקנרול שהקפיץ את היושבים על הכיסאות.

והנה רגע שחיכו לו ילדי דור הרוקסן, כשמאור כהן מפעיל את המנוע הגרוני ררררר, לקראת המנון הפאנק, הבלדה על "ררריקקי" של זקני צפת, כשברקע השתתף DJ MASH בחריקות תקליט בדיוק כמו ימי הבר-מצווה עם  DJ MOTI המחשמל. מכיוון שזה שיר עם מילה אחת בד"כ "ריקי", מאור כהן אמר בסוף: "גם אם לא הבנתם, העיקר שנהניתם".

ממשהו מקפיץ, הגיע הזמן לשיר סלואו. כהן אמר "זה הזמן לחבק את מי שלידכם, גם אם הוא זר לחלוטין". זה היה "היא אוהבת", הבלדה של פיטר רוט מאלבום הבכורה שלו, ממנו יצא הלהיט "צחוק הגורל".

מאור, אלון, פיטר. צילום תומר שיינפלד
מאור, אלון, פיטר. צילום תומר שיינפלד

בהמשך ישיר הם הזמינו את הכוכב העולה (והגבוה) של המוזיקה הישראלי וכמה שהוא גבוה ככה הוא מוכשר, אלון עדר, שזכה לתשואות מהקהל. את החשיפה לקהל הרחב, קיבל בשנת 2017 עם "שיר לאמא" שהושמע רבות ברדיו, והמומנטום המשיך עם צאת האלבום ה-7 שלו "משתלבים בנוף", שזכה בפרס אקו"ם להישג השנה (כן…אלבום שביעי אישי והרביעי עם הלהקה שלו, בקריירה של 8 שנים). השירים "אישה שלי" מאותו אלבום ו"קצת אהבה לא תזיק" מהאלבום "סיכום החיים עד עכשיו" (2014), מדגישים שהכישרון המשפחתי עובר בגנים, ולמרות הייחוס היוקרתי, בשקט, בצנעה ובהמון עבודה קשה, הוא הפך לאחד היוצרים המוערכים כיום במוזיקה הישראלית.

אם יש משהו בקריירה המאוד מגוונת של מאור כהן, זה שהוא לא רק רוקיסט ובלוזיסט, אלא גם שאנסונר. כך זה עם האלבום "פרחי הרע – מאור כהן שר בודלר". שארל בודלר היה משורר צרפתי מהמאה ה-19 וכפי שמאור אמר "אם יש פה אנשים מהמאה ה-19, בטח השם הזה נשמע לכם מוכר (הם אוכלים ממש בריא…)". בודלר כתב את ספר השירים "פרחי הרע" (שתרגם דורי מנור) ולהקלטת האלבום, נסעו מאור ופיטר לרומניה כדי לעבוד עם תזמורת סימפונית, בעיבודו של לסלו רוט, סבו של פיטר. מאור המליץ בחום לשמוע את האלבום "שניתן להאזין אליו ביוטיוב הקרוב לביתכם" ופיטר השיב "במיוחד בדרך חזרה מההופעה". השיר "החוזר" בו בודלר מדמה את עצמו למלאך המוות, שמתגנב אל חדר המיטות של אהובתו ומסתלק עם עלות השחר אל תוך העיר האפרורית.

ברגע מלודי זה, פיטר רוט סיפר בהתרגשות על הזכות שיצא לו להכיר ולעבוד עם האומן הישראלי הגדול ביותר בכל הזמנים, אריק איינשטיין. בשל מותו בטרם עת, רוט כתב והקדיש את השיר "כמה שאני מתגעגע" והמילים מדגישות עד כמה איינשטיין חסר לכולנו, בקפה של הבוקר, בכניסה לחניון ואף ברגע שלפני שהולכים לישון. הקול של אריק צובט חזק בבטן כששומעים אותו ברקע "גיטרה זה מלווה את החיים שלי, זה הכלי שלי, אתה יכול עם גיטרה לשיר הכל…".

אם אריק היה רוצה שיכתבו לו שיר פרידה, אין ספק שזה היה השיר נבחר.

כדי לעודד אותנו מהגעגוע, מאור ופיטר עוברים ישר מבצעים קאבר משעשע משלהם משלהם ל"בוא", שבמקור ביצעו מאור כהן ודורון טלמון המוכשרת מ"ג'יין בורדו". למי שפספס זה היה בערך הפזמון:

פיטר: "עכשיו תאמרי שאת הולכת"

מאור: "נכון!"

פיטר: "אולי תגידי לי לבוא"

מאור: "אני אחשוב על זה…"

פיטר: "והנה את שוב חוזרת"

מאור: "היית מת!"

פיטר: "ואולי אולי כבר לא…"

מעלים את הבירה והמצב רוח עם "בדרך אלייך", הלהיט שכתב פיטר רוט בהשראת שירי גזוז בזמן הפקקים, עם סימפול של DJ MASH בפתיח של "כחול ים תיכון" (שטה ספינה אל הים), שכמעט הובילו את מאור כהן לרקוד הורה וברייקדאנס. כהן בתגובה הזמין את הקהל לרחבת הריקודים אל הלהיט המקפיץ.

וכיאה לקהל שהגיע עד לפאתי הבמה, כך היה עוד דו-שיח משעשע בין מאור כהן לפיטר רוט לגבי השיר הבא…"שישי שבת (זהו יום הבוחר)":

מאור: "השיר הבא, עשה הרבה תמלוגים בחודש האחרון ומי שלא זוכר את הטקסט שיעשה בדיקות…יותר פשוט מזה אין. אח"כ קטע אינסטרומנטלי"

פיטר: "שיפתרו תרגילים…סודוקו"

מאור: "סודוקו…פחות מתוקים הקיצר"

הקהל בשוני השלים את הפזמון לאור הקריאות של כהן "בוא נשמע אתכם רומאים" ו-"כן אנחנו…מי אתם ביזנננטטטים?".

וב"לא תבואי שישי שבת, הגיטרה תיילל", רוט נתן סולו כאילו היה חבר מקורי של זקני צפת. במקצב של רוקנרול ו-Come On Everybody, מאור ופיטר מבצעים עוד להיט של זקני העם מצפת "רק אל תלכי", שגרם לאנשים מאחור, להגיע לקדמת הקהל ולהורים להעלות את הילדים שלהם על הכתפיים.

דן תורן, אמפי שוני. צילום תומר שיינפלד
דן תורן, אמפי שוני. צילום תומר שיינפלד

חשבתם שזה נגמר? טעיתם. כי בתור הפתעה נוספת הם העלו את האיש שהשפיע על הרוק הישראלי יותר מכל, מורנו ורבינו, דן תורן. הוא שיתף פעולה עם מאור כהן באלבום הבכורה שלו "טוב לנו יחד" (כתב איתו את "אפור" ושימש כיועץ אומנותי) וגם עם פיטר רוט באלבום הבכורה שלו "פיטר רוט". כמו כן, השלישייה שיתפה פעולה ביחד במסגרת הסופר-גרופ "הזבובים", שכלל אז גם בין השאר את אורן קפלן, רע מוכיח יובל שפריר וג'נגו. וב-באזזז גדול, מקפיצים את הקהל עם (That's not) Carol ושוני הפכה לכמה רגעים לסניף של מועדון הרוקסן המיתולוגי. משם השלישייה מבצעת את אחד הלהיטים הגדולים שיצאו לפני יותר משני עשורים, "אימפריות נופלות לאט", מאלבום הסולו השלישי שלו "יורד נמוך",שנכנס היישר לפנתיאון במוזיקה הישראלית. האיחוד על הבמה בין דן תורן, מאור כהן ופיטר רוט היה אחד מרגעי השיא של חתונת הכסף.

ואם כבר זה, אז מאור כהן השיב לקהל "תודה רבה שהגעתם לחתונה של סיגי ונוי" לצלילי החאפלה של "הכל יכול" מתקופתו ב"בליינים". ומהחופה של סיגי ונוי, התחנה הבאה היא ירח הדבש ב"סאן חוזה", הלהיט של מוניקה סקס מ"פצעים ונשיקות" שכתב יהלי סובול.

נרגשים מהמעמד, מאור כהן אומר לקהל "אתם לא יודעים כמה עשיתם אותנו שמחים הייתי שמח בחיים, אבל ככה לא הרבה פעמים" ובמצב קיטשי עם קצת שמאלץ לשיר האחרון, מאור אומר "השיר הבא מוקדש לך, את יודעת למי אני מתכוון…" ומבצע ביחד עם פיטר את אחת מהבלדות הגדולות שלו "הכי יפה בעולם".

מאור גם מכין אותנו לפני הדרן: "Clap your hands and we'll be back". להדרן, פיטר רוט זכר חסד לאחד המנטורים הגדולים שלו, שלמה ארצי, כשבעשור הקודם היה חלק מהלהקה שלו. בשל כך הוא ביצע את "טלפני טלפני" מהאלבום האגדי "חום יולי אוגוסט".

מאור, יהלי, פיטר. צילום תומר שיינפלד
מאור, יהלי, פיטר. צילום תומר שיינפלד

ההפתעה הענקית הייתה שמיד, רוט העלה את חברי "מוניקה סקס", יהלי סובול ושחר אבן-צור (כן כן…גם מאור כהן) כדי להקפיץ את הקהל לצלילי "מכה אפורה".

משם, המתופף תומר צדקיהו נתן את הביט בתופים ל-DJ MASH לחרוך את התקליט, לגרום למאור לקפץ בברייקדנס וללהקה לשים את הפתיח כדי להרעיד את הממצאים הארכיאולוגיים בשוני ולהעיר את "השכייןןןן שלא ייישיייןןן".

ההורים חזרו לימים הפרועים של שנות ה-90, שבו שמו את הדיסקים במערכת בפול ווליום והביאו את הילדים שלהם לראות מי הביא לכך שבבניין, השכייןן לא יישייין. כאות לסיום התופים Hit Me With Your Rhythm Stick, עוברים לפינאלה.

אחרי כל הבלאגן ו"ההתפרעויות" (רוח שטות בעברית צחה), חברי הלהקה המלווה קדים לקהל ויורדים מהבמה. מגיע לאיתמר מאירי (גיטרה), הדר גרין (בס), אופיר קנר(קלידים) ותומר צדקיהו (תופים) ו-DJ MASH המון קרדיט שעשו עבודה נהדרת ובעיבודים מגניבים הקפיצו אותנו מהמקום היישר אל שנות ה-90.

מאור מבקש מפיטר "בוא נשב למה הברכיים…רקדתי…שכחתי את הגיל שלי…התפרעתי…". ובביצוע הכי אינטימי כשהם יושבים בקצה הבמה ומבצעים את הגרסה הישראלית לשיר הבלתי נשכח של לואי ארמסטרונג What a wonderful world.

כמו בכל רגע טוב מגיע הסוף ומאור ופיטר מאחלים לקהל "באמת שיהיה לכם, מעתה ועד אין קץ, אחלה עולם". מסתבר שהאנרגיות של מאור לא כ"כ נגמרו בהכרזת "אחרינו מסיבה פרועה, סגור את המתחם, DJ MASH! תן להם בראש! אל תלכו לשום מקום! בואו נרקוד!" מאור יורד אל הקהל, כמו בימי רוקסן, וקופץ איתם ביחד לרקע טו-פאק וד"ר דרה.

מופעי השקיעה הם הזדמנות נדירה להראות לדור הבא, מה זה באמת להיות צעירים עם מוזיקה מקפיצה שהיא לא שירי יוטיוב לעוסים, אלא להעיר את השכיין שלא ישייןן ולאלו שפספסו את חתונת הכסף, כדאי שיעקוב לשיתוף הפעולה הבא שלהם למופע רוק ולא מעט צחוק.

בהתאם לאווירת מופע השקיעה המסורתי באמפי שוני, היה זה באמת ליל המאור-רוט הגדול!

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אלי ואן רוק

אלי ואן רוק, נולד בשנת 1981, בתקופה שבה ז'אנר הרוק הפך להיות כחלק מהמיינסטרים. כפעוט הוא לא היה הולך לישון, אלא אם ההורים היו שמים ברדיו קונצרטים ברקע. בהמשך, נחשף יותר למוזיקה דרך התוכניות של הערוץ הראשון והקליפים המיתולוגיים של פיל קולינס ולהקת יס. ההתגלות לז'אנר הרוק הייתה בגיל 17 ומאז הוא חוקר אומנים ולהקות דרך אלבומים, כתבות, סרטים דוקומנטריים והיה כותב למגירה. באמצע שנות האלפיים נדבק בו חיידק ההופעות החיות, כשהסקורפיונס ופיל קולינס הופיעו לראשונה בישראל ומאז הוא הקפיד להיות נוכח בהופעות רוק של האומנים והלהקות שגדל עליהם, בארץ ובחו"ל ולכתוב על כך. ביום יום הוא הייטקיסט אך משנת 2015 הוא הפך גם לעורך ושדר רדיו. מ-2017 הוא מגיש בתחנת הרדיו "זה רוק" את התוכנית "המופע של ואן רוק", לצד פעילותו ככתב מוזיקה בבלוג.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא