כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

אריק איינשטיין הלך לעולמו הערב

צוות של מד"א פינה אותו מביתו לבית החולים. הוא הובהל לחדר המיון ולחדר ניתוח ושם נלחמו הרופאים על חייו. הוא נפטר לאחר מאמצי החייאה ממושכים. הותיר אחריו אישה, סימה אליהו, וארבעה ילדים. הדיווח מתפרסם במקביל גם ב"מגפון" עיתון עצמאי ברשת.

אריק איינשטיין, צילום זיו קורן
אריק איינשטיין, צילום זיו קורן

הזמר אריק איינשטיין הלך הערב (שלישי) לעולמו בגיל 74, בעקבות מפרצת באבי העורקים. מנהל בית החולים איכילוב, גבי ברבש, אישר מעט אחרי השעה 23:00 את דבר מותו. הוא הובהל הערב במצב קשה מאוד לבית החולים איכילוב בתל אביב ושם נותח, אך אי אפשר היה להצילו. סמוך לשעה 19:00 פינה אותו צוות של מד"א מביתו לבית החולים בעקבות אירוע חמור בכלי הדם. הוא הובהל לחדר המיון ולחדר ניתוח ושם נלחמו הרופאים על חייו. אשתו, סימה אליהו, הייתה לצדו ולבית החולים הגיעו חבריו הטובים ורבים המשיכו להגיע במהלך הערב.

איינשטיין סבל מוקדם יותר הערב מקוצר נשימה, ולאחר מכן התמוטט בביתו. בני משפחתו הזעיקו את מד"א והוא טופל במקום ופונה באמבולנס לבית החולים. בדרך בוצעה בו החייאה.

אריק איינשטיין,  יליד תל-אביב הוא זמר, פזמונאי ושחקן ישראלי. היה חבר בלהקות הנח"ל, בצל ירוק, שלישיית גשר הירקון, החלונות הגבוהים וחבורת לול. שיתוף הפעולה שלו עם שלום חנוך ולהקת הצ'רצ'ילים הניב את אלבומי הרוק הראשונים בישראל. איינשטיין אהוב מאוד ונחשב לאחד מחשובי הזמרים בתולדות המדינה. מדי פעם נשמעו קריאות להעניק לו את פרס ישראל. רק השבוע נודע כי הוא צפוי לכתוב טור במעריב. שנים רבות שאריק סירב לערוך הופעות בפני קהל ולצאת מביתו.

ניתן להגדיר את איינשטיין כזמר הלאומי האמיתי, אריק שנולד בינואר 1939, ליעקב, שחקן תאטרון האוהל, היה ילד תל אביבי של טרום קום המדינה, התחנך בבית הספר "בית החינוך צפון", כיום א.ד. גורדון בו גם אני למדתי והתחנכתי, בנעוריו נודע כספורטאי מצטיין והיה אלוף הנוער בקפיצה לגובה ושחקן בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב באוסישקין המיתולוגי עוד מהימים של המרצפות העקומות…

בין שיריו המפורסמים, שאותם כתב בעצמו נמנים –  "אני ואתה", "למה לי לקחת ללב", "סע לאט", "יושב על הגדר", "אוהב להיות בבית", "אמא שלי", "עוף גוזל", "מה איתי", "שביר", "פסק זמן", "סן פרנסיסקו על המים", "שיר של אחרי מלחמה" ועוד.

מבקר המוזיקה יואב קוטנר תיאר אותו: "אריק איינשטיין הוא יותר מאשר הזמר הישראלי הגדול ביותר. איינשטיין הוא ארץ ישראל האמיתית".

אריק כיכב בסרטי קולנוע רבים, ביניהם ראויים לציון סאלח שבתי, שבלול, מציצים, עיניים גדולות, לול, כמו גדולים, כבלים, ועוד.

שנים רבות שאריק מסרב לערוך הופעות בפני קהל ובכלל ממאן לצאת מהבית.

יושב על הגדר, עטיפת אלבום
יושב על הגדר, עטיפת אלבום

הסיפור האישי שלי עם אריק מתחיל אי שם בין שנות השישים לשבעים, כילד קטן בשכונה מול סומייל בצפון תל אביב, כאשר אריק וחבורתו הקימו את "הגר" משרד הפקות שפעל במרתף מתחת למסעדת "כתר המזרח" בה נהגתי לאכול את ארוחותי כבן לאם עובדת. לא פעם ישבתי ליד אריק במסעדה כשהוא וחבריו מנסים להצחיק את הילד הקטן ששרץ במסעדה…לימים ככבו כל אנשי המסעדה על עטיפת אלבומו ‏"יושב על הגדר" בו שיתף פעולה עם יצחק "צ'רצ'יל" קלפטר בשנת 1982. המופע היחידי שראיתי בו את אריק שר התקיים בגני התערוכה בתחילת שנות השבעים במסגרת "עיר הנוער", אז קראו להרכב – "אריק איינשטיין והצ'רצ'ילים", ההרכב שחימם אותם והיה בתחילת דרכו נקרא "תמוז", כן, אפשר לאמר שאני סוג של "פורסט גאמפ" בקטעים האלו….

כאשר באים להכתיר או להגדיר מוזיקאי כל שהוא כזמר הלאומי, או כפס הקול של ישראל, משתרכים כל הזמרים, הזמרות, היוצרים והיוצרות הרחק הרחק אחרי אריק איינשטיין.

הידיעה על מותו של אריק איינשטיין תפסה אותי ועוד רבים במהלך המופע של שלמה גרוניך במועדון בארבי בתל אביב, לאחר שנודע דבר האבידה הגדולה, קם גרוניך ממקום מושבו ליד הפסנתר וביקש מהקהל לעמוד בדקת דומיה לזכרו, המופע שנמשך בגוון עצוב נשזר במחוות מוזיקליות לאריק איינשטיין, בסיומו אמר שלמה גרוניך כמה מילים על הקשר שלו לאריק ועל הערכתו הרבה, מצורף כאן ווידיאו המתעד זאת.

בתוך כך מתפרסמת תגובת איגוד אמני ישראל – איגוד אמני ישראל המום, כואב ומרכין ראש הערב יחד עם הציבור הרחב על לכתו של אמן ענק, מהגדולים שידענו. יו"ר איגוד אמני ישראל יענקל'ה מנדל: "אני קורא בשעה זו בפניה נרגשת למקבלי ההחלטות להעניק את פרס ישראל לאיינשטיין ז"ל ולהנציח את זכרו בדרך ראויה. תנחומינו למשפחה, לאמני ישראל ולציבור בישראל. יהי זכרו ברוך".

וכיכר העיר מוארת
רבבות כל אוהביך
נהרו אל העצרת
נאספו לראות פניך…

עשרות אלפים נפרדים מאריק איינשטיין במהלך טקס האשכבה בכיכר רבין

אריק השחקן – אחד המערכונים הקלאסיים שנצרבו בד.נ.א. הישראלי

אריק הזמר – פליי ליסט של הד ארצי – NMC

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

7 תגובות

  1. יום עצוב
    הקול של המדינה נדם
    יהי זכרו ברוך
    בתקווה שהשירים ילמדו בבתי הספר ולעולם לא יעלמו.

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא