כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

אור כשדים, אחותי

הרכב הרוק הוותיק אור כשדים חוזר לבמה עם אלבום חדש – "לאחותי", מופע ההשקה יתקיים בתאריך 08.01.2014, אורחים – ערן צור ואורן ברזילי. כל הפרטים ולמעלה מכך.

רונן בן טל, אור כשדים. צילום: יובל אראל
רונן בן טל, אור כשדים. צילום: יובל אראל

אור כשדים היא מהחשובות והמוערכות בלהקות הרוק שפעלו בארץ בסוף שנות השמונים/תחילת התשעים, אלבומה החדש "לאחותי" מגיע לאחר מספר הופעות שקיימה הלהקה בשנים האחרונות אך הינו הפעם הראשונה בה משחרר ההרכב אלבום מלא מאז אלבום הבכורה "אחד מול אחד" שהושק בשנת 1991.

האלבום שהוקלט באולפני די.בי בשנה האחרונה מציג את "אורכה" (כך נקראת הלהקה בקרב הקהל הנאמן שלה) עם אותם אלמנטים בסיסיים וחזקים שאהבנו בה: רוק גיטרות מהודק, הנשען על גיטרה-בס-תופים כשבחזית שירתו הכריזמטית והטקסטים הציוריים של רונן בן טל כשהוא מגובה בגיטרות הדומיננטיות של דודי לוי ובנגינת הבס של עובד אפרת אשר מוכרת לנו היטב מעשרות אלבומי רוק ישראלי במרוצת השנים, להרכב הצטרפו בשנים האחרונות המתופף ניר מנצור שהחליף את ז`אן ז`אק גולדברג האגדי ז"ל ושי להב (מופע הארנבות של ד"ר קספר) בקלידים.

המפגש הבימתי הראשון שלי מול אור כשדים התרחש די מאוחר, למרות שאת שירי ההרכב הכרתי, רק בינואר 2011 הזדמן לי להיות נוכח במופע של אור כשדים, במועדון בארבי בתל אביב, במסגרת השקת אלבומם האחרון "כדור ברזל", כצלם מטעם האתר העצמאי "מיוזיק ספוט" שפעל באותה עת. הנה גלריית תמונות מהמופע.

רגעים מהמופע בבארבי

הזדמנות נוספת ודי חשובה לעניין הפוסט הנוכחי התרחשה במרץ האחרון, בעת שנכחתי בהופעת ההשקה החגיגית של להקת אנטיביוטיקה לאלבומה  "אפוריזם" במועדון לבונטין7. רונן בן טל, הקול והדמות העיקרית מאחורי אור כשדים התארח במופע וביצע שיר חדש, שלדבריו ימצא את עצמו באלבום שבדרך, לשיר הוא קרא "שקט, שקט, שקט", שיר הממשיך את הקו האיכותי המאפיין, בהתנסחות המילים, הקול והצליל של אור כשדים. הייתי האיש הנכון במקום הנכון, השיר תועד בווידיאו ועלה ליוטיוב, בגרסתו החיה, ללא ליטוש או מיקסינג. כעת לקראת השקת האלבום החדש של אור כשדים, שוחרר השיר בגרסת האולפן לרשת. אז הנה לפניכם הגרסא החיה.

ואם כבר עוסק הפוסט הזה בהרכב אור כשדים, א התכוננו לחפירת עומק עמוקה ביותר, ככה זה, אופייני לאווירה של ההרכב.

כי קשה לדבר על אור כשדים מבלי להתייחס לכך שסיפורה של הלהקה שזור ומוטבע בסיפורו של הרוק הישראלי ובעיקר של סצינת המועדונים התל אביבית שהחלה במועדון הפינגויין, קולנוע דן וקולנוע אלנבי ועברה למועדון הרוקסן, אור כשדים קמה אמנם ב 1990 אך חלק מחברי ההרכב עבדו יחד בקונסטלציות רבות קודם לכן, רונן בן טל החל את פועלו בתחילת שנות השמונים כשניגן בהרכבים כמו כרומוזום (עם רמי פורטיס) והקליק (באלבום "עולם צפוף") שם גם הכיר את עובד אפרת וז`אן ז`אק גולדברג.

רונן בן טל בבארבי. צילום: יובל אראל
רונן בן טל בבארבי. צילום: יובל אראל

בשנת 1983 הקים בן טל יחד עם רמי פורטיס את ההרכב המיתולוגי "ז`אן קונפליקט" בו היו חברים גם יקי אבימור וגולדברג ופתח את אולפני די.בי שלימים ייהפכו לאולפני ההקלטה המובילים בישראל, ז`אן קונפליקט אירחה בהופעותיה דרך קבע אמנים כברי סחרוף, מלכה שפיגל ועוד, ההרכב היה חלק מרכזי במה שנקרא באותם ימים "דאון טאון תל אביב". מ 1984 ובכל פעם שרמי פורטיס היה מגיע לביקור מולדת, חזרה ז'אן קונפליקט לפעילות, הקליטה את "Exercise" (עם ברי סחרוף ומלכה שפיגל ), "One Day I Smile" (עם תמר גלבץ)  ב1988 הוציא בן טל את אלבומה היחידי של ז'אן קונפליקט שכלל הקלטות שירים מאולפני די.בי יחד עם הקלטות שירים מהופעות הלהקה.

במקביל שיתפו בן טל ועובד אפרת פעולה בהרכב הניו וייב המקומי "גוסטו לובי" שכלל גם את אלי אברמוב וז`אן ז`אק גולדברג (הקליק) ורונה ורד (כרומוזום) , ההרכב הופיע בעיקר ב"קולנוע דן" ובמועדון הפינגווין.

באמצע שנות השמונים ניהל בן טל קריירה מקבילה כסולן וקלידן בהרכבים האלו, ניגן והפיק אלבומים של אהוד בנאי, ונוער שוליים, ניהל את אולפני די.בי בהם הוקלטו אלבומי אבן דרך ברוק המקומי וכיהן כמנהל הלהקות נוער שוליים, מופע הארנבות של ד"ר קספר, פונץ` ואפור גשום.

 גם עובד אפרת הפיק מוסיקלית וניגן באלבומים של אהוד בנאי (קרוב) נוער שוליים (ציירי לך שפם) ועוד רבים, בהמשך דרכו, הלחין, ניגן, עיבד והפיק אפרת עבור אמנים רבים נוספים ביניהם ריטה, אתי אנקרי, חוה אלברשטיין ועוד

ב 1989 הוציא בן טל את האלבום "תיקיות" שכלל תשעה שירים שחלקם בוצעו בשלל ההרכבים בהם היה חבר, האלבום אומץ מיד בקרב קהילת רוק המועדונים התל אביבית ונחשב לאחד האלבומים הטובים ביותר שיצאו באותם שנים בארץ, שירי האלבום עסקו בחיפוש עצמי, הליכה על הקצה, התנסויות מיניות מעורפלות, וחוויות מעולם הדאון טאון התל אביבי, ההרגשה היתה שלמרות שהתכנים מקומיים, המוזיקה אירופאית לחלוטין ויישרה קו עם ההרכבים המובילים בתחום באותם שנים.

צפו בביצוע לשיר "רולטה רוסית" מהאלבום, קולנוע אלנבי 1989

באלבום ניגנו חברים מכל ההרכבים הסובבים: ז`אן ז`אק גולדברג, עובד אפרת, גיל סמתנה, דודי לוי, אורן קפלן ומיקיאגי, שניים משירי האלבום קיבלו כבר קרדיט כ"אור כשדים" ובוצעו ע"י ארבעת חברי הלהקה המקוריים.

 ב 1991 לאחר הופעות תחת השם "אור כשדים" ברוקסן, קולנוע אלנבי ועוד, הוציא ההרכב את אלבום הבכורה, שירי האלבום נטו יותר לכיוון רוק גיטרות מהודק וקצת פחות לכיוון הגל החדש המועדוני, והמשיכו לעסוק בנושאים בהן עסקה כתיבתו של בן טל בעבר כשליצירה נוספה אמירה חברתית נוקבת שחידדה את המסר.

מהאלבום בלטו "מת הבית" "הנשמות הטובות" "עוגיה" "אזור הדמדומים" ושיר הנושא "אחד מול אחד", הלהקה יצרה לעצמה שם של להקת הופעות מרשימה ולמרות הרוק הבסיסי והלא מתיימר שניגנה איגדה בהופעותיה קהל רב של מוזיקאים מכל קצוות הקשת.

 הקליפ לשיר "מת הבית"

הלהקה הפסיקה את פעילותה באמצע שנות התשעים וכל אחד מחבריה פנה לעיסוקיו, בן טל המשיך לנהל את אולפני די,בי פנה להפקת סרטים, אפרת המשיך לנגן ולהפיק לאחרים, דודי לוי זכה להצלחה כאמן סולו לאחר פירוק נוער שוליים, וגולדברג עזב לצרפת וחזר רק ב 2004 כדי לאחד את "הקליק" עם עובד אפרת.

בשנת 2009 הוציא רונן בן טל את אלבומו השני "תקלה במנגנון ההדחקה" שהיה אישי מאד ועסק בין היתר במחלתה של אשתו, מהאלבום בלטו שיר הנושא, "המצפון" "פטיש אוויר" "הרעל והדבש" ו"מתנה", באלבום השתתפו בין היתר דודי לוי, איציק רייזנברג (קספר) שי להב ורמי פורטיס.

עם האלבום יצא מארז משולש הנקרא "שקיות" וכולל את האלבום "תיקיות" אלבום הבכורה של אור כשדים "אחד מול אחד" והאלבום "תקלה במנגנון ההדחקה", ההוצאות המקוריות של "תיקיות" ושל "אחד מול אחד" נחשבות לנדירות ביותר ומחיר התקליט עומד לאורך השנים באזור ה 600-700 שקל אצל אספנים ומשוגעים לדבר.

 אור כשדים הופיעה במועדון הבארבי בשנים 2009 ו 2010 עם שירי אלבום הבכורה ושני האלבומים של בן טל, המופע תועד ויצא במארז DVD ואלבום הופעה בשם "כדור ברזל", זה השיר החדש שהלהקה הקליטה וביצעה בהופעות והוא מופיע באלבום החדש "לאחותי".

 הופעה של "אור כשדים" אינה עוד הופעה, הלהקה מופיעה בתדירות מצומצמת, מוציאה אלבומים לפי הקצב שלה, לא מיישרת קו עם המקובל בענף ולמעשה משמשת לביטוי אומנותי ויצירתי של חבריה, וככזו היא מציגה את הדבר האמיתי ללא שיקולים מסחריים כאלו או אחרים, בימים בהם המוזיקה הישראלית מתדרדרת למקומות נמוכים מאי פעם חשוב להיחשף להכיר ולחוות להקה שלא רק מציגה את ההפך הגמור, אלא מורכבת מאנשים שלאורך השנים יצרו, הקליטו, הפיקו וניגנו באלבומי מופת של שנותיו היפות ביותר של הרוק המקומי.

צפו ב"בוקר אחרון" בהופעה בקולנוע אלנבי 1989

אור כשדים: רונן בן טל – עובד אפרת – דודי לוי – שי להב – ניר מנצור, בהופעת השקה לאלבום החדש "לאחותי", אורח מיוחד: ערן צור.

יום רביעי 8 לינואר – בארבי תל אביב. כרטיסים: www.barby.co.il

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא