דיווח מהשטח

שושנת קהיר המוזיקלית

מופע הרכב הג'אז קאירוס קוורטט במועדון זאפה תל אביב, ראשון, 19.10.2014, רשמים, חוויות, מראות וצלילים – יובל אראל.

אדם ולדמן וג'ספר הולבי, קאירוס קוורטט. צילום: יובל ושילי אראל
אדם ולדמן וג'ספר הולבי, קאירוס קוורטט. צילום: יובל ושילי אראל

אפשר להתחיל מהסוף? אושר עילאי ומתנשא, זו התחושה המצטברת בסופו של המופע המוזיקלי המזוקק שהגישו אדם ולדמן ונגניו המכונים בשם מעורר האסוציאציות Kairos 4tet בפני הקהל הרב של חובבי הז'אנר המוזיקלי המתקרא בפי ההמון ג'אז, אשר הגיע אמש בליל סופה חורפית של סתיו למועדון זאפה התל אביבי לחוות את הצלילים והמראות.

פרידוליחן וואן פול אורחת במופע. צילום: יובל ושילי אראל
פרידוליחן וואן פול אורחת במופע. צילום: יובל ושילי אראל

 קאירוס קוורטט, נחשבת לאחת מרביעיות הג'אז המוערכות בתחום של עולם הג׳אז וייחודה הוא החיבור בין הוינטאג' לעדכני בתחום, בין הג'אז הקלאסי למחוזות הנפרצים בימינו בשילוב נכון של רית'ם אנד בלוז.

פרסומת
איוו נימה ואצבעותיו בקלידים. צילום: יובל ושילי אראל
איוו נימה ואצבעותיו בקלידים. צילום: יובל ושילי אראל

הרביעייה הכוללת את אדם ולדמן המנגן בסקסופון וקלרינט, ג'ספר הולבי בקונטראבס, איוו נימה בפסנתר, אליהם מצטרף אחד משלנו – עופרי נחמיה בתופים וכלי הקשה, הספיקה להשיק במהלך ארבע השנים האחרונות בהן היא קיימת שלושה אלבומים, האחרון ביניהם –  "Everything We Hold" מחבר בין נגני הג'אז לשורת זמרים המבצעים טקסטים פרי עטו של במאי הקולנוע והשחקן רופרט פרינד (גאווה ודעה קדומה, הומלנד ועוד), מדובר באלבום שזכה לביקורות מהללות באנגליה ומחוצה לה, ויש לי כאן המחשה וירטואלית שלו…

 

את החיבור של הג'אז הזה לתל אביב ארגנה חברת 2b Vibes אשר דאגה לתזמון לאחר מופע מתוכנן באיסטנבול למופע התל אביבי אליו צרפו הנגנים את הזמרת ההולנדית פרידוליחן וואן פול מההרכב האירופאי FinnSilver המשלב בין אינדי, פופ וג'אז.

פרסומת

גם לפרידוחלין (מקווה שזהו התרגום העברי הנכון לשמה…) יש מה להציע לכם בתחום ההאזנה הוירטואלית…

 

תכלס, השילוב בין ארבעת הנגנים הוירטואוזים, כל אחד בכלי הנגינה שלו, לבין הזמרת, הוביל אמש למופע מאתגר מוזיקלית, מחשבתית, ותפיסתית, הקשבה מעמיקה בחצי רביצה על המושב ומעקב אחר תנועות האצבעות בין הפסנתר לקונטראבס, הסקסופון עם הצליל החלוד קמעה והקלרינט המייבב היישר לרגעים בהם עופרי על התופים קיבל את החופש להתפרע, כל אלו המשולבים במספר קטעים עם שירתה המיוחדת, מלטפת ממעל ולא דורסת של פרידוליחן,  יצרו אצלי ואני מאמין שגם אצל 99 אחוז מהצופים במופע את התחושה הנכונה שג'אז הוא פשוט בכמה דרגות יותר עילאי מהמוזיקה המתבססת על מקצבי הרוקנ'רול, חבל שזרם הופעות הג'אז המגיעות מחו"ל הולך ומתדלדל…

(קצת כמו כדורגל לעומת טניס?….)

קאירוס קוורטט, זאפה, תל אביב. צילום: יובל ושילי אראל
קאירוס קוורטט, זאפה, תל אביב. צילום: יובל ושילי אראל

ובקטנה, בתחילת הערב האולם היה די ריק וחשבתי לעצמי שזו הייתה טעות לקבוע את המועדון הזה למופע, מדוע לא שבלול בנמל תל אביב? אולם אט אט הוא החל להתמלא כפליים מהתכולה ששבלול יכול לאכלס, יתכן והסופה עכבה את הקהל.

ועוד קטנה – אדם, הסקסופוניסט ומוביל ההרכב, הגיש את המופע בטון רציני וחצי דוקומנטרי עם הסברים לגבי מי ומה ולמה, ככה זה בג'אז, מתייחסים בכובד ראש מסויים לסצנה.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: