דיווח מהשטח

מאמסטרדם לתל אביב

מופע הרכב הג'אז EvenSanne בתאטרון תמונע, רביעי, 04.03.2015. נכח, תיעד ומדווח – יובל אראל.

EvenSanne בתמונע. צילום: יובל אראל
EvenSanne בתמונע. צילום: יובל אראל

ג'אז תמיד הוגדר כסוגה עילית במוזיקה הפופולרית, עם כללים וחוקים שניתן לשוברם, כמה מהזרמים בז'אנר מהווים כיום חלק מפס הקול הפופולארי וחלקים אחרים נחשבים נחלת מיעוט המכור ומתעניין דווקא בתחום המוזיקלי הזה, בישראל כיום, למרות קיומם של מועדונים המאפשרים מופעי ג'אז כבשגרה ואף פסטיבלים דוגמת פסטיבלי הקיץ והחורף באילת לצד הפסטיבל בתל אביב, הנוכחות של התחום בסצנה המוזיקלית הישראלית עדיין לוקה בחסר מסוים לעומת סוגות הרוק והפופ.

את החיבור שלי לעולם הג'אז שאבתי לפני שנים רבות באחד ממועדוני ההופעות שהתמקמו באזור התעשייה והמוסכים בדרום מזרח תל אביב, כאשר "מועדון הרוק הישראלי" נדד מהאכסניה בבית לסין ל"בר-ברים" מועדון הבית של אהרל'ה קמינסקי וחבריו נגני הג'אז באותה עת, היינו נאלצים להמתין לסיום הופעותיהם עד שהבמה הייתה מתפנית עבור להקות המחתרת המקומיות…

פרסומת

כיום אני מתחבר לקו העכשווי המנגיש את הג'אז עם מוזיקה אלקטרונית דוגמת ההרכבים המקומיים כ – Layerz  ו- Tatran היוצקים פיוז'ן טהור למסגרות הבסיס, לצד הרכבים המשלבים את הסוגה עם סגנונות אחרים שמצאו את דרכם אלי באמצעות אירועי החשיפה הבינלאומית השנה ואשתקד.

EvenSanneXL בתמונע. צילום: יובל אראל
EvenSanneXL בתמונע. צילום: יובל אראל

אמש נפלה לידי ההזדמנות לחוות טיפה מהיצירה העכשווית בסצנת הג'אז העצמאית העולמית, כאשר ההרכב של ערן הר אבן, גיטריסט ג'אז, במקור מישראל וסאנה חויג'ברגטס, זמרת הולנדית, בוגרי  המחלקה לג'אז בקונסרבטוריון של אמסטרדם, המתהדרים בטייטל הבימתי – EvenSanne (המורכב מהחיבור בין שם משפחתו של ערן ושמה הרטי של הזמרת) הגיעו לישראל במתכונת מורחבת – EvenSanneXL אליהם חוברים הנגנים איתי וייסמן נגן הסקסופון האלקטרוני EWI  ופיליפ לאם בכלי הקשה.

הביקור בארץ מעבר להיותו ביקור מולדת לערן היווה חלק מסבב הופעות בינלאומי המלווה את האלבום החדש "Something So Sweet" שהושק בשנה האחרונה.

פרסומת

 

אמש היה אולם ההופעות בתאטרון תמונע בתפוסה מלאה עם חברים ומוזיקאים שבאו לתפוס את ההרכב במופעו היחיד בארץ.

השילוב בין ארבעת הנגנים, השימוש בקול ככלי נגינה בפני עצמו אל מול הגיטרה האקוסטית והסקסופון האלקטרוני, כמו מערכת כלי ההקשה הבלתי קונבנציונלית הכוללת מעבר למערכת מצילות גם דרבוקה וקג'ון הגיש אמש שעה וחצי של קטעי מוזיקה הנעים בין הג'אז העכשווי האקלקטי לבין מוזיקת עולם. ההאזנה איננה קלה ומצריכה דריכות וריכוז על מנת לחוות ולהבין את הניואנסים הקטנים ב"יציאות" הסולו של כל נגן וכליו.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

תגובה אחת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: