דיווח מהשטח

המופע הישראלי של ברברה סטרייסנד

ברברה סטרייסנד באצטדיון בלומפילד ביפו, 20.06.2013, נכח, התרשם ומדווח – יובל אראל (בלי מצלמות, עם כפכפים). הכתבה מתפרסמת גם ב"מגפון" עיתון עצמאי ברשת.

ברברה בבלומפילד. צילום: Peter Halmagyi
ברברה בבלומפילד. צילום: Peter Halmagyi

האצטדיון העירוני על שם האחים בלומפילד ביפו מורגל בקהל מזן הבבונים, בני תשחורת וסתם אנשים שתחביבם הוא להפגין יכולות בקללות, צעקות ולעתים גם במכות, בדרך כלל צבעו של המשטח הוא ירוק ואילו היציעים הסובבים צבועים באדום, צהוב, ירוק ואף כתום, צבעי הקבוצות המשחקות המתורגמים לבגדי הקהל.

הערב, כמו בשיר ההוא מההגדה של פסח, הכל נשתנה, הדשא נעטף במרבד שחור עליו סדורות עשרות שורות עם מאות כסאות, השבילים בין אגף לאגף רקומים בשטיח אדום כאילו ומדובר בערב גאלה באחד מהיכלי התרבות העולמיים…

גם הקהל שונה, להבדיל מאותם בני תשחורת המגיעים למשחקי הכדורגל, הפעם הקהל התאפיין באוכלוסיה, אמידה, לבושה טוב, חלקה מורמת מעם, אנשי עסקים, בעלי תפקידים בעמדות מפתח, מקושרים, מחוברים, ממוצבים, כאלו היכולים למשל לשלשל 3,500 שקלים עבור מקום ישיבה קרוב לבמה.

קהל זה השקיע את כספו כדי לזכות בהזדמנות נדירה, כמעט חד פעמית או ראשונה  מסוגה לצפות ולהאזין, חי על הבמה באומנית היהודיה הגדולה מכולן, ברברה סטרייסנד, כמעט בת 72, כוכבת קולנוע וזמר שבארון בביתה ניצבים עשרה פרסי גראמי, 51 אלבומי זהב, 30 אלבומי פלטינה ו-13 אלבומי מולטי פלטינה. חמישה פרסי אמי, 12 פרסי גלובוס הזהב ושני פרסי אוסקר.

אז מה היה לנו? בדיוק בשעה 20:45 כבו האורות על מגדלי התאורה המקיפים את האצטדיון, לקול מחיאות הכפיים של 16 אלף איש שמלאו את מקומות הישיבה נדלקו אורות הבמה ועם המוזיקה שהחלה להתעורר בידי תזמורת המונה 60 נגנים הוקרן סרט בסגנון מצגות בר מצווה הפורש את שנות ילדותה עד הרגעים היותר יפים בקריירה הארוכה שלה על הבמות ועל האקרנים.

ברברה היא חולת שליטה, מה שנקרא קונטרול פריק, אין דבר וחצי דבר הנתון ליד המקרה, לא אלתור ולא קצה קצהו של "סמוך", מסך טלפרומוטור ענקי שהוצב מעל היציע המרכזי באצטדיון העביר בזמן אמיתי לכוכבת הגדולה את הטקסטים שעליה לאמר, הן תמלילי השירים (או, קי, ברור שלפעמים שוכחים שורה או שתיים…) אלא גם את משפטי הקישור ביניהם, לא היה זה מופע רוקנ'רול, ולא היה זה מופע ג'אז עם אלתורים, מדובר במופע מלוטש, מהוקצע, ללא סיכונים, כל תו במקומו, כל צליל בזמנו, וכל מילה נכונה.

בתחילתו של המופע חשתי קצת כצופה מול הערוץ ההוא בטלויזיה המתמחה בסרטים משנות הארבעים, כמעט ללא צבע, הפליי ליסט נפתח בביצוע לשיר הנושא מהסרט On a Clear Day You Can See Forever, שיצא בשנת 1970 בו ככבה ברברה לצידם של איב מונטן וג'ק ניקולסון…

כן, המסר הועבר והובן, ברברה היא זמרת של מיוזיקלס, מחזות זמר בשפתינו, התזמור העשיר, המאוד מיושן שזור כחוט השני גם בשירים הבאים, היא ממשיכה במקבץ מתוך אלבומה What Matters Most שיצא בשנת 2011 ומוקדש לחומרים של אלן ומרלין ברגמן צמד הפזמונאים ומלחינים שרשומים בפס הקול האמריקאי יותר מחמישים שנה, סרטים, מחזות ומה לא… היא מוסיפה לענתיקות את השיר Bewitched, Bothered and Bewildered שמקורו מהמחזמר Pal Joy  משנת 1940…

ואז החליטה ברברה לשפוך קצת צבע על המופע, קצת דיסקו, היא פוצחת בשיר Woman in Love שכתבו עבורה האחים ברי ורובין גיב, הלא הם שני שליש מהבי ג'יז, לאלבומה Guilty  שיצא בשנת 1980, אוף התקדמנו יפה, הקהל נדלק ומצטרף בכפיים, יש גם כמה נשים בקהל שקמות לרקוד, הי, אתן לא ממש בגיל של מסיבת כיתה ד'…

אני בשלב זה, במכנסיים קצרות וכפכפי ים, בלי מצלמות, מסרטות ואפילו הסמארטפון שבק לאחר ששכחתי להטעינו, לא מצלם, לא התבקשתי לצלם, הגעתי הפעם בתקן כתב, הובטח לי שתמונות יח"צ יגיעו אלי לאחר המופע, מצידי בשורת התקשורת באורקסטרה (כך כינו את המתחם בכרטיסים…) נשלפות מצלמות חבויות פה ושם, לא מלשין, לא מסגיר, זו בעיה של גברת סטרייסנד, היא צריכה להבין שהעולם השתנה מאז ימי ברודווי וברוקלין, וידיאו וסטילס הם מצרך בסיסי בכל מופע, דקות ספורות וקטעי וידיאו עולים ליוטיוב, נחשפים לכל העולם, תשלימי עם זה, תתקדמי…

כעת מגיע השלב המשפחתי הראשון, סרטון נוסף בנוסח סרטי הבר מצווה, הפעם עם בנה ג'ייסון גולד, מהיותו פעוט ועד עתה, גבר נאה בעל רעמת שיער רעננה, הוא מתפרנס ממשחק, בימוי והפקה, יש לו גם יכולות קוליות, הוא לא נופל רחוק מהאמא, הם שרים ביחד, דואט, How Deep Is the Ocean, שיר שכתב אחד איירווינג ברלין בשנת 1932. כן, ממש חדש השיר…גם ג'ייסון הוא סוג של זמר מחזות זמר, קולו, כבר אמרתי, נהדר, עולה נכון לגבהים ויודע לרדת בתזמון והעיתוי הנכון, יפה לך ברברה, ילד שלך מוצלח. ברברה משאירה את הילד לבד, הוא גדול, יכול להסתדר בעצמו, כן, הוא מבצע שיר בשם Misty אותו השיק במיני מיני אלבום ממש בתחילת החודש, הי, הרווחנו, השמעת בכורה ישראלית!!

ועכשיו ברברה נוגעת לקהל בחושי הנוסטלגיה היהודית, זוכרים\מכירים את ינטל? הסרט בו ברברה מככבת, לפי סיפורו של הסופר היהודי יצחק בשביס זינגר על בתו של הרב המתחפשת לתלמיד ישיבה, זהו הבסיס לאמירה שלה השבוע בעניין ההדרה הנשית בארץ, הכניסה לממסד האורתודקוסי היהודי הייישר במקום שהכי כואב לו. טוב, ברברה שרה כעת את השיר Papa, Can You Hear Me אותו ינטל שרה לאביה המנוח.

כך זה היה בסרט המקורי

ועכשיו מתיישבת ברברה ליד קופסה מלאה במכתבים, היא מקריאה אותם, כוללים שאלות של הקהל שנמצא כאן באצטדיון, נראה לי שלפעמים צריך לדעת מה לשאול ולא להתמסמס עם שטויות, לא התלהבתי מהקטע. ואז יצאנו, ברברה ואני להפסקה, היא ירדה אל מאחורי הקלעים, אני קמתי מהכסא והתמתחתי קצת, זיהיתי כמה אנשים, דיברתי, זזתי וחזרתי לשבת.

מתחילים עם המחצית השניה של המשחק, סליחה, של המופע  (אצטדיון…) שוב חוזרים למצחיקונת, התזמורת אוהבת את השירים האלו, כך יש תעסוקה לשישים הנגנים, על המסכים מוקרן בינתיים קטע המסרט, מועדון הסרט הטוב, כעת אני מביט לשמיים ומהרהר, האם אני בחלום ליל קיץ? אוויר צונן ונעים, ירח די שמנמן מביט מעל, רעש רחש מטוסים היוצאים וחוזרים מנתב"ג.

ברברה חוזרת לבמה, גם כריס בוטי מצטרף למופע, כריס הוא מלחין וחצוצרן נחשב מאוד בארצות הברית, יש לו בבית שני פרסי גרמי בארון, האמת, צלילי החצוצרה שלו מפלחים את האוויר באצטדיון, ברברה מצטרפת אליו לדואטים של שירה וחצוצרה במספר קטעים מתוך כוכב נולד (A Star is Born) המקורי, לא הריאליטי, שנת 1976, ברברה וכריס כריסטופרסון מתנשקים בלהט, לדעתי אחד האלבומים המוצלחים של אותה עת, מלך מסיבות הריקודים, ביצוע לשירים Lost Inside of You ו- Evergreen שיר הנושא, אבל אני רציתי בכלל את השיר Watch Closely Now יותר קצב, יותר ריקודים, דיסקו!

ברברה דופקת עוד יציאה מהבמה, לא לפני שאל כריס מצטרפת אחת עם כינור, לא ניקי שלנו, אלא לוצ'יה מיכארלי, היא בכלל חברה של ג'טרו טול, אחת מלהקות הרוק הרך האהובות עלי במיוחד,  הם, החצוצרן והכנרית, מבצעים את שיר הנושא של הסרט האירוטי עמנואל, למה? מה הקשר? חלטורה במופע מתוקתק…

שכחתי לציין, ברברה כבר החליפה בגדים, הייתה לה כבר חליפה שחורה נוצצת, עכשיו היא חוזרת עם מעין טוגה נוזלת על גופה בהררי בד אדום כשני עם מפתח סקסי בחזיתו, שוכחים לרגע שמדובר באשה בת 72 כמעט, נראת ממש טוב. מישהי לידי אומרת שזו שמלה בסגנון שושנה דאמרי, נו טוב.

כעת אשתדל להיות יותר רציני, תראו, ברברה היא זמרת אדירה, בעלת יכולות מנעד ווקליות מטורפות, גבהים, עומקים, אמנם תפסתי אותה פה ושם באיזה צליל צרוד, אבל, הי, היא לא בת 18…

שוב אני חושב לעצמי, קח את הכל באיזי, באת להתפנן, אתה לא צריך לרוץ עם מצלמות ומסרטות, שב, תתרווח על המושב, פשוט רגליים קדימה תתענג על הסאונד (דרך אגב, אחת ההופעות הבודדות שהייתי בהן שמערכת הסאונד הייתה אלוהית)

המופע ממשיך, הוא ארוך, אבל הנה מגיע עוד קליימקס אחד, ברברה מבצעת כעת את השיר People, שיר שנכתב בידי ג'ול שטיין ובוב מריל בשנת 1964, הייתי אז בן שש בערך, ברברה שרה אותו במחזמר מצחיקונת מעל בימת ברודווי, הוא נדבק אליה עד היום כסוג של סמל מסחרי, מותג אמיתי, הקהל מתמוגג, יש קצת שירה בציבור מסביב, למרות שהוא לא קל לשירה, מזמזמים פה מסביב.

ברברה ורוז. צילום מהמסך עדי יוזפוביץ
ברברה ורוז. צילום מהמסך עדי יוזפוביץ

מתקדמים בזמן, ביצוע לשיר Here's To Life הפותח את אלבומה Love Is The Answer שהושק בשנת 2009, אני מריח את הסוף, עוד כמה שירים, Make Our Garden Grow של לאונרד ברנשטיין מתקבל עם הרכב חיזוק של המקהלה הקאמרית של תל אביב שהתפרשו על בקדמת הבמה, סוג של אופרה באצטדיון הכדורגל העירוני. ועוד אחד – Somewhere הגרסה הברברה סטרייסנדית לשיר מהמחזמר סיפור הפרברים, כעת מפגש משפחתי נוסף על הבמה, הנה מגיעה האחות – רוז, הן מתחבקות ושרות ביחד, רוז זמרת מצויינת דרך אגב, השתיים שרות את השיר Smile במקור ברברה מבצעת אותו עם טוני בנט, אבל הוא לא כאן, האמת גם צ'רלי צ'פלין לא כאן…

ובסוף זה מגיע, כל הקהל נעמד (כמעט כתבתי בדום מתוח וידיים קפוצות לצידי הגוף) ברברה שרה בעברית את ההמנון הלאומי התקווה, הסמארטפונים בקהל נשלפים, שרים ומסריטים…

האצטדיון מתמלא במחיאות כפיים, ברברה בדרך החוצה אבל לא, היא חוזרת לעוד קטע קטן ואחרון, הדרן – Some Other Time שכתבו לאונרד ברנשטיין, בטי קומדן ואדולף גרין. זהו, הסתיים, שעתיים וחצי של מופע עם הגדולה מכולן. הקהל מתחיל להתפזר, הכבישים מסביבי לבלומפילד מלאים בקהל שלא סוחב אחריו שלטים, צעיפים, חצוצרות ואשפה, הקהל מתפזר לחניונים והביתה, גם אני. נהנתי.

ועוד אחד שצילם קטעי וידיאו מהיציע המערבי, הכינותי פליי ליסט

ועוד פליי ליסט מצילומיה של Marina Goldstein

 והנה אחד שצילם והעלה לפייסבוק, באדיבות שלום ענסי הפקות צילום וגרפיקה

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.564034346968572.1073741840.158931467478864&type=1

ובקטנה, קצת מספרים

מה חיפשו על ברברה בבלוג של יובל אראל?

110 שאילתות – ברברה סטרייסנד כרטיסים, 70 שאילתות – כרטיסים להופעה של ברברה סטרייסנד, 65 שאילתות – כרטיסים לברברה סטרייסנד, 34 שאילתות – כרטיסים ברברה סטרייסנד, 29 שאילתות – מפת ישיבה ברברה סטרייסנד, 29 שאילתות – בלומפילד מקומות ישיבה, 25 שאילתות – אצטדיון בלומפילד מפת ישיבה, 25 שאילתות – כרטיסים למופע של ברברה סטרייסנד, 24 שאילתות – ברברה סטרייסנד מפת ישיבה, 23 שאילתות – בלומפילד מפת מושבים, 22 שאילתות – כרטיסים למופע ברברה סטרייסנד, 20 שאילתות – בלומפילד מפת מקומות ישיבה.

כמה קראו את ההודעה על המופע הצפוי בבלומפילד? 2,616 גולשים.

תגים
הצג עוד

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

5 תגובות

  1. הייתי בהופעה אתמול.מילה במילה.מזג אוויר נפלא.זמרת אלוהית!.הכל מתוקתק ומדוייק.זיכרון לכל החיים…

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין

Close
Back to top button
Close