כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

המופע של לירון עמרם ושי צברי

 

המופע החדש של לירון עמרם והפנתרים במועדון זאפה ת"א, צהרי שישי 15.09.2017, אורח – שי צברי. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

לירון עמרם, פנתר בזאפה. צילום: יובל אראל

החיבור שלי עם לירון עמרם מתחיל עוד בימים ששיטוט בין מועדוני האינדי בדרום תל אביב היה לחם חוקי על בסיס יומיומי, שם פגשתי בלירון, בוגר מכללת Muzik ובן הזקונים של אהרון עמרם, איש אשכולות המוגדר כזמר, משורר, מלחין וחוקר יהדות תימן. מוותיקי הזמרים הנאמנים לנוסח המקורי של שירת תימן, מי שהוציא עשרות תקליטים החל משנות החמישים, כתב שירים לציון גולן, זוהר ארגוב וסלל את הדרך לעפרה חזה להצלחה בינלאומית עם השיר "גלבי". אותו לירון נהג להופיע מעת לעת באחד מהמועדונים שהייתי נוהג לפקוד – EPGB, בפי הסצנה הוא כונה ההיפסטר התימני, על שום היותו תימני "עאסלי" המתערבב עם הסצנה התל אביבית הצעירה, מחבר את צלילי שירת תימן הישנה לאלקטרוניקה מחוספסת ומלוכלכת בת זמננו, מבצע ויוצר שירים חדשים עם להקתו הפנתרים.

הנה כמה טעימות משיריו של לירון עמרם לאורך השנים

 

 

 

 

 

 

החיבור הזה לצלילים של לירון החזיק מבחינתי יותר מקערת סחוג וחילבה והתחלתי לעקוב אחר הופעותיו (כמו שאני עוקב אחר רובם של האמנים התימנים ה"חדשים" כפי שניתן להבחין כאן בבלוג..), מבית מזרח מערב ביפו ועד הבמה המרכזית בפסטיבל תימנה בראש העין.

את קולו של שי צברי שמעתי לראשונה במסגרת פסטיבל פיוט במוזיאון ארץ ישראל בשלהי שנת 2010 כאשר המופע של ברי סחרוף היווה את האירוע המרכזי. שי, היה ממוקם בחלקו העורפי של ההרכב המורחב שליווה את ברי, אולם, הוא תפס מיד את אוזני ועיני, דמותו הגדולה, קולו המיוחד, העשיר, הרועם, הנישא מעל המנגינה, המחוות, הקולות, הצלילים, השריקות והחבטות בפחים. מאז אני מחפש את צברי בכל מופע שרק מתקיים כאן בגוש דן, ועוקב אחריו רבות.

אין ספק שהמעקב והמירוץ אחר השניים יחד או לחוד מעמיד אותי במקום שמבקר מוסיקה אובייקטיבי אינו עומד, אבל הי, זו הממלכה שלי, הבלוג, ואני קובע כאן את החוקים, נכון?!

לפני כשנה חגגתי יום הולדת, אורח כבוד באירוע המשפחתי היה לירון עמרם, אשר בליווי גיטרה אקוסטית ובשירת א- קאפלה ללא ליווי ביצע כמה מהשירים החדשים שהוא יצר. ההתרגשות והיין עשו את שלהם, אין תיעוד של ממש לביצועים, תאלצו להאמין לי, הוא קצר שבחים מהנוכחים.

כיום, כמעט שנה מאז אותו מפגש, לירון עומד עם הסינגל ״חלום ישן״ במקום מכובד, השיר זכה למאות השמעות בתחנות הרדיו, הוא דורג כשיר הישראלי עם מספר החיפושים הגבוה ביותר ב Shazam, ובימים אלו הוא מועמדים גם לשיר השנה ופריצת השנה במצעד הישראלי השנתי של גלגלצ. לאחר שהסינגל השני ששוחרר לאחרונה  ״תמיד אותו סיפור״ זכה גם הוא לביקורות משבחות, הוא עושה קולות של יצאנו לדרך להפיק אלבום הבכורה, אחד הצעדים בדרך הזו היא היציאה מגטאות מועדוני האלטרנטיב הקטנים של תל אביב וירושלים והכנסת רגל למיינסטרים הבידורי. בצהרי יום שישי נחת לירון עמרם במועדון זאפה בסניפו התל אביבי ברמת החייל, סוג של מעוז מיינסטרימי השמור בדרך כלל לאמנים וותיקים שדופקים קופה ושעון פעם בחודש חודשיים במועדון הזה או באחד מסניפיו הפזורים בארץ.

התכנית המקורית הייתה לקיים מופע במהלכו יבצע לירון את שיריו החדשים לצד הישנים יותר, טעימה מהצליל והמקצב התימני עם כמה מחרוזות ריקוד תימני ואירוח של הזמרת מרגלית צנעני, סוג של אורים ותומים בגברדיה הוותיקה של מיטב אחיותי בנות תימן.

תכנית לחוד ומציאות לחוד, מרגלית חלתה שתהיה בריאה נשמה ושי צברי תפס את עמדת האורח. חיבור ישן וותיק שכבר טעמתי את צליליו בכמה הזדמנויות, הן במועדון הפסאג' מתחת לאדמה באלנבי והן במופע פריצה בלתי ניתן לשליטה בבית מזרח מערב כאשר צברי הצטרף ללירון ויהודה קיסר במחרוזת תימנית.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אז מה יותר טוב מזה? שישי בצהריים, קבלת שבת במקצב הדעסה (עם קלידים, מידי וגיטרות חשמליות..) כך הגעתי לרמת החייל, המועדון החל להתמלא אט אט בקהל רב שהגיע למופע, נותן את התחושה הנכונה, לירון יכול לסמן V ביומן המקצועי, המיינסטרים, מילה חשובה, כבר עימו.

וכשהוא מלווה בהרכב נגנים שכלל את נעם חבקין במקלדות, אמיר זאבי בגיטרה חשמלית, רן קאופמן בגיטרת בס וזוהר ברזילי על התופים הגיש לירון עמרם את מיטב שיריו, המוכרים יותר והישנים לצד כמה ביצועי מחרוזות דעסה רקידות ומרקידות שיצרו מעגלי ושורות ריקודים בקרב הקהל. ואכן, שיאו של המופע נגע ברגע האירוח, כאשר שי צברי, במחווה של כבוד ליוצרת והמוזיקאית שהלכה לעולמה בשנה האחרונה, אהובה עוזרי, ביצע יחד עם לירון את השיר שאהובה  כתבה עבורו "מעלי דממה", והם המשיכו במחווה לזמרת נוספת תיבדל"א מרגול עם השיר "נערי שובה אלי" ועוד כמה פניני תימן. המופע נחתם עם ביצועם של הסינגלים החדשים "חלום ישן" ו"תמיד אותו סיפור", את ההדרן הגיש לירון עם "השחר", אחד מלהיטיו הראשונים.

רק חילבה וסחוג לא מגישים במטבח של זאפה…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא