כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

המכונה הגדולה

מופע השקת "האלבום הראשון" ללהקת The Great Machine, שלישי 01.07.2014, מועדון בארבי. מופע פותח: ILLY. אורחים –קוואמי, תמר אפק, רם אוריון, אור אדרי, שאול לוריא, עדן ליברמן, גבריאל ברויד, המפשעות. נכח תיעד ומארח – יובל אראל, כתב אורח – אסף קפלן מקולה קמפוס.

האחים חביב, המכונה הגדולה, בארבי. צילום: יובל אראל
האחים חביב, המכונה הגדולה, בארבי. צילום: יובל אראל

חפירה – חברי להקת The Great Machine משיקים את אלבום הבכורה המלא והשלם, אירוע לא בנאלי לחלוטין, בכלל ההרכב הזה הוא יוצא דופן ומיוחד, שני אחים, עומר ואבירן חביב, גיטריסטים פרועים אשר אחרי שהות בסצנה המוזיקלית בברלין חזרו לתל אביב ומימשו את חזונם בהקמת אחד ממועדוני המחתרת\סצנת שוליים הנחשבים – "ריאליטי ריהאב סנטר" בכרם התימנים, שנסגר בידי העירייה לאחרונה, נגה שלו, אמנית, מוזיקאית, יוצרת, לשעבר חצי מהצמד "Nx2" ומיקי איזקי על התופים, מתחזקים את אחת מלהקות הרוק סטונר, הפרוע, המפחיד והכי ישיר ובוטה שקיים כאן בסצנה, את שעתם הגדולה הראשונה קיבלו באינדי נגב כאשר כבשו את הבימה הלא רשמית בשולי הגדר של המתחם, מה שנקרא האינדי של האינדי…

באופן אישי חוויתי כמה פעמים הופעות פרועות של ההרכב הזה, אם בריהאב בכרם מנוחתו עדן ואם בריהאב ספייס גראונד שנפתח באופן זמני בשותפות עם חמי משבק ס' +בותימזוג בלבנדה2 או בכמה קדימונים לפסטיבלים של מוזיקת שוליים, אפילו את החיבור שלהם עם צביקה פורס כשהרימו את הפסאז' של צוותא לכבוד יום התקליט+ השקת אלבום EP בכורה לצביקה לא החמצתי. את החוויה הכי גדולה שלי איתם חוויתי על סיפונה של ספינת הטיולים היפואית "סבבה 5" כאשר סרבתי להקיא את נשמתי ולשחרר את האלכוהול והגלידה שמלאו את כרסי כמה דקות לפני היציאה להפלגה בים רוגש כאשר השיקו את המיני אלבום שלהם בקיץ אשתקד…

נקודת זכות נוספת אני שומר לחביבים בעקבות הפקת פסטיבל טורבו וינטאג' במועדון בארבי לפני מספר חודשים, כאשר קיבצו יחדיו שלל להקות שוליים עצבניות ומעצבנות ללילה שכולו רוקכסחבלגן חושילינג.

נגה שלו, האמא של המכונה הגדולה. צילום: יובל אראל
נגה שלו, האמא של המכונה הגדולה. צילום: יובל אראל

וכעת, לאחר שפסעתי על השטיח האדם (!) שנפרש בכניסה למועדון בארבי (חחחחחחחחחחחחחה, מה זה כאן, הוליווד?) ונכנסתי אל תוככי תהום הנשיה המוזיקלי שהחל רוחש וגועש במועדון בארבי אני מעביר את השרביט בדיווח לאסף קפלן, איש קולה קמפוס ואושיית פרוגרסיב בעצמה המתארח כאן בבלוג.

אני די בטוח שאיבדתי אחוזי שמיעה באורגיית הרוקנ'רול המופרעת שהתרחשה אמש בבארבי ונמשכה שלוש שעות, אבל אין לי שום טענה כלפי הגרייט משין. להפך, התביעה היחידה שלי היא רק שימשיכו להניע את גלגלי מכונת הסטונר-רוק-סייקדליק המשומנים לעילא ולעילא.

מה שהחל עם חימום של להקת ILLY, המשיך עם דמות ססגונית לבושה במעין טוקסידו ומעוטרת בשפם סטייל דאלי, שסיפרה על מופע של לאונרד כהן באלברט הול אי שם בסיקסטיז, ושלהבה את הקהל לקראת המנה העיקרית. המכונה החלה עם אינטרו מפנק ולאט לאט האורחים הצטרפו, קוואמי על הסנר, המצילה והמקרופון כמובן ועדן ליברמן על הקלידים בביצוע ספייסי משהו ל"את לא צריכה לשאול". אח"כ מייק מוס עם הסקסופון משך לכיוון מזרחי-כליזמרי בתיבול ספק צעקות וספק גראולינג  שבקעו מגרונו של דורון בוטניק (סולנה של אינגה דינגו) ועוד כמה שאני לא זוכר.

עד כה הייתה תחושה של סאונד ממוקד ולא רועש מידי (שלא תטעו לרגע זה עבר מצוין), ואז תמר אפק תפסה את הגיטרה וארובות הדיסטורשן נפתחו ופלטו עשן סמיך וגדוש בפסיכדליה-אינסטרומנטלית מעוררת חושים. הטיילת המשיכה עם רם אוריון שג'ינגל בגיטרה שני שירים של הסטוג'ס,גבריאל ברויד (שעלת נפוצה) עטוי גלימה כחולה ומשטרתית התמסר למיקרופון וזעק באופן לא ברור את מילותיו ואחרון חביב דן עזרא (אפטייזר צ'יזקייק) עם קולו המכשף.

למרות ריבוי האורחים אף אחד לא גנב את ההצגה והאנרגיות התפזרו באופן די מאוזן. והתחושה היא של שבטיות ומשפחתיות ולא בכדי.  שכן הגרייט משין לא פורשים את משנתם רק ברעש וצלולים, אלא במחשבה על מבנה השירים והגשתם, נגינה יפה ודינמית והעברת וויברציות אמיתיות שגורמות לכדורי הדם להשתולל מאושר. בקיצור מדובר בלהקה שכל רמ"ח אבריה ושס"ה גידיה הם 100% רוקנ'רול . 

מפשעות, אמא אבא, גנבו ת'הצגה. צילום: יובל אראל
מפשעות, אמא אבא, גנבו ת'הצגה. צילום: יובל אראל

ולסיום, אחרי החפירה יש לכסות את הבור באדמה ההפוכה, להדק את הרגבים אחד לשני במכות קלות של המעדר, להסוות בעלים יבשים וצמחיה על מנת שלא ייוודע מאומה מהנעשה – כי מה שאכן נעשה בסיומו של הערב היה פשוט שערורייה רבתי!!

אני לא אגזים אם אומר שאת פרק הנעילה גנבו האחים ללהקת המפשעות, השלישיה שלוקחת את הרוקנ'רול המלוכלך, הפרוע והמטורף היישר לשיעורי הלשון והדקדוק בבית ספרנו, מזמן לא נשמע במחוזותינו ערב רב של רעש מצוין דובר עברית, כאשר על במה קטנה שהוצבה מבעוד מועד לפני שולחן הקונסולות בצעו חברי המפשעות את שירי אלבום הבכורה שלהם שיצא לפני ימים ספורים, הם מעדיפים לערוך סבב חגיגות השקה חצי ספונטניות בכל המשרצים והחורים בעיר העברית הראשונה, הערב הם הכתירו את נגה שלו כסולנית החדשה שלהם בביצוע הפתיחה לשיר צרה צרורה…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע 

וידאו

גרייט מאשין עם תמר אפק – צילום וידאו יובל אראל

 

גרייט מאשין עם קוואמי – צילום וידאו נעמה גולד עבור הבלוג של יובל אראל

המפשעות מארחים את נגה שלו מגרייט מאשין – צילום וידאו יובל אראל

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא