דיווח מהשטח

הכנסייה במוזיאון

מופע חגיגי של כנסיית השכל בליווי התזמורת האנדלוסית הים תיכונית מאשקלון במוזאון ת"א, 28.11.2012, נכח, צילם, תיעד ומעלה הגיגים – יובל אראל.

כנסיית השכל והתזמורת האנדלוסית, מוזיאון ת
כנסיית השכל והתזמורת האנדלוסית, מוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל

האמת שעל להקת כנסיית השכל לא צריך להרחיב במילים ועל כן אנסה לצמצם. הכנסייה – יורם חזן, רן אלמליח, דוד ראסד, דניאל זייבלט ועמי רייס, כבר נחשבים אחרי עשרים שנה כאחת מלהקות המיינסטרים הישראליות, להקה שהטיבה לשלב בין הקדרות, הגל החדש והאתניות\מזרחיות באיכויות שמעל הממוצע. אישית נתקל הבלוג במופעים של הכנסייה בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות, אחת מהן הייתה בכיכר רבין במסגרת שעת כדור הארץ מלווים בנגני כינורות והשנייה בארוע שישי בצהריים בשדרות בן גוריון על בימה קטנה.

אוסיף עוד כי כנסיית השכל נחשבת ובצדק לאחת מהלהקות המובחרות של המוסיקה הפופולרית בישראל, אחרי שבעה אלבומים שהניבו שורה ארוכה של שירים המתפזמים בפי כל, לאחר שני עשורים של עבודה מאומצת וכמעט ללא משברים ניצבת הכנסייה בלב ליבו של הקונצנזוס הישראלי.

פרסומת

עתה שוקדים חברי הכנסייה על שירי אלבומם הבא אותו הקליטו יחד עם התזמורת האנדלוסית ים תיכונית מאשקלון, אלבום שיושק בתחילת 2013.

יורם חזן, כנסייה במוזיאון. צילום: יובל אראל
יורם חזן, כנסייה במוזיאון. צילום: יובל אראל

לכבוד האלבום הממשמש ובא יוצאים חברי הכנסייה לטור הופעות חורפי שניצניו היו במופע בצוללת הצהובה בירושלים בתחילת החודש ונקודתו הגבוהה התרחשה אמש כאשר כנסיית השכל והתזמורת האנדלוסית ערכו מופע חגיגי במוזיאון תל אביב. מופע שהעלה בי כמה הגיגים. קדמה לכך העובדה שהכנסייה שחררה יום קודם גרסה מחודשת לסינגל "בואי מהפכה" בביצוע משותף עם התזמורת האנדלוסית – בואי מהפכה.

אין ספק שמדובר בהכרזה על מכובדות, לא כל מוסיקאי והרכב פופ באשר הוא זוכה בכבוד להופיע באחד ממעוזי התרבות כמוזיאון תל אביב, מוזיאון המסמל בין היתר את האשכנזיות הצפונית הלבנה. אמנם מים רבים זרמו מאז ביקורה של היחידה לטיפול נמרץ במוזיאון אולם לגבי הכנסייה הייתה זו נקודה שנייה במסע למרכז לאחר שלא מזמן חגגו עשרים שנה לפעילותם במופע חגיגי במשכן לאמנויות הבמה הנמצא בטווח שריקה מהמוזיאון.

פרסומת

ניתן לאמר כי אמש תוייגה באופן רשמי כנסיית השכל כמיינסטרים האיכותי יותר, הדרך הארוכה שעברה הלהקה שמקורה בצעירי שדרות, עיירת פיתוח בדרום, שכידוע הניבה מוסיקאים מהשורה הראשונה כקובי אוז ועוד שהעדיפו לשמר ולכבד מסורת עדתית עשירה עם המוטיב הצפון אפריקאי והספרדי.

כנסייה וקאנון במוזיאון. צילום: יובל אראל
כנסייה וקאנון במוזיאון. צילום: יובל אראל

מוסיקאים אלו והכנסייה בכללם עשו מיזוג גלויות אמיתי בקירוב הניגודים השונים בסצנת המוסיקה המקומית, העובדה כי הכנסייה הביאה את הפופ המזרחי הצומח משורשי המסורת והעדתיות הישר אל תוך המיינסטרים הישראלי. זה של אריק איינשטין. שלמה ארצי ודומיהם. הנו הישג ואמירה לא מבוטלות. כי הרי בהשוואה למוסיקה המתיימרת להיקרא ים תיכונית (דיסקו ערבי וטורקי) כאן מדובר באיכות מוסיקלית החוצה ומאחדת כאחד בין מזרח למערב.

השילוב של שירי הרוק ועיבודם עם התזמורת האנדלוסית אינו רעיון מקורי של הכנסייה, בשנות השבעים פתח בכך הקלידן והקומפוזיטור המנוח ג'ון לורד מלהקת סגול כהה כאשר השתלבו חברי להקת הרוק עם תזמורת סימפונית של לונדון בקונצרט רוק ראשון מסוגו בעולם, הרעיון היווה טריגר למוסיקאים רבים בעולם וגם בארץ ישנם דוגמאות לא מבוטלות, החל מהצ'רצ'ילים בשנות השבעים עם יוהאן סבטסיאן בך והתזמורת הסמפונית הישראלית, ובדרך אגב, חברי הכנסייה כבר שלבו בעבר בהופעותיהם חברי תזמורת כחלק מהמופע.

חגיגה ימתיכונית במוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל
חגיגה ימתיכונית במוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל

אז מה היה לנו בסופו של דבר? אולם מכובד, קהל מלובש במיטב מחלצותיו,  מחיאות כפיים מנומסות ומעבר לכך, מופע רוק משולב במזרחיות מדהימה של תזמורת כלי מיתר ונגנים וירטואוזים בכלים השונים כחליל, דרבוקות, עוד וקאנון, תצוגת אורות מרשימה שהוסיפה דרמטיות למנגינות, ומנצחת צעירה – אתי תבל, בת 26 תושבת באר שבע. שוב אני חוזר – אי אפשר להוסיף עוד מליצות על איכויות השירה, המילים, התמלילים והעיבודים שהגישו יורם חזן ורן אלמליח עם חבריהם.

התמזל מזלי לשבת במקום מצויין, קרוב, בגובה העיניים ובמרכז, הספקתי לבחון את הקהל שליוה את השירה בעל פה ומחא כפיים עם הקצב, כאשר שלבו המוסיקאים באחד השירים קטע מתוך יצירתה המוסיקלית של אום כולתום מלכת הזמר המצרית של כל הזמנים, חלפה בראשי המחשבה, רק רקדנית בטן הייתה חסרה כעת כדי להרים את המוזיאון על הרגליים.

בואי מהפכה, מוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל
בואי מהפכה, מוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל

הכנסייה תמשיך במסע ההופעות, בחלקו משולב עם התזמורת האנדולוסית במהלך החודשים הקרובים, לפניכם התאריכים –

02.12 הינשוף בר רחובות – כנסיית השכל

פתיחת דלתות 20:30 תחילת מופע 22:00, כרטיסים – 050-3335559

14.12   פסטיבל צלילים במדבר קיבוץ שדה בוקר – כנסיית השכל

בליווי רביעיית כלי מיתר, כרטיסים – 08-6564121

29.12  זאפה הרצליה – כנסיית השכל

פתיחת דלתות 20:30 תחילת מופע 22:00, כרטיסים- 8090*

11.1.13 בארבי – כנסיית השכל

פתיחת דלתות 21:30 תחילת מופע 23:00, כרטיסים: 03-5188123

17.1.13 היכל מוצקין, קריית מוצקין – כנסיית השכל עם התזמורת האנדלוסית

פתיחת דלתות 20:30 תחילת מופע 22:00, כרטיסים ב'גרבר' – 04-8418411

14.2.13 ההיכל לאומנויות הבמה, הרצליה – כנסיית השכל עם התזמורת האנדלוסית

תחילת מופע 21:00, כרטיסים – 1-700-70-29-29

21.2.13 בארבי תל אביב – כנסיית השכל

פתיחת דלתות 21:30 תחילת מופע 23:00, כרטיסים: 03-5188123

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151251406839654.482317.721654653&type=1

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

3 תגובות

  1. גם אני הייתי במוזיאון.
    ולפרוטוקול זו היתה אחת ההופעות הכי טובות שראיתי אי פעם.
    פשוט נפלא.
    הופעה מדהימה בקנה מידה עולמי.
    לרוץ!

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button