דיווח מהשטח

מסיבת הריקודים של האריה

מופע השקת האלבום השני Anbessa Dub להרכב Zvuloon Dub System במועדון בארבי, 14.05.2014. חימום – הודנא אפרוביט אורקסטרה. אורחים – יוסי פיין, זמנה מלסה, ערן סבג ויעקב לילאי. נכח, רקד, תיעד ומדווח – יובל אראל.

גילי יאלו, האריה של זבולון. צילום: יובל ושילי אראל
גילי יאלו, האריה של זבולון. צילום: יובל ושילי אראל

זבולון דאב סיסטם נושמת מוזיקה להמונים, הסגנון הייחודי המטבל את מקצבי הרגאיי הג'מייקנים עם שורשי המוזיקה והתרבות האתיופית על מגוון השפות, הריקודים והסגנונות השונים שקיימים בה נובע מחיבור קצוות הנעשה על ידי מוזיקאים ישראלים המובילים לנקודת מפגש אחת את המגוון התרבותי העשיר לכדי סגנון חדש – Ethio-Dub (דאב אתיופי).

את ההרכב Zvuloon Dub System פגשתי לראשונה כאשר חגגו את השקת אלבום הבכורה שלהם – Freedom Timeלפני שנתיים במועדון בארבי, אז הגדרתי את סגנונם המוזיקלי כשילוב של רוטס רגאיי וראב-א-דאב עם השפעות מוזיקליות ממגוון סגנונות כמו ג'אז, פ'אנק, סול, אפרו-ביט, מוזיקה אתיופית ומוזיקה ים תיכונית.

גילי יאלו ויוסי פיין. צילום: יובל ושילי אראל
גילי יאלו ויוסי פיין. צילום: יובל ושילי אראל

הזדמנות נוספת שנפלה בידי לפגוש את ההרכב במלואו היתה בסתיו האחרון במהלך פסטיבל סיגדיאדה שהתקיים בתאטרון הלאומי הבימה כהמשך לחג הסיגר של העדה האתיופית.

את הסולן של זבולון, גילי יאלו, פגשתי לא פעם, כבן זוגה של אסתר רדא, מלכת שבא או נסיכת הגרוב הישראלית. לפני מספר חודשים פנה גילי יחד עם חברי ההרכב באמצעות פרוייקט גיוס הון מההמונים – Headstart לקהל אוהבי המוזיקה בבקשה לסייע בהפקת האלבום הבא של ההרכב – Anbessa Dub המשלב מוזיקה אתיופית באמהרית וטגרית עם רגאיי ודאב ובשיתוף הזמרים האתיופים מחמוד אחמד, זמנה מלסה ויעקב לילאי. כך סיפר אז גילי יאלו – "האלבום מופק לגמרי לבד בלי תמיכה של חברת תקליטים או כל גוף מסחרי אחר ואנחנו צריכים את העזרה שלכם בשביל להשלים את ההפקה שלו ולהוציא אותו לעולם, זו הסיבה שפתחנו את הפרוייקט בהדסטארט ואנחנו מקווים שגם אתם תצטרפו למסע שלנו". 

אז אכן המסע לגיוס התקציב עבר בהצלחה, אמש חגגו חברי Zvuloon Dub System את השקת האלבום החדש Anbessa Dub יחד עם אורחים כיוסי פיין, זמנה מלסה, ערן סבג ויעקב לילאי. ומופע חימום של הודנא אפרוביט אורקסטרה.

זמנה מלסה, אורח בחגיגה. צילום: יובל ושילי אראל
זמנה מלסה, אורח בחגיגה. צילום: יובל ושילי אראל

האלבום החדש בשונה מקודמו שהתנגן לצלילי הרגאי והאתיו בשפה האנגלית, מושר כולו בשפה האמהרית והטיגרית, סוג של כיוון וכוונה לפזול לעבר מוזיקת העולם, שמו המוזר של האלבום החדש שתרגומו בעברית הוא "מקצבי האריה" מגיע למעשה משלושה מקורות המשתלבים אחד בשני לכדי רקמה אנושית שורשית ומוזיקלית – אנבסה – אריה באמהרית וטגרית. האריה של שבט יהודה, סמלם של מלכי יהודה וסמלה של ירושלים הוא סמל מרכזי בשלוש התרבויות המשולבות בפרוייקט.

הרי לפי המיתולוגיה האתיופית שושלת הקיסרות האתיופית היא נצר לזיווג בין שלמה המלך ומלכת שבא ולכן כל השושלת הקייסרית באתיופיה מאז מנליק הראשון ועד להיילה סלאסי הם מלכים בני שבט יהודה. אנשי תנועת הרסטפארי בג'מייקה שרואים בהיילה סלאסי את את התגלמותו של האל עלי אדמות ורואים באתיופיה את ציון החדשה, היא מולדתם הרוחנית, אימצו אל ליבם את האריה כסמל מרכזי בתרבות שלהם. לכן האריה הוא החוט שמחבר בין שלושת הקצוות התרבותיים של הפרוייקט והוא יוצר נקודת מפגש מוסיקלית בין ירושלים, היא ציון, בירת ממלכת יהודה העתיקה ובירתה של מדינת ישראל, קינגסטון בירת ג'מייקה ואדיס אבבה בירתה של אתיופיה.

יעקב לילאי, אורח בחגיגה. צילום: יובל ושילי אראל
יעקב לילאי, אורח בחגיגה. צילום: יובל ושילי אראל

אבל עזבו רגע את החפירות וההיסטוריה, תאכלעס, אמש הפך מועדון בארבי לסוג של מסיבת ריקודים אחת גדולה במהלכה מאות הצופים והצופות בשלל צבעים ועדות רקדו לצלילי השירים המיטיבים לשלב בין מקצבי הרגאי בן ארבעת הרבעים לבין המקצב המסורתי האתיופי הבנוי על שלושה רבעים, הן משירי האלבום החדש והן כמה שירים של גדולי הזמר האתיופי החדש.

הייתה זו סוג של אתנחתא מקומית כי בקרוב מאוד יוצאים חברי ההרכב למסע נוסף שיוביל אותם בין ג'מייקה לאתיופיה ובכלל מעבר לים, בהצלחה.

Anbessa Dub - בקרוב ברשת
Anbessa Dub – בקרוב ברשת

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

 

 

 

 

 

 

תגים
הצג עוד

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין

Close
Back to top button
Close